REKLAMA
PROMOCJA CITI I BANKIER.PL

POLARNY JEDWABNY SZLAKZ Chin wyruszył pierwszy kontenerowiec na trasie ekspresowej do Europy

2025-09-23 09:45
publikacja
2025-09-23 09:45

Z portu w Ningbo na wschodzie Chin wyruszył pierwszy kontenerowiec na trasie ekspresowej do Europy – podał we wtorek portal Yicai Global. Szlak wiodący przez Przejście Północno-Wschodnie skraca czas transportu o ponad połowę w stosunku do tradycyjnych tras oraz omija regiony zagrożone piractwem i niestabilne politycznie.

Z Chin wyruszył pierwszy kontenerowiec na trasie ekspresowej do Europy
Z Chin wyruszył pierwszy kontenerowiec na trasie ekspresowej do Europy
fot. CFOTO / / ddp images

Podróż kontenerowca, który wypłynął w poniedziałek z portu Ningo-Zhoushan do portu Felixstowe w Wielkiej Brytanii, ma zająć zaledwie 18 dni.

Jak zaznaczyła agencja Xinhua, to znacznie krócej niż w przypadku trwającego ok. 25 dni transportu kolejowego z Chin do Europy lub tradycyjnych tras morskich przez Kanał Sueski lub wokół Przylądka Dobrej Nadziei, które zajmują odpowiednio ok. 40 i ok. 50 dni.

Trasa rejsu prowadzi przez Przejście Północno-Wschodnie, czyli szlak żeglugowy biegnący wzdłuż północnych wybrzeży Syberii przez Morze Arktyczne do Europy. To najkrótsza droga morska łącząca Europę z Azją Wschodnią.

Kluczową zaletą, obok czasu, jest bezpieczeństwo – wskazał rządowy dziennik „Global Times”.

Skrócenie czasu podróży przekłada się na 30-procentową redukcję emisji dwutlenku węgla w porównaniu z trasą przez Kanał Sueski i 50-procentową redukcję w porównaniu z trasą przez Przylądek Dobrej Nadziei, co pozytywnie przyczynia się do łagodzenia skutków globalnego ocieplenia.

Nowy szlak, będący częścią inicjatywy Polarny Jedwabny Szlak, omija regiony niestabilne pod względem politycznym i gospodarczym, i pozwala uniknąć „niedogodności spowodowanych nagłymi incydentami wynikającymi z konfliktów geopolitycznych” – ocenił Jian Junbo, dyrektor Centrum ds. Relacji Chiny-Europa na Uniwersytecie Fudan.

„To trasa (...) opracowana specjalnie dla transgranicznego handlu elektronicznego i towarów o wysokiej wartości” – zwrócił uwagę prezes firmy żeglugowej Zhejiang Seaport Logistics Group, Sun Xuejun.

Z danych służb celnych w Ningbo, cytowanych przez „Global Times”, wynika, że Unia Europejska jest obecnie największym partnerem handlowym portu. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy br. obroty handlowe sięgnęły 330,74 mld juanów (ok. 46,5 mld dolarów) i stanowi ok. 18 proc. całego handlu zagranicznego portu.

Chińskie media zwróciły uwagę, że trasa arktyczna łączy główne chińskie porty, w tym Ningbo, Szanghaj, Qingdao i Dalian, z kluczowymi portami europejskimi, jak Felixstowe, a także porty w Rotterdamie, Hamburgu i Gdańsku.

Z Pekinu Krzysztof Pawliszak (PAP)

krp/ akl/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (18)

dodaj komentarz
sweetacid1313
A czy przypadkiem to morze arktyczne nie zamarza? Przebijanie się przez lód znacząco może wydłużyć ten "express", nie mówiąc o zwiększonym zużyciu paliwa. A na to jest tylko jeden sposób: "atomowy lodołamacz lenin"
talmudd
powiedz "prowadzącemu " ....ze juz nie zamarza - rosja ma najwieksza flotę lodołamaczy
sterl
W latach 90 tych była okazja zmienić Rosję na przyjazną i w pełni współpracującą z UE , ale wybrano pod wpływem USA i WB siłę i agresję, co odsuwa taką możliwość na wiele lat i jednoczy Rosjan wobec realnego zagrożenia gospodarczego i militarnego ze strony UE, ale nie zabrania rozmawiać i przekonywać o przyjaznej Europie.. ?
edward64
Biedna ta Rosja…. a ci Rosjanie tacy zjednoczeni wobec zagrożenia ze strony EU….
O czym piszesz???
Rosja atakuje swoich sąsiadów, napadła na Ukrainę, morduje cywilów…
Poza tym kto na terenie Rosji jest Rosjaninem. Większość tam to podbite narody którym narzucono język rosyjski i skutecznie wynaradowiają.
miketheripper
Jak to powiedział jeden z ekonomistów w 2017 rioku "Wielka Brytania nie wyjdzie z UE bo w UE jest potrzebna Stanom Zjednoczonym" he he
daniel85
Artykuł zachwala trasę północną, nie wspomina o zagrożeniach.
Poszukajcie informacji jakie stwarza zagrożenia ten szlak dla statków i znajdziecie odpowiedź dlaczego nie jest tak popularny.
samsza
"omija regiony zagrożone piractwem i niestabilne politycznie"

toż to wzdłuż brzegu Rosji...
abcx
Morze Arktyczne będzie za chwilę też zamknięte aż do odwołania?
nierzad
Myslisz,ze nie?Nato oglosi wybrzeza Syberii wewnetrznym morzem sojuszu.U wariatow wszystko mozliwe
pozhoga
Najbardziej ubawił mnie bełkot o emisji CO2…

Powiązane: Chiny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki