REKLAMA
GPW

Morawiecki z wicekanclerzem Niemiec o stawkach minimalnych dla kierowców i ciągnikach Ursus

2016-06-22 19:54
publikacja
2016-06-22 19:54

Uzyskałem informację, że minimalne stawki wynagrodzenia w Niemczech nie będą stosowane w przypadku polskich kierowców przejeżdżających tranzytem przez ten kraj - powiedział po spotkaniu z wicekanclerzem Niemiec wicepremier Mateusz Morawiecki. Poruszono też kwestię rejestracji ciągników Ursus.

fot. Lukasz Dejnarowicz / / FORUM

"Rozmawialiśmy o minimalnej stawce dla naszych kierowców, dla firm transportowych, które wjeżdżają ze swoim towarem do Niemiec. I tutaj uzyskałem informację, jeśli chodzi o tranzyt np. z Polski do Francji, czy z Polski do Austrii, czy do Belgii (przez Niemcy - PAP), to tutaj nie będzie to stosowane (niemieckie stawki minimalne - PAP). Natomiast, jeśli chodzi o stawki godzinowe minimalne w przypadku transportu do Niemiec, to Niemcy chcą je stosować" - powiedział w środę PAP Morawiecki po spotkaniu w Berlinie z wicekanclerzem Sigmarem Gabrielem.

Pytany, czy polską stronę uspokaja takie postawienie sprawy, Morawiecki odparł, że cieszy się, że jest taka informacja. "To jest lepsze niż gdyby w stosunku do tranzytu również to obowiązywało, ale my nie chcemy, żeby taki gwałtowny jednorazowy wzrost kosztów dla naszych firm transportowych utrudniał również transport do Niemiec" - zaznaczył.

Ursus

Morawiecki poruszył też z wicekanclerzem i ministrem gospodarki Sigmarem Gabrielem m.in. kwestię odmowy rejestracji traktorów Ursusa w Niemczech, mimo ważności unijnych świadectw zgodności. Jak zauważył, Ursus eksportuje do bardzo wielu krajów i certyfikaty są tam uznawane, "natomiast w tym przypadku jest problem", ale jak dodał, niemiecki kanclerz "będzie interweniował".

"Przekazaliśmy memorandum i rozmawiałem z panem kanclerzem Gabrielem w tej sprawie. Obiecał niezwłocznie zająć się tą sprawą, ponieważ zależy nam na tym, żeby kwestia polskich ciągników Ursusa została rozwiązana pozytywnie i żebyśmy mogli uzyskać stosowną dokumentację w tej sprawie jak najszybciej" - powiedział PAP Morawiecki.

Jak dodał, ze swoim niemieckim odpowiednikiem rozmawiał też o projekcie unijnej dyrektywy o pracownikach delegowanych. "Tutaj zasygnalizowaliśmy nasze duże zaniepokojenie związane zarówno z płacą minimalną, jak i z dyrektywą o pracownikach delegowanych" - podkreślił Morawiecki.

Dyrektywa o pracownikach delegowanych

Propozycja zmian w dyrektywie o pracownikach delegowanych zakłada, że pracownik wysłany do innego kraju UE powinien mieć prawo do takiego samego wynagrodzenia (wraz z wszystkimi jego składnikami) jak pracownik lokalny, a nie tylko do płacy minimalnej, jak jest obecnie. Polska wezwała Komisję Europejską do wycofania tego projektu.

W przypadku Niemiec chodzi o przepisy MiLoG, które od 1 stycznia 2015 roku wprowadziły płacę minimalną obejmującą również kierowców w transporcie międzynarodowym.

Niemiecka płaca minimalna wprowadzona od 1 stycznia ubiegłego roku wynosi 8,5 euro za godzinę. Objęcie nią także zagranicznych kierowców ciężarówek przejeżdżających przez Niemcy tranzytem uderza szczególnie mocno w polskie firmy przewozowe, które mają drugą co do wielkości flotę samochodów ciężarowych w całej UE.

W sprawie niemieckiej płacy minimalnej Komisja Europejska rozpoczęła postępowanie w maju ub.r. (PAP)

jzi/ kfk/ dym/ je/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz

Komentarze (20)

dodaj komentarz
~jaro
PiSiory znają się na gospodarce jak świnie na gwiazdach!!! To PiS doprowadzi Polskę do ruiny!!! Zniszczą gospodarkę to jest pewne!!! Ludzie obudzcie się wreszcie, powiedzcie STOP kaczorom!!!!!!!!!!!!!!
~odo
To nie rejestrować VW u nas.
Homologacja niby jest ale kopci jak ruska lokomotywa.
~PatolPatriota
Patiotyzm patriotyzmem ale szmelcwagen w tedeiku to dobro wyższe niż ojczyzna!!!
~MM
Czyżby największy obecnie ekonomista nie widział, że jak Francja postąpi analogicznie, a potem GB i inne państwa Starej UE, to pozostanie nam transport samochodowy do Węgier, Czech (?), Słowacji, Rumunii, Bułgarii itd. No i do USA, Kanady;). Na szczęście tylko chodzi o tranzyt;).
~PATRYJOTA
wiadomo ze URSUS jest bardzo dobrym ciagnikiem i boja sie ze ich ciagniki nikt nie bedzie kupowal...brawo dla URSUSA!!
~Gospodarka_Głupcze
Mati jest proste rozwiązanie !!! Wprowadź w Polsce płacę minimalną na poziomie 9 EUR/h i będzie spokój !

Zapytaj Prezydenta:
"Nie słuchajcie tego, co opowiadają, że się nie da. To bzdury."
~as
Cały czas powtarzam, ze trzeba w Polsce wprowadzić prawo, że Niemcy pracujący w Polsce (obojętnie na jakich stanowiskach) otrzymują wynagrodzenie równe wynagrodzeniu otrzymywanemu przez Polaków. A jak ktoś ma z tym problem, to płaca/stawka = płacy/stawki minimalnej i zatrudnienie na "śmieciówkę".

Tak w imię równości
Cały czas powtarzam, ze trzeba w Polsce wprowadzić prawo, że Niemcy pracujący w Polsce (obojętnie na jakich stanowiskach) otrzymują wynagrodzenie równe wynagrodzeniu otrzymywanemu przez Polaków. A jak ktoś ma z tym problem, to płaca/stawka = płacy/stawki minimalnej i zatrudnienie na "śmieciówkę".

Tak w imię równości i solidarności europejskiej.
~ron
Asie mój kochany- tu chodzi o stawkę minimalną .Jeśli pracodawca chce to może ci zapłacić 10 x tyle i nikt mu nie zabroni nawet minister Morawiecki i Ziobro !!! Więc Niemiec w Polsce może zarabiać 500 pln na godzinę ale nie mniej niż minimalna w Polsce . Hej !!!
~ewa
No trzeba jasno powiedzieć polskim kierowcom --- nie wolno broń Boże więcej zarabiać . Bo inaczej polskie władze do nich się zabiorą (do tych burżuazyjnych wyzyskiwaczy którzy chcą lepiej zarabiać za granicą niż Polacy w Polsce) !!!
~men
No cóż. Polska jest przez fryców napiętnowana za rzekome łamanie prawa unijnego. A fryce w Niemczech robią co chcą łamiąc prawo unijne.

Powiązane: Transport towarów

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki