Firmy wdrażają AI, aby zyskać przewagę konkurencyjną, a nie zredukować zatrudnienie - napisał Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie o AI. Dodał, że firmy stosujące sztuczną inteligencję blisko 2,5 razy częściej obsługują klientów zagranicznych i ponad dwukrotnie częściej współpracują z dostawcami spoza Polski niż firmy, które nie wdrożyły jeszcze tych rozwiązań.


"Główne powody, dla których firmy w Polsce sięgają po AI to usprawnienie zarządzania, poprawa efektywności, budowanie wizerunku nowoczesnej organizacji i utrzymanie konkurencyjności. Firmy doceniają też oszczędność czasu i redukcję kosztów. Z badania PIE wynika też, że ograniczenie zatrudnienia nie jest motywacją do wdrażania sztucznej inteligencji, choć warto zauważyć, że zmienia ona profil kompetencji w przedsiębiorstwie" - napisali analitycy instytutu.
W raporcie wskazali, że rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję korzysta w Polsce od blisko 6 do 16 proc. firm, w zależności od metody badania.
"Jednocześnie aż 77 proc. przedsiębiorców nie stosujących AI nie planuje jej wdrożenia, dopóki nie będzie to konieczne. Jak wynika z przeprowadzonego przez Polski Instytut Ekonomiczny przeglądu badań z AI najczęściej korzystają mikrofirmy oraz duże przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwa najczęściej sięgające po sztuczną inteligencję wyraźnie wyróżniają się też na tle rynku – są to firmy, które mają wdrożone więcej narzędzi cyfrowych, silniejsze powiązania z międzynarodowymi łańcuchami dostaw, a także z większym optymizmem patrzące w przyszłość" - napisali.
Dodali, że firmy stosujące sztuczną inteligencję blisko 2,5 razy częściej obsługują klientów zagranicznych i ponad dwukrotnie częściej współpracują z dostawcami spoza Polski niż przedsiębiorstwa, które nie wdrożyły jeszcze tych rozwiązań.
Badania PIE wskazują też, że inicjatywy wykorzystywania AI w firmie często pojawiają się oddolnie, z inicjatywy pracowników, a nie jako element strategii firmy. To sugeruje, że faktyczne wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji może być większe, niż wynika to z oficjalnych danych - napisali we wnioskach z raportu o AI w polskich przedsiębiorstwach.
PIE w raporcie wykorzystywało m.in. dane GUS, dane z badania na rzecz MRiT oraz dane z własnych badań, m.in. na próbie 500 przedsiębiorstw (200 mikro, 150 małych, 100 średnich, 50 dużych)we wrześniu 2025 r. techniką CATI, w ramach badań Miesięcznego Indeksu Koniunktury. (PAP Biznes)
jz/ gor/

























































