Faba wdraża system ERP
opr. Arkadiusz Wolski
Rozpoczęło się wdrożenie systemu wspomagającego zarządzanie klasy ERP Impuls BPSC w firmie Faba SA. Spółka jest polskim producentem narzędzi do maszynowej obróbki drewna. Podstawowym celem wdrożenia jest odzwierciedlenie procesów realizowanych w przedsiębiorstwie od momentu złożenia zamówienia klienta po jego realizację, ze szczególnym uwzględnieniem procesów produkcyjnych. Wdrożenie przeprowadzone zostanie w dwóch etapach.
Produkcja w Faba SA realizowana jest na dwóch odrębnych wydziałach produkcyjnych, w oparciu o konkretne zamówienia klientów. Jednocześnie wykonywanych jest nawet kilkaset zleceń, a przeszło 50% wyrobów produkowanych jest na indywidualne zamówienia.
Wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego w spółce ma służyć przede wszystkim zwiększeniu rentowności produktów poprzez optymalizację planowania i przebiegu procesu produkcyjnego. W tym obszarze Impuls BPSC ma zapewnić integrację informacji o zamówieniach klientów z realizowanymi zleceniami produkcyjnymi, przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb materiałowych oraz stanów magazynowych.
Podczas analizy informatycznej wyodrębnione zostały kluczowe procesy realizowane w Fabie. Zastosowanie podejścia procesowego podczas wdrożenia systemu pozwoli na bardziej efektywną kontrolę działalności firmy przez pryzmat wszystkich działań mających wpływ na osiągane przez nią wyniki, poczynając od procesów ofertowania poprzez produkcję, zaopatrzenie, sprzedaż aż po finanse, księgowość i rozliczenie kosztów.
Dzięki integracji modułów systemu możliwe stanie się opracowanie asortymentu produkcji wyrobów gotowych dla każdego z wydziałów, wykorzystując aktualne dane o zamówieniach klientów, statystyczne prognozy sprzedaży oraz posiadane stany magazynowe. Uruchomienie produkcji na podstawie tak przygotowanego planu ma zmniejszyć koszty magazynowania wyrobów gotowych do minimum oraz pozwoli dokładnie określić termin realizacji danego zamówienia. Dzięki bieżącemu dostępowi do informacji dotyczącej powiązań między zamówieniami klientów, dokumentami magazynowymi i dokumentami sprzedaży, pracownicy działu handlowego będą mogli w łatwy sposób ocenić aktualny stopień realizacji zamówienia.
Istotnym elementem wdrożenia jest system zarządzania obiegiem dokumentów. Ma on wspomóc funkcjonowanie systemu jakości ISO9001, zapewniając sprawne sterowanie przepływem pracy i informacji zgodnie z przyjętymi procedurami. Stanowić będzie również narzędzie tworzenia i obiegu dokumentacji technicznej wyrobów.
W pierwszym etapie spółka zainstaluje moduły do obsługi finansów, księgowości i kosztów, kadr i płac, środków trwałych, gospodarki materiałowej, dystrybucji oraz zarządzania relacjami z klientem. W drugim etapie zaplanowano uruchomienie modułu produkcyjnego, systemu wspomagania decyzji oraz systemu zarządzania obiegiem dokumentów. Docelowo z aplikacji korzystać będzie 70 użytkowników.