Im dokładniej taki screening zostanie przeprowadzony, tym mniejsze prawdopodobieństwo pomyłki w wyborze kandydata. Skoro pracodawcy wykorzystują siłę informacji, dlaczego więc kandydaci nie mieliby podczas poszukiwania swojego wymarzonego miejsca pracy stać się również researcherami sprawdzającymi swoich przyszłych pracodawców?
Kandydat na tropie potrafi być nie mniej skuteczny od swojego przyszłego pracodawcy. Z badań przeprowadzonych przez portal praca.pl na początku 2012 roku wynika, że 86% kandydatów wykorzystuje różne sposoby prześwietlania firm, do których aplikują, z czego 1/3 odrzuciłaby propozycję nowej pracy w razie znalezienia negatywnych informacji na temat firmy. Pracodawcy muszą się więc mieć na baczności. Z jakich źródeł jednak najczęściej korzystają kandydaci?
![]() | » Młody pracownik - jaki jest naprawdę? |
Dociekliwy kandydat po zapoznaniu się z informacjami na stronie będzie przeszukiwał inne zasoby, do których ma szansę dotrzeć w internecie media społecznościowe, fora dyskusyjne pozwalają przyszłemu pracownikowi spojrzeć na firmę z innej perspektywy. Oczywiście nie na wszystkie komentarze w sieci przyszły pracodawca ma wpływ. Znanym faktem jest, że sfrustrowany, niezadowolony ze współpracy były pracownik chętniej wyleje swoje żale korzystając z poczucia anonimowości w sieci, w związku z czym często kandydaci napotykają się na morze negatywnych komentarzy na temat przyszłego przełożonego, czy atmosfery panującej w zespole. Oczywiście do tych komentarzy nie należy podchodzić bezkrytycznie, ale pracodawca, któremu zależy na dobrej współpracy, powinien śledzić i podchodzić konstruktywnie do odnalezionej krytyki może czasem warto odnieść się do zarzutów, a przynajmniej zastanowić nad ich zasadnością i być przygotowanym na konfrontację z dobrze przygotowanym kandydatem, który może podczas rozmowy zapytać o informacje wyszukane w sieci.
![]() | »10 sposobów jak poznać, że pracownik leni się w pracy |
Na koniec trzeba podkreślić, że choć nie zawsze pracodawca ma szansę zapanować nad wszelkimi informacjami, które przyszły pracownik napotka czy to w sieci, czy podczas rozmów z byłymi i obecnymi pracownikami, powinien mieć świadomość, że kandydaci prowadzą dziś zwykle na własną rękę aktywnyscreening rynku. Tym ważniejsza jest więc wieloaspektowa dbałość firmy o swój wizerunek, nie tylko jako profesjonalnego współpracownika, ale również jako atrakcyjnego pracodawcy, gdyż nigdy nie wiadomo kiedy może znaleźć się na celowniku Kandydata na tropie.
Małgorzata Burdak
Business Development Consultant, Diversa Talentor Sp. z o.o.
Źródło:Informacja prasowa