REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

Smartfon niewskazany do banku? Czytelnik: kompletne niezrozumienie stanu techniki

Wojciech Boczoń2025-10-17 06:00analityk Bankier.pl
publikacja
2025-10-17 06:00

Bank Nowy wyświetlał komunikat, w którym zalecał korzystanie z „oryginalnego systemu Microsoft Windows” i „nie gwarantował poprawności działania” na smartfonach i tabletach. Informatyk-czytelnik uznał to za szkodliwe i przestarzałe. Bank zaktualizował wpis, ale nadal utrzymuje, że lepiej korzystać z laptopa lub PC.

Smartfon niewskazany do banku? Czytelnik: kompletne niezrozumienie stanu techniki
Smartfon niewskazany do banku? Czytelnik: kompletne niezrozumienie stanu techniki
fot. Ai / / Bankier.pl

Na stronie logowania do bankNOWY24 oraz w zakładce aktualności widniała informacja, że bank zaleca korzystanie z serwisu na komputerach stacjonarnych i przenośnych z „oryginalnym systemem Microsoft Windows”, a działania na smartfonach i tabletach nie są „gwarantowane”. W materiałach pojawiła się też nazwa „Microsoft Explorer” oraz „Firefox Mozzilla”. To sformułowania, które jeden z czytelników odebrał jako archaiczne i nieprecyzyjne.

Bank Nowy S.A.

Mieszanka nieporozumień

Do redakcji napisał informatyk zajmujący się bezpieczeństwem. „Treść komunikatu banku to mieszanka nieporozumień, przestarzałych przekonań i niechlujnego marketingowego języka, który w praktyce szkodzi bezpieczeństwu użytkowników” – ocenił.

Zwrócił uwagę, że bezpieczeństwo nie zależy od marki systemu: „Twierdzenie, że bankowość elektroniczna powinna być używana jedynie na ‘oryginalnym systemie Microsoft Windows’ jest […] technicznie bezsensowne”. Jego zdaniem kluczowe są protokoły po stronie banku i przeglądarek (TLS), poprawne zarządzanie sesją oraz wieloskładnikowe logowanie.

W liście znalazł się również zarzut dotyczący wskazania przeglądarki Internet Explorer. „Rekomendowanie Internet Explorera to gruby błąd — IE jest przestarzały i niebezpieczny” – napisał czytelnik, wskazując na brak bieżącego wsparcia. Dodawał, że zalecenia powinny wskazywać aktualne, wspierane przeglądarki i konkretne wymagania techniczne.

Bank: to nie był komunikat o bezpieczeństwie

Poprosiliśmy bank o stanowisko. W przesłanej odpowiedzi czytamy: „Informacja o zalecanych urządzeniach nie jest zamieszczana w kontekście bezpieczeństwa korzystania z serwisu bankNOWY24, a tylko wskazuje zalecane urządzenia, tj. komputery stacjonarne i przenośne, na których Bank zapewnia bezproblemowe korzystanie z serwisu bankNOWY24”. Bank podkreśla, że komunikat „stanowi rozwinięcie zamieszczonej na stronie logowania do usługi bankNOWY24 informacji o korzystaniu z serwisu za pomocą komputerów stacjonarnych i przenośnych” i że „komunikacja graficzna […] zawiera identyczny przekaz (zwracamy uwagę na piktogramy komputera stacjonarnego oraz przenośnego)”.

W dalszej części odpowiedzi bank akcentuje, że nie zamyka się na inne platformy: „Bank nie wyklucza innych urządzeń oraz konfiguracji sprzętowych jako możliwych do zastosowania w celu skorzystania z usługi bankNOWY24, informuje tylko o preferowanych”. Jak dodaje, „informacja o zalecanych urządzeniach zawarta jest także w regulaminie otwierania i prowadzenia konta osobistego, obowiązującym w Banku od 03.07.2022 r.”.

Korekta brzmienia komunikatu

Instytucja przyznaje, że wcześniejsza forma wpisu mogła wywołać wątpliwości: „Rozumiejąc, że sformułowanie przedmiotowego komunikatu w aktualny sposób może budzić wątpliwości informujemy, że Bank wprowadzi w najbliższym czasie korektę informacji, kierowanej do swoich klientów”. To zapowiedź doprecyzowania przekazu tak, by nie był interpretowany jako odradzanie urządzeń mobilnych czy wykluczanie innych systemów niż Windows.

I rzeczywiście – zaktualizowano komunikat. Ale bank wciąż zaleca korzystanie z bankowości elektronicznej jedynie na komputerach stacjonarnych lub przenośnych. Rekomenduje przy tym przeglądarki Edge, Chrome, Safari oraz legalną wersję systemu operacyjnego z zainstalowanymi wszystkimi dostępnymi aktualizacjami systemu. Jednocześnie „nie gwarantuje poprawności działania bankNOWY24 na innych urządzeniach, w tym na smartfonach oraz tabletach”.

Dlaczego bank nie publikuje parametrów technicznych?

Na pytanie o precyzyjne, mierzalne wymagania (np. minimalne wersje TLS, listy wspieranych przeglądarek i funkcji) bank odpowiedział: „Odnosząc się z kolei do wskazanych postulatów co do ujawnienia szczegółów technicznych, dotyczących stosowanych procedur i technologii bezpieczeństwa informujemy, że informacje takie uznane zostały przez Bank za dane wrażliwe, stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa i ujawnione zostaną instytucjom, organom i osobom do tego uprawnionym. Nie stanowią one natomiast ze względów bezpieczeństwa treści przekazów informacyjnych kierowanych do klientów”.

Autor krytycznego listu podtrzymuje, że najskuteczniejszą drogą do zrozumiałych zaleceń są standardy i konkrety. „Fraza ‘w wersji posiadającej pełne wsparcie techniczne producenta’ brzmi elegancko, ale nie ma wartości operacyjnej” – pisał, postulując publikację minimalnych wersji protokołów, polityk HSTS/CSP, flag dla ciasteczek oraz listy wspieranych przeglądarek z numerami. Dodał też, że „mądrzejszym i bezpieczniejszym kierunkiem jest implementacja standardów odpornego na phishing uwierzytelniania — WebAuthn / FIDO2”.

Czy smartfony naprawdę są „mniej pewne”?

Zarzut dotyczył również marginalizowania urządzeń mobilnych. Ekspert przypominał: „Odrzucanie użycia smartfonów i tabletów jako ‘nienadających się’ do bankowości to kompletne niezrozumienie stanu techniki”. Wskazywał na mechanizmy bezpieczeństwa w nowoczesnych telefonach, takie jak bezpieczne magazyny kluczy czy biometryka. Bank z kolei zapewnia, że jego komunikat nie miał charakteru ostrzeżenia bezpieczeństwa i nie oznacza formalnego zakazu korzystania z urządzeń mobilnych.

W tym kontekście warto przytoczyć ciekawostkę. Z danych Związku Banków Polskich wynika, że liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej (na telefonach) na koniec II kwartału 2025 r. przekroczyła 26,2 mln (wzrost o 3 proc. kwartał do kwartału). Natomiast liczba klientów aktywnie korzystających z bankowości internetowej spadła o 3 proc. do poziomu 23 mln. Użytkowników bankowości mobilnej jest dziś o 3 mln więcej niż osób, które korzystają z banku w komputerze.

Bank: chodzi o komfort działania

Sprawa pokazała, jak ważne jest jasne rozdzielanie komunikatów o użyteczności od zaleceń bezpieczeństwa. Z jednej strony czytelnik-informatyk ostrzegał przed „pozornie bezpiecznym” przekazem: „Komunikat banku to przykład podejścia ‘pozornie bezpiecznego’ — wygląda jak zalecenie, a w praktyce oferuje fałszywe poczucie bezpieczeństwa”. Z drugiej – Bank Nowy podkreśla, że „nie wyklucza innych urządzeń” niż komputery, a wskazanie Windowsa i desktopów miało dotyczyć komfortu działania, nie ryzyka.

Bank Nowy to uniwersalny bank z siedzibą w Poznaniu, powstały pod koniec 2019 r. jako Bank Nowy BFG S.A. – tzw. bank pomostowy utworzony przez BFG w procesie przymusowej restrukturyzacji Podkarpackiego Banku Spółdzielczego w Sanoku. W 2021 r. BFG sprzedał 100 proc. akcji, a pakiet większościowy objął Wielkopolski Bank Spółdzielczy (neoBANK). Od 1 stycznia 2024 r. przedsiębiorstwo bankowe WBS zostało przeniesione do Banku Nowego. Bank działa ogólnopolsko, rozwijając ofertę detaliczną i firmową, a w KRS figuruje z kapitałem zakładowym 125 mln zł.

Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r. Tel. 881 083 389.

Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (11)

dodaj komentarz
lebski_gosc
Ktoś kto ceni swój kapitał nigdy nie zaloguje się do banku przez smartphona.
paniikarz
to prawda, wiekszość komórek bez aktualizacji nie spełnia norm bezpieczeństwa. wiekszość windows też nie spełnia. Zostaje Linux i to zazwyczaj duża dystrybucja (jest ich z kilkadziesiąt), mac os (ale też tylko wspierany)

niestety nie serenity, haiku, minix. Może byc plan9 ale kto normalny tego używa (o oberonie nie wspominam)
prawdziwynierobot
nic nie spełnia w takim razie. Najlepiej zlecenie na papierze, karta wzorów podpisów, wizyta w banku - najlepiej w centrali, bo w oddziale też może nie być bezpiecznie.
pogo0
Bank wyraźnie nie-zbyt-nowy skoro ma tak przestarzałe standardy.
Podanie publicznie obsługiwanej wersji tsl nie powinno być problemem, jeśli tylko nie udostępniają nadal wersji 1.0
efg
Po prostu szkoda im kasy na porządną aplikację bankową…..
paniikarz
ale to nie problem programu na komórke ale systemu i bootloadera!

ale pewnie nie masz pojęcia o czym piszesz (o ring 0-2 do rozruchu procesora nie wspominam)
xdekhckr
Pierwsze słyszę o takim banku, a w fintechach siedzę od kilku lat... Bank krzak. Grubo. Chyba tego banku same komuchy używają, albo nie ma on już klientów w ogóle
xdekhckr
Przecież to jest niepojęte, jak w dzisiejszych czasach bank może niby nie obsługiwać urządzeń mobilnych...
tomitomi odpowiada xdekhckr
...ty , sie lepiej spytaj dobrego krawca , gdzie się lepiej kroi ?? ,,,,
samsza
niezrozumienie stanu techniki ?

A może smartfon z Chin, a te stoją za Putinem... i stąd ostrożność.
:)

Powiązane: Kont(r)atak

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki