REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

OPINIAAI ma nie zwalniać ludzi, tylko zwalczać konkurencję. To przyświeca firmom

2025-09-28 10:00
publikacja
2025-09-28 10:00

Firmy wdrażają AI, aby zyskać przewagę konkurencyjną, a nie zredukować zatrudnienie - napisał Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie o AI. Dodał, że firmy stosujące sztuczną inteligencję blisko 2,5 razy częściej obsługują klientów zagranicznych i ponad dwukrotnie częściej współpracują z dostawcami spoza Polski niż firmy, które nie wdrożyły jeszcze tych rozwiązań.

AI ma nie zwalniać ludzi, tylko zwalczać konkurencję. To przyświeca firmom
AI ma nie zwalniać ludzi, tylko zwalczać konkurencję. To przyświeca firmom
fot. Shutterstock AI / / Shutterstock

"Główne powody, dla których firmy w Polsce sięgają po AI to usprawnienie zarządzania, poprawa efektywności, budowanie wizerunku nowoczesnej organizacji i utrzymanie konkurencyjności. Firmy doceniają też oszczędność czasu i redukcję kosztów. Z badania PIE wynika też, że ograniczenie zatrudnienia nie jest motywacją do wdrażania sztucznej inteligencji, choć warto zauważyć, że zmienia ona profil kompetencji w przedsiębiorstwie" - napisali analitycy instytutu.

W raporcie wskazali, że rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję korzysta w Polsce od blisko 6 do 16 proc. firm, w zależności od metody badania.

"Jednocześnie aż 77 proc. przedsiębiorców nie stosujących AI nie planuje jej wdrożenia, dopóki nie będzie to konieczne. Jak wynika z przeprowadzonego przez Polski Instytut Ekonomiczny przeglądu badań z AI najczęściej korzystają mikrofirmy oraz duże przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwa najczęściej sięgające po sztuczną inteligencję wyraźnie wyróżniają się też na tle rynku – są to firmy, które mają wdrożone więcej narzędzi cyfrowych, silniejsze powiązania z międzynarodowymi łańcuchami dostaw, a także z większym optymizmem patrzące w przyszłość" - napisali.

Dodali, że firmy stosujące sztuczną inteligencję blisko 2,5 razy częściej obsługują klientów zagranicznych i ponad dwukrotnie częściej współpracują z dostawcami spoza Polski niż przedsiębiorstwa, które nie wdrożyły jeszcze tych rozwiązań.

Badania PIE wskazują też, że inicjatywy wykorzystywania AI w firmie często pojawiają się oddolnie, z inicjatywy pracowników, a nie jako element strategii firmy. To sugeruje, że faktyczne wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji może być większe, niż wynika to z oficjalnych danych - napisali we wnioskach z raportu o AI w polskich przedsiębiorstwach.

PIE w raporcie wykorzystywało m.in. dane GUS, dane z badania na rzecz MRiT oraz dane z własnych badań, m.in. na próbie 500 przedsiębiorstw (200 mikro, 150 małych, 100 średnich, 50 dużych)we wrześniu 2025 r. techniką CATI, w ramach badań Miesięcznego Indeksu Koniunktury. (PAP Biznes)

jz/ gor/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
suikoden_86
AI nie zwiększa produktywności. Plus musi być dostosowane do potrzeb firm, tymczasem firmy często chcą sprzedać jeden produkt każdemu. To nie może się udać.

Powiązane: Sztuczna inteligencja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki