REKLAMA

Interwencja Bankier.pl: reklamacja przy zakupach grupowych

Barbara Sielicka2011-07-07 06:01
publikacja
2011-07-07 06:01
Zakupy grupowe pozwalają nabyć rzeczy i usługi po atrakcyjnej cenie. Zniżki mogą wynieść nawet 80 proc. Co jednak w przypadku, gdy superoferta okaże się nieprawdziwa?

Pytanie czytelniczki:


Wzięłam udział w zakupach grupowych. Wykupiłam trzy dni w willi, wpłaciłam pieniądze, a rezerwacji dokonałam przez internet; oferent zakładał taką możliwość. Ponieważ nie otrzymałam potwierdzenia, zadzwoniłam do właściciela. Okazało się, że nie ma już wolnych weekendowych terminów do końca roku. Oczywiście, o zwrocie pieniędzy nie ma mowy.

Napisałam więc e-mail do Grupera, który pośredniczył w transakcji. Nie otrzymałam odpowiedzi, nie wiem nawet gdzie składać reklamacje. Wygląda na to, że dałam właścicielowi willi w prezencie 399 zł i nic nie mogę z tym zrobić. A wydawałoby się, że operator zakupów grupowych w takich przypadkach powinien zainterweniować. Czy mam szansę na odzyskanie pieniędzy? Co powinnam zrobić w takiej sytuacji i gdzie szukać pomocy?

Odpowiedź:



Przeczytaj inne Interwencje Bankier.pl
Na początku wyjaśnijmy, na czym polega idea zakupów grupowych. Przedsiębiorca/firma oferuje, że sprzeda określoną rzecz lub usługę po danej, niżej cenie, gdy znajdzie się określona liczba ludzi chcących zakupić towar. Klient deklarując zakup, wpłaca sumę pieniędzy na konto przedsiębiorcy. W momencie, gdy nie zbierze się wymagana liczba chętnych do zakupu, pieniądze są zwracane klientowi.

W opisanej przez naszą czytelniczkę sytuacji, nie doszło do wykonania wykupionej usługi, a więc powinna ona otrzymać zwrot wpłaconej kwoty (chyba, że ustali z właścicielem wilii inny dogodny termin.).

Regulamin to podstawa


Niestety, większość korzystających z zakupów grupowych nie zapoznaje się z regulaminem serwisu przed skorzystaniem z jego usług. W wielu przypadkach mogłoby to ich uchronić przed nieprzyjemnymi sytuacjami.
Jeżeli zauważymy w regulaminie niejasne zapisy lub nie znajdziemy w nim odpowiedzi na nasze pytania, nie bójmy się skontaktować telefonicznie z podmiotem oferującym zakupy grupowe. Czytelniczka wspomniała o drodze mailowej – w tej sytuacji może to być jednak niewystarczające.

Procedura reklamacji


W regulaminie portalu oferującego możliwość zakupów grupowych powinna zostać określona procedura reklamacyjna dla swoich klientów. - Z zarysowanego stanu faktycznego nie wynika, aby została przeprowadzona jakakolwiek procedura reklamacyjna. Wysłanie maila do podmiotu organizującego usługę udziału w zakupach grupowych, bez stosowania się do jasno określonej procedury reklamacyjnej wydaje się być niewystarczające - zwraca uwagę prawnik Mateusz Oskroba z Kancelarii Prawnej Piszcz, Norek i Wspólnicy.

- Można również sporządzić formalne pismo do podmiotu organizującego usługę udziału w zakupach grupowych i wysłać je pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru (ZPO). W  liście tym należy zażądać zwrotu wpłaconych pieniędzy z uwagi na niewykonanie umowy. Warto powołać się na konkretne postanowienia regulaminu podmiotu organizującego usługę udziału w zakupach grupowych – dodaje nasz ekspert.

Sprawę naszej czytelniczki komentuje i wyjaśnia serwis Gruper.pl

Każdy użytkownik naszego serwisu rejestrując się na Gruper.pl wyraża zgodę na warunki Regulaminu (http://gruper.pl/x.php/1,17/Regulamin.html) , po czym, w trakcie dokonywania zakupu, po zapoznaniu się z ofertą, wybierając opcję „Kupuję!” i dokonując płatności składa deklarację zakupu kuponu. Czas wykorzystania zakupionych Kuponów jest ściśle określony i podany w treści każdej z ofert (znajduje to też odzwierciedlenie w pkt. 7.6 Regulaminu).

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów każdy, kto zakupił w serwisie kupon, może go zwrócić bez podania przyczyny, składając oświadczenie w terminie dziesięciu dni kalendarzowych licząc od daty dokonania zakupu. Po upływie ustawowego terminu zwrot nie jest możliwy za wyjątkiem nieprzewidzianych sytuacji, na przykład winy partnera lub wypadku losowego.

Skarżąca się na forum Klientka twierdzi, że zaraz po zakupie (w dniu 26.04) miała zarezerwować preferowany przez siebie termin na stronie Partnera. Nie otrzymała jednak potwierdzenia. Po dwóch tygodniach zdecydowała się sprawdzić telefonicznie czy rezerwacja przebiegła prawidłowo. Niestety okazało się, że nasz Partner nie ma takiej informacji w bazie, zaś wszystkie interesujące Klientkę terminy weekendowe są już zajęte. Czytaj całość


Pamiętajmy o rzeczniku konsumentów


Gdy osobiście nie możemy skontaktować się z organizatorem zakupów grupowych i nie możemy odzyskać naszych pieniędzy, pomocna może okazać się dla nas instytucja powiatowego rzecznika konsumentów. Organ ten ma prawo na wystąpienie do podmiotu organizującego usługę z prośbą o udzielenie w sprawie wyjaśnień lub informacji.

Gdy wnosimy sprawę do powiatowego rzecznika konsumentów, pamiętajmy, aby mieć zebraną i skompletowaną dokumentację, która związana jest z daną transakcją zakupów grupowych. Zanim rzecznik podejmie jakiekolwiek kroki, musi dokładnie zapoznać się ze sprawą.

Nie wykluczona droga sądowa


- W ostateczności, gdy wyżej wymienione środki nie przyniosą skutku, przedstawiona sprawa powinna znaleźć swój finał w sądzie cywilnym – radzi Mateusz Oskroba. Należy wówczas wytoczyć powództwo przeciwko podmiotowi, który jest stroną umowy o trzydniowy pobyt w willi. Zasadniczo bowiem tylko przed sądem można dochodzić ochrony swoich praw wynikających z niewykonania umowy.

Przykład naszej czytelniczki pokazuje, jak ważne jest zapoznanie się z regulaminem przy zawieraniu każdego typu transakcji, w tym zakupów grupowych. Jednak bywają sytuacje, w których i lektura regulaminu okazuje się zbędna. Wówczas pomocy należy szukać u rzeczników konsumentów lub, w ostateczności, w sądzie.


Komentuje Mateusz Oskroba, prawnik, Kancelaria Prawna Piszcz, Norek i Wspólnicy

Sugeruję przede wszystkim zapoznać się z treścią regulaminu podmiotu organizującego usługę udziału w zakupach grupowych oraz skontaktować się telefonicznie z takim podmiotem. Pomocne może okazać się również określenie, na jaki rachunek zostały przelane pieniądze za trzydniowy pobyt w willi.
Przeczytaj całą opinię prawnika

Jeżeli jakiś problem związany z prowadzeniem firmy spędza Ci sen z powiek i nie potrafisz go rozwiązać - napisz do nas. Nasi eksperci m.in. z dziedziny podatków, dotacji unijnych, prawa pracy czy też finansów i bankowości służą pomocą. Do Państwa dyspozycji jest mail interwencje@twoja-firma.pl.

Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl

Źródło:
Tematy
Najlepsze konto dla wymagających Klientów

Najlepsze konto dla wymagających Klientów

Komentarze (4)

dodaj komentarz
~rubina33
Z odpowiedzi rozżalonej klientki wynika, że nie dopilnowała ona wszystkich terminów i wytycznych zawartych w ofercie. Tak się często zdarza. Wiadomo, że jeśli wina leży ewidentnie po stronie serwisu lub usługodawcy, to reklamacja musi zostać przyjęta, ale są sytuacje, gdzie niektóre serwisy rozpatrują reklamację nawet jeśli nie ma Z odpowiedzi rozżalonej klientki wynika, że nie dopilnowała ona wszystkich terminów i wytycznych zawartych w ofercie. Tak się często zdarza. Wiadomo, że jeśli wina leży ewidentnie po stronie serwisu lub usługodawcy, to reklamacja musi zostać przyjęta, ale są sytuacje, gdzie niektóre serwisy rozpatrują reklamację nawet jeśli nie ma do niej podstaw i proponują rozwiązania.
~seba
Myślę, że ciężko takiemu serwisowi do końca sprawdzić Partnera. Na allegro też są oszuści pomimo systemu komentarzy itd. Ja obecnie korzystam z serwisu frupi i fastdeal i jeszcze nie miałem problemów
~Roman
Według mojej wiedzy, jedynym serwisem zakupów grupowych, który nie ma biura obsługi klienta i reklamacje zrzuca na partnerów, jest citeam.pl
Może warto żeby bankier zaiteresował się tą kwestią?
~jolka
Nie ma nieprawdziwych ofert. Zanim serwis wystawi deal musi sprawdzić wiarygodność swojego partnera. Ok, ostatnio był problem Groupona z tą fikcyjną szkołą języka angielskiego... Jednak na każdym serwisie grupowym jest regulamin, który jasno i przejrzyście opisuje co należy zrobić gdy nie możemy zrealizować kuponu. Wiem, że jeśli Nie ma nieprawdziwych ofert. Zanim serwis wystawi deal musi sprawdzić wiarygodność swojego partnera. Ok, ostatnio był problem Groupona z tą fikcyjną szkołą języka angielskiego... Jednak na każdym serwisie grupowym jest regulamin, który jasno i przejrzyście opisuje co należy zrobić gdy nie możemy zrealizować kuponu. Wiem, że jeśli zmienię zdanie, rozmyślę sie z zakupu, a raz mi się tak zdarzyło, to moge w ciągu 10 dni go zwrócic...

Powiązane: Interwencja Bankier.pl

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki