Netflix zrobił rzecz niebywałą - ujawnił statystyki dla 99 proc. materiałów ze swojej platformy, a co za tym idzie - hity, które przyniosły mu największą oglądalność między styczniem a czerwcem tego roku. Wydarzyło się to po raz pierwszy w historii działania platformy.


Nikt się tego nie spodziewał - nawet w Netfliksie, bo akurat do tego serialu podchodzili jak pies do jeża. Już w 2021 roku jego twórca Shawn Ryan (znany m.in. ze "S.W.E.A.T.") rozesłał scenariusze "Nocnego agenta" po różnych stacjach. Adaptacją książki "The Night Agent" Matthew Quirca były tylko zainteresowane dwie: Netflix i NBCU.
Jak donosi "Deadline", ten pierwszy nie podszedł do sprawy z entuzjazmem w przeciwieństwie do drugiej stacji. Jednak producenci chcieli trafić na platformę z N, dlatego przepisano scenariusz tak, by najpierw skupić się na historii Petera i Rose, a dopiero później wziąć na tapet wątek Secret Service. Zrobiono to na tyle chytrze, że wyglądały one na wprowadzone już po akceptacji giganta. Uproszczono kilka kwestii - jak np. studia córki prezydenta przeniesiono z Włoch do USA. To zadziałało na plus (także finansowo, bo przez zmniejszenie liczby lokalizacji serial stał się tańszy) i gigant wziął się do zdjęć. Pierwszy sezon "Nocnego agenta", którego premiera miała miejsce 23 marca, rozbił bank z 812 mln godzin obejrzanych w nieco ponad trzy miesiące.
Sarmaci, chłopi i pańszczyzna z odrobiną absurdu i humoru. Netflix bierze się za historię i kręci serial o XVII-wiecznej Polsce
"Człowiek dochodzi do czegoś ciężką pracą swoich chłopów, to zabrać mu to. Taka mentalność" - to zdanie z trailera nowego serialu Netfliksa podbija sieć. Platforma streamingowa zabierze widzów w podróż w czasie do 1670 roku i Adamaczyszach.
Drugi na podium znalazł się II sezon "Ginny i Georgia", czyli "Gilmore Girls" na sterydach, jak produkcję określiła Serialowa.pl. Na Netfliksie odpalano łącznie 665 godzin, które obejrzano w pół roku od premiery. Trzeci to "Chwała" (oryg. "The Glory") z liczbą 622,6 mln godzin.
Wcześniej Netflix wielokrotnie był krytykowany za brak przejrzystości w tym zakresie działalności, co odegrało kluczową rolę m.in. podczas strajku aktorów w Hollywood, którzy nie widząc, ile razy dany serial był oglądany, nie byli w stanie żądać proporcjonalnych tantiem. W tym przypadku sprawę zakończono kompromisem - aktorzy otrzymają nowe premie za transmisję strumieniową. Po fakcie sam dyrektor naczelny platformy Ted Sarandos stwierdził, że brak przejrzystości co do popularności programów doprowadził do braku zaufania w całej społeczności twórców. - Netflix dbał wcześniej o prywatność danych swoich klientów, aby móc eksperymentować bez ujawniania kluczowych informacji swoim konkurentom - dodawał, cytowany przez BBC News.
Teraz zrobił kolejny krok i się odsłonił. Firma podała, że takie raporty będzie publikowała co pół roku. Oto wyniki pierwszego, choć łącznie obejmuje on ponad 18 tys. tytułów. Aby umieścić te liczby w kontekście, warto zaznaczyć, że około 60 mln godzin oglądania odpowiada 1 mln osób oglądających jednogodzinny odcinek.
Co widzowie najchętniej oglądali na Netfliksie od stycznia do czerwca 2023 roku? | ||
---|---|---|
1. | "Nocny Agent" (sezon 1) | 812,1 mln godzin |
2. | "Ginny i Georgia" (sezon 2) | 665,1 mln godzin |
3. | "Chwała" (sezon 1) | 622,6 mln godzin |
4. | "Wednesday" (sezon 1) | 597,7 mln godzin |
5. |
"Królowa Charlotta: Opowieść ze świata Bridgetonów" |
503 mln godzin |
6. | "Ty" (sezon 4) |
440 mln godzin |
7. | "Królowa Południa" (sezon 3) | 430 mln godzin |
8. | "Outer Banks" (sezon 3) | 403 mln godzin |
9. | "Ginny i Georgia" (sezon 1) | 302 mln godzin |
10. | "Fubar" (sezon 1) | 266 mln godzin |
Źródło: Netflix |
Wśród innych chętnie odpalanych produkcji znalazły się: "Emily w Paryżu" (sezon 3 z 161 mln godzin), "Black Mirror" (sezon 6 z 140 mln godzin) czy "Stranger Things" (sezon 4 z 134 mln godzin). "Wiedźmin" (sezon 1 z 72,2 mln godzin) znalazł się na 171. miejscu i został pobity przez "Psi patrol" czy "The Crown".
Najpopularniejszym filmem była "Matka" z Jenniffer Lopez. Produkcję oglądano łącznie przez ponad 249 godzin.
Wśród reality show najwięcej widzów przyciągnął program randkowy "Miłość jest ślepa" (sezon 4 z 230 mln godzin. Dla porównania warto dodać, że z trzech pierwszych sezonów w sumie obejrzano 11 mln godzin).
Bezprecedensowy sześcioodcinkowy serial dokumentalny księcia Harry'ego i Meghan Markle opowiadający ich wersję odejścia z rodziny królewskiej obejrzano łącznie 62 mln godzin (pozycja 217.).
Przeczytaj także
Najpopularniejsza polska produkcja to "Dzień Matki" (pozycja 456., oglądana ponad 38 mln godzin) i "Dzisiaj śpisz ze mną" (pozycja 626., 30,3 mln godzin). Nie będzie w tym zestawieniu jeszcze "Znachora", który znacząco podwyższy poprzeczkę, ponieważ jego premiera miała miejsce dopiero we wrześniu.
Na końcu stawki z ledwie 100 tys. godzin wyświetleń pojawiają się produkcje tj. "Żyć nie umierać", "ZombieLars" czy "Yakuza Wives".
Wnioski? Treści w języku angielskim odpowiadają za około 30 proc. wszystkich wygenerowanych obejrzeń. Kolejnym wnioskiem, który można wysnuć, jest fakt, że nadal z sentymentem wracamy nawet do dawnych produkcji, tj. :"Kochane kłopoty" (inaczej "Gilmore Girls") czy "Przyjaciół".
- Sukces w serwisie Netflix ma rózne kształty i rozmiary, zależąc nie tylko od liczby oglądanych godzin. Mamy filmy i seriale, które odniosły ogromny sukces, zarówno z mniejszą, jak i większą liczbą godzin oglądania. Wszystko zależy od tego czy dany serial czy program zachwyci widzów. Bierzemy więc pod uwagę stosunek liczby oglądanych godzin do ekonomii tytułu - dodaje platforma.
I sugeruje, by lepiej porównywać tytuły w cotygodniowych raportach 10 najlepszych i najpopularniejszych, gdzie łatwiej jest odnieść się do popularności np. w dniu premiery. - Zapewnią one twórcom i branży lepszy wgląd w naszych odbiorców i to, co z nimi rezonuje - dodaje platforma.
Netflix z prawie 250 mln subskrybentów (choć w praktyce jest ich znacznie więcej) jest największą na świecie platformą trudniącą się przesyłaniem strumieniowym.
Pełny raport można ściągnąć pod tym linkiem.
***
Popkultura i pieniądze w Bankier.pl, czyli seria o finansach "ostatnich stron gazet". Fakty i plotki pod polewą z tajemnic Poliszynela. Zaglądamy do portfeli sławnych i bogatych, za kulisy głośnych tytułów, pod opakowania najgorętszych produktów. Jakie kwoty stoją za hitami HBO i Netfliksa? Jak Windsorowie monetyzują brytyjskość? Ile kosztuje nocleg w najbardziej nawiedzonym zamku? Czy warto inwestować w Lego? By odpowiedzieć na te i inne pytania, nie zawahamy się zajrzeć nawet na Reddita.