REKLAMA
FORUM FINANSÓW

Mniej formalności dla firm handlujących za granicą. Sejm przyjął zmiany w VAT

2026-10-09 07:00
publikacja
2026-10-09 07:00
Dodaj Bankier.pl w Google

W czwartek Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Celem ustawy jest zmniejszenie obowiązków przedsiębiorców sprzedających towary i usługi za granicę.

Mniej formalności dla firm handlujących za granicą. Sejm przyjął zmiany w VAT
Mniej formalności dla firm handlujących za granicą. Sejm przyjął zmiany w VAT
fot. lusia599 / / Shutterstock

Za ustawą głosowało 284 posłów, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 135. Ustawa trafi teraz do Senatu.

Celem ustawy jest zwiększenie jasności przepisów oraz zmniejszenie obowiązków po stronie przedsiębiorców sprzedających towary i usługi za granicę. Przede wszystkim nowe przepisy mają zwiększyć zakres wykorzystania procedury OSS, dzięki której przedsiębiorca może rozliczać VAT należny w różnych krajach UE za pomocą jednej elektronicznej deklaracji składanej w państwie, w którym jest zarejestrowany do OSS. 

Reklama

Poza tym ustawa precyzuje zasady uznawania platform internetowych za podmioty ułatwiające sprzedaż. Dotyczy to m.in. sytuacji, gdy towary są dostarczane na terenie UE, a nabywca nie rozlicza wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Skutkiem zmiany będzie to, że przepisy obejmą nie tylko konsumentów, ale także niektórych podatników zwolnionych z VAT.

Nowe przepisy mają też wprowadzić jasne zasady dotyczące limitu, który decyduje o miejscu opodatkowania sprzedaży wysyłkowej i niektórych usług świadczonych konsumentom (w Polsce 42 tys. zł). Przy obliczaniu limitu uwzględniana będzie sprzedaż wysyłkowa towarów do innych państw UE, jeżeli towary są wysyłane z państwa, w którym przedsiębiorca ma siedzibę. Nie będzie natomiast uwzględniana sprzedaż z magazynu znajdującego się w innym państwie UE. Proponowane przez rząd rozwiązanie ma ułatwić przedsiębiorcom prawidłowe ustalenie, gdzie powinni zapłacić VAT.

W ustawie znalazły się zapisy, których celem jest jednoznaczne powiązanie systemu OSS z miejscem opodatkowania. Nowe prawo ma wprowadzić też prostsze zasady powstawania obowiązku podatkowego w OSS. Chodzi o to, że VAT przy sprzedaży rozliczanej w procedurze OSS będzie co do zasady należny w momencie dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi. Jeżeli przedsiębiorca otrzyma wcześniej całość lub część zapłaty, np. zaliczkę lub przedpłatę, VAT od otrzymanej kwoty będzie należny już w momencie jej otrzymania.

Scammingout

Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw ma wejść w życie zasadniczo od 1 stycznia 2027 r. (PAP)

ms/ pif/ pad/

Publikacja zawiera linki afiliacyjne.
Źródło:PAP
Tematy

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Prawo przedsiębiorcy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki