Firma Drewnopol zajmuje się sprzedażą materiałów budowlanych. Sprzedawane przez nią towary wymagają więc solidnych samochodów do ich przewozu. Dlatego też jej kilkusamochodowa flota składa się przede wszystkim z ciężarowych pojazdów do zadań specjalnych. Ponad dwadzieścia samochodów zaprzęgniętych do floty firmy Mattel Poland ma natomiast każdego dnia za zadanie dowieźć w wyznaczone miejsca kraju na czas gry i zabawki, których stołeczna firma jest dystrybutorem.
Korzyści z leasingu
We flocie Drewnopolu jeździ kilkanaście samochodów, większość z nich to auta do przewozu towarów wielotonażowych. Wśród nich są m.in. Iveco Eurocargo, Mitsubishi Fusio i Iveco Daily. Firma przy pomocy tych samochodów realizuje zdecydowaną większość dostaw towaru, zarówno do własnego magazynu, jak i do klientów. W większości są to klienci regionalni, lecz zdarzają się i transporty w dalsze regiony Polski. Kilka samochodów jeżdżących z logo Drewnopolu jest własnością firmy. Obecnie jednak obowiązującą formą pozyskiwania aut do firmy jest leasing. Jest on w opinii osób zarządzających finansami firmy najkorzystniejszym rozwiązaniem z kilku powodów. – Każda firma prowadząca działalność gospodarczą potrzebuje dla zbilansowania przychodów także pewnych kosztów. Usługi leasingowe służą temu celowi doskonale, generując w każdym miesiącu rozliczeniowym określonej i przewidywalnej wielkości koszty. Przede wszystkim jednak pozwalają na rozłożenie w czasie kosztów związanych z użytkowaniem samochodów – mówi Justyna Jaremus, kierownik ds. organizacji i szkoleń we wrocławskim przedsiębiorstwie.
Wszystkie samochody wykorzystywane przez firmę Mattel są natomiast własnością firmy leasingowej LeasePlan. Niemal wszystkie z nich są leasingowane, niewielka część jest w wynajmie długoterminowym. Taki model pozyskiwania aut dla potrzeb działalności firmy praktykowany jest w firmie od początku jej istnienia, a więc od stycznia 2005 r. – Wynika to z polityki firmy dotyczącej środków trwałych – mówi Rafał Włodyka, koordynator łańcucha dostaw w Mattel Poland. – Jesteśmy za małą firmą, by kupować samochody na własność i zatrudniać pracownika, który byłby zmuszony zarządzać samochodami – dodaje. Sam odpowiedzialny jest za pilnowanie warunków kontraktu z LeasePlanem, reszta obowiązków związanych z utrzymaniem taboru w należytym stanie należy do firmowych kierowców i pracowników firmy leasingowej. Dzięki temu Rafał Włodyka w głównej mierze swój czas pracy może wykorzystywać na zadania logistyczne – wyznaczanie tras kierowcom, pilnowanie łańcucha dostaw, troskę o terminowość. Wszystkie samochody firmy Mattel to pojazdy osobowe, wykorzystywane przede wszystkim przez przedstawicieli handlowych. Jeżdżą oni Škodami Octaviami. Pracownicy administracji i kadra zarządzająca wykorzystują inne samochody: Toyoty, Opla, Volkswagena i Lexusa. Tym ostatnim jeździ dyrektor marketingu stołecznej firmy.
Leasing operacyjny został uznany przez osoby zarządzające finansami firmy Mattel Poland najkorzystniejszym rozwiązaniem w pozyskiwaniu samochodów firmowych. Wyłożenie co najmniej miliona złotych na zakup ponad dwudziestu samochodów średniej klasy nie wchodzi w grę. Możliwość skorzystania z opcji wynajmu długoterminowego wydaje się nieatrakcyjna z tego powodu, że trudno byłoby wynegocjować przy niewielkiej liczbie samochodów korzystne warunki umowy. Taniej jest po prostu wyleasingować samochody, a część problemów z zarządzaniem autami wziąć na siebie.
Paliwo na kartę lub ze stacji
Do niedawna kierowcy Drewnopolu posiadali w swoich portfelach karty paliwowe Shella. Obecnie została podpisana umowa na zakup paliwa z jedną ze stacji paliw znajdujących się w pobliżu siedziby firmy. Takie rozwiązanie sprawdza się dzięki temu, że wszystkie firmowe samochody parkowane są na dwóch placach znajdujących się w pobliżu firmy. Każdego dnia zostawiane są tam przez kierowców. Dzięki temu mogą oni napełniać baki swoich pojazdów paliwem tuż po powrocie z trasy lub każdego ranka przed wyjazdem z towarem.
Wszyscy kierowcy firmy Mattel wożą natomiast ze sobą dwie karty paliwowe: Routex i ORLEN-owską Flotę. Daje im to pewność, że nie będą musieli na oparach paliwa szukać konkretnej stacji. Posiadanie dwóch najpopularniejszych w Polsce kart uprawnia ich do tankowania na stacjach ORLEN, BP, Statoil.
| Samochody firmy Mattel Poland | |
| Ilość pojazdów | Ponad 20 |
| Sposób pozyskania aut | Leasing |
| Rodzaj pojazdów | Samochody osobowe i dostawcze |
| Marki i modele | Škoda Octavia, wybrane modele Toyoty, Opla, Volkswagena i Lexusa |
| Średnie roczne przebiegi | 50 tys. km |
| Karty paliwowe | ORLEN i Routex |
| Zarządzanie serwisem | ASO |
Serwisowe dylematy
Terminów związanych z serwisowaniem samochodów w firmie Mattel pilnują kierowcy użytkujący dane auto. To ich obowiązkiem jest umówienie się na wymianę płynów eksploatacyjnych, filtrów, opon. Oczywiście mają do dyspozycji listę punktów serwisowych, z którymi współpracuje LeasePlan. W związku z tym mogą liczyć na preferencyjne traktowanie i umówienie się na dogodny, możliwie szybki termin.W przypadku firmy Drewnopol decyzja o wyborze serwisu, w którym ma być dokonany przegląd, usunięta usterka lub zrealizowana poważniejsza naprawa zawsze podejmowana jest indywidualnie, w odniesieniu do danego pojazdu. Obowiązuje jednak najczęściej jedna zasada. – Do autoryzowanych serwisów trafiają wszystkie nowe samochody, a pogwarancyjne naprawy odbywają się w zaprzyjaźnionych warsztatach – mówi Justyna Jaremus.
Kontrolować czy nie kontrolować
Kierowcy firmy ze stolicy nie są kontrolowani. Przełożeni zakładają ich uczciwość, dlatego dotąd nie zdecydowali się na wprowadzenie monitoringu ich tras przejazdu czy też stosowanie sond paliwowych. Dyktowane jest to tym, że przez kilka lat działalności nie zdarzyły się podejrzane sytuacje, sugerujące np. kradzież paliwa. – Gdy pojawiają się niejasności, np. przy rozliczaniu faktur za paliwo, kierowca jest proszony o wyjaśnienia. Dotąd wezwani na dywanik mieli wiarygodne alibi – mówi Rafał Włodyka.
| Chcesz skorzystać z leasingu? Nie wiesz, czym kierować się przy wyborze firmy leasingowej? Odpowiedzi znajdziesz na zakładce: Leasing |
Dotychczas jedynym warunkiem, jaki musiał spełnić firmowy kierowca, było posiadanie prawa jazdy. – Na szczęście jak dotąd nasi kierowcy nie brali udziału w poważniejszych wypadkach – mówi Włodyka. – Nie byli też doszkalani z zakresu bezpiecznej czy ekologicznej jazdy, choć ostatnio coraz częściej myślimy o takim rozwiązaniu – dodaje.
Drewnopol korzysta natomiast z usługi monitoringu, której dostawcą jest firma Solid. Dzięki systemowi GPS wszystkie samochody utrzymują całodobową łączność z centralną stacją monitorowania. Rozwiązanie to spełnia kilka podstawowych funkcji. Po pierwsze – zabezpiecza przed kradzieżą, a w przypadku utraty samochodu zwiększa szansę jego odzyskania. W samochodzie, w ukrytym miejscu, znajduje się nadajnik systemu, dzięki któremu można określić położenie samochodu z dokładnością do kilku metrów.
| Samochody firmy Drewnopol | |
| Ilość pojazdów | Kilkanaście |
| Sposób pozyskania aut | Leasing oraz zakup na własność |
| Rodzaj pojazdów | Samochody osobowe, dostawcze |
| Marki i modele | Iveco Eurocargo, Mitsubishi Fusio i Iveco Daily |
| Średnie roczne przebiegi | 50 tys. km |
| Karty paliwowe | brak |
| Zarządzanie serwisem | Zaprzyjaźniony warsztat niezależny i ASO |
System GPS pełni jednak także funkcje kontrolne. Pozwala bowiem określić miejsce położenia samochodu, jego prędkość, godziny wyjazdu z bazy, dotarcia do klienta. Monitoring jest wreszcie wielkim ułatwieniem w pracy logistycznej. Dzięki stałemu wglądowi w mapę tras pojazdów służbowych łatwo można zarządzać ich przejazdami. Gdy następuje np. konieczność wysłania któregoś kierowcy w nieplanowane wcześniej miejsce, istnieje możliwość – dzięki wglądowi w satelitarną mapę – szybkiego wybrania tego samochodu, który jest najbliżej nowego celu.
Auta Drewnopolu wyposażone są także w sondy paliwowe, skutecznie przeciwdziałające ewentualnym kradzieżom. Wszelkie ponadnormatywne, zwłaszcza skokowe zużycia paliwa, natychmiast wychwytywane są przez system.
Paweł Urbaniak




























































