Kiedy mowa o branżach, które pandemię znoszą łagodniej niż inne, wymienia się przede wszystkim e-commerce. To tam zatrudnienie nie spadało, a w niektórych firmach wzrosło o nawet 1000 pracowników rok do roku.


„Branża logistyczna jest obecnie synonimem pewnego zatrudnienia. Wiele osób postanowiło w ostatnich miesiącach przebranżowić się i rozpocząć pracę w logistyce” – podaje Agata Boroń z DHL Parcel. „W 2020 zapotrzebowanie na usługi kurierskie rzeczywiście było dużo większe niż ktokolwiek mógł przewidywać” – przekonuje Anna Franke z GLS Poland.
Zatrudnienie w e-commerce to nie tylko logistyka. Ostatnie zapowiedzi nowej siedziby Allegro pokazały kolejne inwestycje i rozwój również w tej branży. – Do Allegro w 2019 roku dołączyło ponad 440 osób, w 2020 blisko 700 – mówi w rozmowie z Bankier.pl Paulina Kazimierska. Wyższy poziom zatrudnienia odnotowano również w OLX czy w Ceneo. Każda z zapytanych przez nas firm podkreśla, że to był dobry rok dla e-handlu.
Zatrudnienie w e-commerce
Zatrudnieni w logistyce według danych firmy Antal otrzymali średnio siedem ofert pracy w ciągu 2020 roku, to trzeci wynik i plasuje się tuż za branżą IT oraz finansami i księgowością. Z kolei w raporcie OLX na temat prognoz przyszłości na 2021 roku czytamy, że e-commerce cieszy się popularnością i rozwija się prężniej niż inne branże pomimo pandemii koronawirusa.
„Na znaczeniu zaczęła zyskiwać branża e-commerce, która zaczęła być postrzegana jako potencjalne zagrożenie dla tradycyjnych, stacjonarnych sklepów – aczkolwiek w nieokreślonej przyszłości”, podają autorzy raportu.
Ma to swoje odzwierciedlenie w liczbie ofert pracy, które zostały opublikowane na serwisie OLX. W sierpniu 2020 roku w porównaniu do lipca 2020 roku odnotowano wzrost w kategorii e-commerce o 16 proc., a w logistyce i zakupach o 29,1 proc. Z kolei w raporcie przygotowanym przez Pracuj.pl i dotyczącym rynku pracy specjalistów w 2020 roku zauważono wzrost zaangażowania rekrutacyjnego kandydatów rok do roku w takich kategoriach, jak obsługa klienta, call center, administracja IT czy właśnie e-commerce i w łańcuchu dostaw. W tych kategoriach odnotowano dwukrotnie lub nawet trzykrotnie większą aktywność kandydatów pod ofertami między kwietniem a czerwcem 2020 roku.
Koniec ubiegłego roku nie ustępował, jeśli chodzi o zatrudnienie w e-commerce. Jak wynika z „Barometru nastroju pracowników” przygotowanego przez Gi Group, Grafton Recruitment, Wyser oraz TACK TMI, w IV kwartale 2020 roku wzrosło zapotrzebowanie na pracowników w sektorach: farmaceutycznym, e-commerce, logistyce, nowych technologiach czy w segmencie energii odnawialnej lub w przemyśle.
Praca czeka w Allegro, OLX czy Ceneo
Zapytaliśmy polskie platformy związane z rynkiem e-commerce o podsumowanie pod kątem zatrudnienia 2020 roku oraz o plany w 2021 roku. Okazuje się, że mimo względnej stabilizacji na rynku i perspektyw końca pandemii z uwagi na szczepienia, firmy nie zwalniają tempa.
– Do Allegro w 2019 roku dołączyło ponad 440 osób, w 2020 blisko 700. W tym roku planujemy zatrudnić ponad 1000 nowych osób. Blisko połowa z nich to specjaliści z obszaru technologii. Nieustannie powiększamy zespół i staramy się zapewnić wszystkim bezpieczeństwo, komfortowe warunki pracy i przestrzeń do rozwoju. Od marca 2020 większość z nas pracuje z domu. By podnieść komfort pracy, każdemu pracownikowi przekazaliśmy bon o wartości 1000 zł na zakup niezbędnych rzeczy i umożliwiamy wypożyczenie sprzętu z firmy, na przykład monitora lub ergonomicznych krzeseł – mówi Paulina Kazimierska z Allegro.pl i dodaje, jak obecna sytuacja wpłynęła na handel w internecie.
– Pandemia przyśpieszyła pewne trendy w e-handlu, które obserwowaliśmy już w przeszłości. Polacy ruszyli na zakupy online, bo była to dla nich najwygodniejsza i najbezpieczniejsza forma zakupów. Widzimy, że nasi klienci nadal chętnie robią u nas zakupy i jest to poziom wyższy w porównaniu do analogicznego okresu z zeszłego roku – uzupełnia Paulina Kazimierska.
W OLX pandemia również nie przyniosła redukcji etatów. – Ani na moment nie przestaliśmy inwestować w nasze zespoły, nie tylko nikogo nie zwalniając z powodu pandemii, ale dodatkowo tylko w Polsce zatrudniając 187 osób od kwietnia do końca grudnia 2020 – komentuje w rozmowie z Bankier.pl Adam Kwieciński, general manager OLX Europe.
Wzrost siły roboczej, ale również podwyżki zaproponowano pracownikom Ceneo. – Jako Ceneo planujemy wzrost zatrudnienia każdego roku o około 40 osób. W 2019 zatrudnionych zostało 38 nowych pracowników, w 2020 - 37 osób, więc tendencja była wyrównana. Koronawirus w żaden sposób nie wpłynął negatywnie na aspekt zatrudniania nowych osób, nie obniżaliśmy też wynagrodzeń. W 2021 również zatrudnimy nowe osoby, a nasi obecni pracownicy będą mogli liczyć na podwyżki – podaje w rozmowie z Redakcją Katarzyna Jędrachowicz z biura prasowego Ceneo.
„Doceniono pracę kurierów”
Siłą rozpędu na pandemii zyskali kurierzy, co więcej, zdaniem niektórych, ich praca została w końcu doceniona. – Myślę, że te trudne okoliczności spowodowały również docenienie pracy kuriera, a nawet pewien rodzaj wdzięczności ze strony klientów. Wiele osób przekonało się, jak istotne są usługi kurierskie we współczesnym świecie – mówi Anna Franke, HR manager GLS Poland.
Zatrudnienie w logistyce w ostatnich miesiącach wzrosło. – Sukcesywnie otwieramy nowe filie, w ubiegłym roku powiększyliśmy też znacząco oddział w Poznaniu. Konsekwentnie inwestujemy w infrastrukturę bazową, ponieważ GLS stale się rozwija. W związku z tym zwiększamy oczywiście również liczbę pracowników. Od 2018 do 2020 roku zwiększyliśmy zatrudnienie o kilkanaście procent – dodaje Anna Franke z GLS Poland.
Z kolei w DPD Polska planowane jest rozszerzenie współpracy z kurierami, a na koniec 2020 roku ich liczba znaczoną się powiększyła. – W związku ze wzmożonym popytem na usługi kurierskie DPD Polska stale zwiększa liczbę pracowników i podwykonawców. Liczba nowo zatrudnionych pracowników w 2020 r. kształtowała się mniej więcej na takim samym poziomie jak rok wcześniej. W czasie pandemii prowadziliśmy działania rekrutacyjne zgodnie z potrzebami naszej organizacji i z wymaganiami rosnącego rynku e-commerce w Polsce. W 2020 r. nastąpił także istotny przyrost liczby kurierów, czyli współpracowników DPD Polska. W końcu 2020 r. w barwach DPD Polska jeździło o 1000 kurierów więcej niż rok wcześniej – mówi Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.
Na 2021 firmy kurierskie nie zamierzają zwolnić tempa ani zatrzymać rekrutacji. – Na podstawie analiz rynku i własnych obserwacji spodziewamy się dalszych wzrostów w sektorze e-commerce, co wiąże się ze zwiększoną liczbą przesyłek przechodzących przez ręce naszych podwykonawców. W planach na ten rok mamy także kolejne inwestycje, takie jak zagęszczanie sieci DPD Pickup Oddziałów Miejskich czy otwieranie nowych obiektów, co z pewnością będzie wymagało zatrudnienia dodatkowych pracowników i współpracowników – dodaje Rafał Nawłoka z DPD Polska.
DHL Parcel Polska podał natomiast w rozmowie z Bankier.pl, że optymalizacje kosztów w 2020 roku nie objęły pracowników. – W czasie pandemii z sukcesem zakończyliśmy również coroczny proces podwyżkowy. Cały czas szukamy także nowych sposobów na budowanie motywacji zespołu – mówi Agata Boroń, dyrektorka ds. personalnych i komunikacji wewnętrznej w DHL Parcel.
Rozwój rynku e-commerce spowodował również, że na znaczeniu zyskały nowe stanowiska w tym obszarze. Jak czytamy w raporcie płacowym firmy Antal, są to wąskie specjalizacje, które skupiają się na user expirience, SEM, SEO, Google Analytics czy AdWords.