Polska jest krajem, w którym notuje się jeden z najwyższych wskaźników pozytywnego nastawienia do przedsiębiorczości w Europie. Postawa ta widoczna jest szczególnie u ludzi młodych, którzy nie ukończyli jeszcze 30 roku życia.
Aż 73% Polaków jest pozytywnie nastawionych do przedsiębiorczości, to o 4% więcej niż średnia europejska w 16 przebadanych państwach - wynika z Raportu firmy Amway*. Największy odsetek notuje się wśród młodych Polaków w wieku 15-29 lat aż 84%.
Wykres: Twój stosunek do przedsiębiorczości jest? (dla ogółu ankietowanych)
Najbardziej pozytywne nastawienie do przedsiębiorczości przejawiają Duńczycy (85%), następnie Francuzi (77%), Anglicy (75%) oraz Włosi (74%). Polska zajmuje piąte miejsce w zestawieniu.
Dlaczego chcemy zakładać firmy
Osoby przejawiające ducha przedsiębiorczości, szczególnie te tworzące mikro, małe i średnie firmy są największym źródłem nowych miejsc pracy, co wiąże się także ze wzrostem gospodarczym. Z jednej strony cieszy więc tak wysoki odsetek młodych ludzi w Polsce, którzy mają pozytywny stosunek do przedsiębiorczości. Z drugiej nie zmniejszają się bariery i obawy, jakie mają młodzi przed decyzją o założeniu firmy.
Tym, co kusi nas w posiadaniu własnej firmy, to przede wszystkim niezależność od pracodawcy i bycie własnym szefem. Pociąga nas także m.in. większa satysfakcja z wykonywanej pracy oraz oczekiwany wyższy dochód. Młodzi ludzie we własnej firmie cenią sobie również to, że często jest to dla nich jedyna droga na realizację własnych pomysłów biznesowych i rozwojowych.
Wykres: Co w Twojej opinii byłoby dla Ciebie powodem do rozpoczęcia własnej działalności? (dla grupy 15 -29 lat)
Chcemy, ale się boimy
Nadal największą barierą dla młodych ludzi w Polsce w założeniu własnej firmy jest brak kapitału początkowego - aż 58% ankietowanych wskazało na ten problem. Innym istotnym problemem jest niepewna sytuacja ekonomiczna kraju. Nie pomaga także strach przed porażką oraz bariery administracyjne.
Wykres: Co w Twojej opinii jest przeszkodą, aby zostać przedsiębiorcą? (dla ogółu Polaków)
Na takie same bariery natykają się młodzi ludzie w innych państwach w Europie. Tam również największym problemem jest brak kapitału na założenie firmy - średnia dla całej Europy wynosi 67%.
![]() | » Idea Bank i mBank walczą o przyszłych przedsiębiorców |
* Raport na temat przedsiębiorczości w Europie przeprowadzono w 16 krajach naszego kontynentu przez firmę Amway Europe, Centrum Przedsiębiorczości Uniwersytetu Ludwika Maksymilina w Monachium i międzynarodowy instytut badawczy GfK.
Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl