REKLAMA
RELACJA Z FORUM FINANSÓW

Ceny elektryków zahamowały. Po dopłacie auta na prąd tańsze od benzyniaków

Marcin Kaźmierczak2025-10-16 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-10-16 06:00

Choć wzrost cen aut elektrycznych wyraźnie zwolnił, a wiele modeli utrzymuje ceny sprzed roku, tylko cztery elektryki można obecnie kupić za mniej niż 100 tys. zł – wynika z analizy Bankier.pl. Próg wejścia można jednak zdecydowanie obniżyć, korzystając z dopłat „NaszEauto”. Wówczas okaże się, że elektryka można obecnie kupić w Polsce taniej niż samochód benzynowy.

Ceny elektryków zahamowały. Po dopłacie auta na prąd tańsze od benzyniaków
Ceny elektryków zahamowały. Po dopłacie auta na prąd tańsze od benzyniaków
fot. Libin Jose / / Shutterstock

Jeśli wziąć pod uwagę jedynie ceny zawarte w katalogach producentów, za mniej niż 100 tys. zł można wyjechać z salonu elektryczną dacią spring, citroenem e-c3 oraz chińskimi modelami: byd dolphin surf oraz leapmotor t03. Wszystkie cztery modele znajdują się wśród dziesięciu najpopularniejszych elektryków 2025 r. w polskich salonach.

W tym gronie można znaleźć jednak droższe auta. Dwa z nich – mini coopera oraz skodę elroq, co istotne w najtańszych wersjach wyposażenia i z najmniejszymi bateriami a co za tym idzie zasięgiem, można kupić za niespełna 150 tys. zł. Obie przewodzące zestawieniu tesle: model y i model 3, wyceniane są obecnie solidarnie na co najmniej 184 990 zł. Z kolei za model ix2 BMW oczekuje obecnie co najmniej 232 500 zł.

Ceny najpopularniejszych elektryków stoją w miejscu, a nawet spadają

Po stawkach widniejących w cennikach najpopularniejszych elektryków widać, że te od roku stoją w miejscu, a w przypadku trzech modeli zanotowano obniżkę. Taka sytuacja miała miejsce w katalogu tesli model y, która tak jak i model 3 oferowana jest za co najmniej 184 990 zł – o 20 000 zł taniej niż przed rokiem.

Mniej niż przed rokiem oczekuje także Citroen za model e-c3. Obecnie jest to 88 900 zł. Ten sam model przed rokiem kosztował 110 650 zł, jednak stawka ta odnosi się do auta z większą baterią o pojemności 44 kWh. Obecnie citroen e-c3 z tą samą baterią kosztuje 107 950 zł.

Obniżkę zanotowano także w cenniku forda explorera ev, który przed rokiem kosztował nieco powyżej 198 tys. zł. Obecnie cena katalogowa najtańszej wersji to 194 750 zł a po zastosowaniu tzw. korzyści, dawniej nazywanej rabatem, to 166 490 zł. Cenę utrzymały: skoda elroq, dacia spring, mini cooper, bmw ix2. Tyle samo, ile podczas debiutu na polskim rynku, wciąż kosztują: leapmotor t03 i byd doplhin surf.

Ceny najtańszych aut elektrycznych poszczególnych marek

Marka

Model

Cena katalogowa

najtańszej wersji [w zł]

Dacia

spring

76 900

BYD

dolphin surf

82 700

Leapmotor

t03

84 900

Citroen

e-c3

88 900

Hyundai

inster

104 900

Fiat

500e

106 000

MG

mg4 electric

117 500

Volkswagen

id.3

119 690

Opel

corsa-e

119 900

Renault

5 e-tech

120 900

Nissan

micra

124 900

Peugeot

e-208

129 980

Ford

puma gen-e

139 900

Mini

cooper

146 500

Skoda

elroq

149 900

KIA

ev3

166 900

Toyota

bz4x

168 900

Omoda

e5

169 900

Volvo

ex30

169 990

Cupra

born

180 300

Tesla

model y

184 990

Mercedes-Benz

eqa

198 200

Honda

e:ny1

200 000

Audi

q4 e-tron

213 500

BMW

ix1

223 500

Lexus

rz300e

226 200

Źródło: Bankier.pl na podstawie cenników producentów (stan na 15.10.2025)

Oprócz Dacii, BYD, Leapmotor i Citroena mniej niż 150 tys. zł, a więc poniżej granicy segmentu premium, za swoje najtańsze elektryki oczekuje: Hyundai, Fiat, MG, Volkswagen, Opel, Renault, Nissan, Peugeot, Ford, Mini i Skoda.

Ceny elektryków po dopłacie „NaszEauto”

Ostateczny koszt zakupu auta elektrycznego może być jednak niższy. Możliwość taką dają dopłaty w ramach programu „NaszEauto”, który w lutym 2025 r. zastąpił program „Mój elektryk” funkcjonujący od 2021 r.

Przypomnijmy, że podstawowa dopłata wciąż wynosi 18 750 zł. Co istotne, auto nie może kosztować więcej niż 225 tys. zł. Dopłata może wzrosnąć o 11 250 zł w przypadku osób o niższym dochodzie (do 135 tys. zł brutto). Dodatkowe 10 000 zł można otrzymać w przypadku zezłomowania używanego samochodu spalinowego, czyli łącznie 40 000 zł.

W przypadku osób z Kartą Dużej Rodziny podstawowe wsparcie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wynosi 30 000 zł. Spełnienie dwóch powyższych warunków to w obu przypadkach dodatkowe 5000 zł dofinansowania.

Ceny najtańszych aut elektrycznych poszczególnych marek

po uwzględnieniu dopłaty „NaszEauto”

Marka

Model

Dopłata w wysokości 18 750 zł [w zł]

Dopłata w wysokości 30 000 zł

[w zł]

Dopłata w wysokości 40 000 zł

[w zł]

Dacia

spring

58 150

46 900

36 900

BYD

dolphin surf

63 950

52 700

42 700

Leapmotor

t03

66 150

54 900

44 900

Citroen

e-c3

70 150

58 900

48 900

Hyundai

inster

86 150

74 900

64 900

Fiat

500e

87 250

76 000

66 000

MG

mg4 electric

98 750

87 500

77 500

Volkswagen

id.3

100 940

89 690

79 690

Opel

corsa-e

101 150

89 900

79 900

Renault

5 e-tech

102 150

90 900

80 900

Nissan

micra

106 150

94 900

84 900

Peugeot

e-208

111 230

99 980

89 980

Ford

puma gen-e

121 150

109 900

99 900

Mini

cooper

127 750

116 500

106 500

Skoda

elroq

131 150

119 900

109 900

KIA

ev3

148 150

136 900

126 900

Toyota

bz4x

150 150

138 900

128 900

Omoda

e5

151 150

139 900

129 900

Volvo

ex30

151 240

139 990

129 990

Cupra

born

161 550

150 300

140 300

Tesla

model y

166 240

154 990

144 990

Mercedes-Benz

eqa

179 450

168 200

158 200

Honda

e:ny1

181 250

170 000

160 000

Audi

q4 e-tron

194 750

183 500

173 500

BMW

ix1

204 750

193 500

183 500

Źródło: Bankier.pl na podstawie cenników producentów (stan na 15.10.2025)

Jak zatem prezentują się ceny najtańszych elektryków po uwzględnieniu dopłat? Biorąc pod uwagę dofinansowanie w podstawowej wysokości (18 750 zł), mając mniej niż 100 tys. zł, elektrykiem można wyjechać z salonów siedmiu marek. Oprócz wspomnianych wcześniej, taką możliwość będziemy mieli w przypadku Hyundaia, Fiata oraz MG a nieznacznie powyżej 100 tys. zł trzeba by zapłacić za volkswagena id.3. Z kolei najtańsza dacia spring, przy zastosowaniu tego rozwiązania, kosztowałaby 58 150 zł.

Posiadacze Karty Dużej Rodziny, mogący liczyć na dopłatę w wysokości 30 tys. zł, chcąc wydać na elektryka maksymalnie 100 tys. zł, mogą rozszerzyć pole swoich poszukiwań o salony Opla, Renault, Nissana i Peugeota.

Przy uwzględnieniu niższego dochodu oraz zezłomowania auta spalinowego, mniej niż 100 tys. zł kosztował będzie także najtańszy elektryczny ford – puma gen-e.

Co istotne, dacię spring, uwzględniając 40 tys. zł dofinansowania, można kupić za 36 900 zł. To zdecydowanie mniej od najtańszego benzynowej auta rodem z Rumunii – dacii sandero, której podstawowa wersja wyceniana jest obecnie na 61 300 zł.

Podobnie wypada citroen e-c3, który, którego cena przy podstawowej dopłacie spada do 70 150 zł a przy maksymalnej do 48 900 zł. Dla porównania, najtańsza – 100-konna wersja benzynowego citroena c3 kosztuje 69 900 zł. Z kolei za 110-konną hybrydę należy zapłacić obecnie co najmniej 91 tys. zł.

Jak z kolei wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności i F5A, w I poł. 2025 r. średnia cena ważona osobowych elektryków sprzedawanych na polskim rynku była o ok. 20 proc. wyższa niż pojazdów spalinowych. Rok wcześniej różnica ta wynosiła 39 proc.

Elektryki dobiły do 9 proc. - te modele rejestrowane są najczęściej

Utrzymujące się ceny i częściowo program dopłat, sprawiają, że auta elektryczne stają się dostępniejsze i tym samym popularniejsze. Zgodnie z danymi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, we wrześniu 2025 r. w Polsce zarejestrowano rekordową liczbę 4452 auta elektrycznych. Ich udział w rynku nowych aut wyniósł (również najwyższe w historii) 8,9 proc.

Najpopularniejsze nowe auta elektryczne w Polsce – (I-IX 2025)

Lp.

Model

Liczba rejestracji

Udział w rynku

[w proc.]

1.

tesla model y

1947

7,5

2.

tesla model 3

1427

5,5

3.

citroen e-c3

1316

5,1

4.

leapmotor t03

977

3,8

5.

byd doplhin surf

857

3,3

6.

bmw ix2

831

3,2

7.

mini cooper

808

3,1

8.

ford explorer ev

774

3,0

skoda elroq

774

3,0

10.

dacia spring

753

2,9

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

W ciągu pierwszych trzech kwartałów nad Wisłą przybyło z kolei 25,8 tys. elektryków ponad dwukrotnie (+106,7 proc. r/r) więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Udział w rynku dobił do6 proc. (+2,9 pp. r/r).

Wśród nich najczęściej wciąż rejestruje się tesle: model y i model 3. Ich udział w rynku elektryków wyraźnie jednak spadł – z 29 do 13 proc., do czego przyczyniły się problemy Tesli z pierwszej połowy roku.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
monuz
U mnie w powiecie lokalni dilerzy na gwałt wywalają niemieckie czy inne zachodnie auta z salonów i wstawiają chińskie z nawami, których nawet spamiętać się nie da, niektórzy od razu ciągną 3 marki w jednym salonie. Chiny maja obecnie 100 różnych producentów samochodów. Tylko się jeszcze IZERY boją :)
jas2
Izera mogła już być w sprzedaży. Platforma elektryczna byłaby chińska, a Polsce produkuje się resztę części już od dawna.
Ludzie kupiliby, choćby przez sentyment, czy przez patriotyzm. Oczywiście nie dotyczy to POwców.
klimaciarz
te dopłaty są w ramach konkurencji wolnorynkowej, o której się ”edukuję” (formatuję!) w szkołach ? xD

czy można stwierdzić, że na świecie mamy konkurencję wolnorynkową...w której kapitał nie ma narodowości? xD

...studenci ekonomii w szokuuuuuu xD

fox-
Przecież mamy nieoficjalny komunizm, tak jak w Chinach mają nieoficjalny kapitalizm.
Nie ma w UE żadnego wolnego rynku, a jego resztki są wypierane.
Dlatego lecimy w stronę biedy,

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki