Grupa Carrefour planuje sprzedać 800 sklepów w Polsce, a także pozbyć się 40 prowadzonych przez siebie centrów handlowych. Zamierza to zrobić za pośrednictwem banku JP Morgan – poinformował francuski serwis "La Lettre". Wśród chętnych na zakup marketów jest właściciel Biedronki.


Francuski Carrefour wspólnie z bankiem JP Morgan prowadzi przygotowania do sprzedaży niemal całego swojego biznesu w Polsce. Jak podał serwis "La Lettre" przygotowano już komplet poufnych informacji o firmie i jej aktywach, z którymi mogą zapoznać się potencjalni inwestorzy. Ma to im umożliwić przeprowadzenie dokładnej analizy kondycji finansowej, prawnej i operacyjnej przedsiębiorstwa przed podjęciem decyzji o zakupie. Posunięcia te mają na celu sprzedaż blisko 800 sklepów należących do sieci w Polsce, a także działalności związanej z prowadzeniem 40 centrów handlowych.
Biedronka kupi Carrefoura?
Według portalu Wiadomoscihandlowe.pl obecnie niewiele wiadomo o potencjalnych chętnych na aktywa Carrefoura w Polsce. Jednak siecią, która na początku sierpnia br. sygnalizowała chęć przejęcia jego sklepów jest właściciel Biedronki - Grupa Jeronimo Martins. Pozwoliłoby to jej na osiągnięcie do 2029 r. rocznej sprzedaży w wysokości 50 mld euro rocznie. Nie wiadomo jednak, czy na akwizycję całej sieci Carrefour w Polsce zgodziłby się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Sklepów coraz mniej
Jak podały Wiadomościhandlowe.pl jeszcze kilka lat temu cała sieć Carrefour liczyła w Polsce ok. 950 sklepów. Jednak na koniec drugiego kwartału tego roku działało tu ich 768, w tym 95 hipermarketów, 148 supermarketów, siedem dyskontów (Supeco) oraz 518 sklepów convenience (głównie Carrefour Express). Tymczasem jeszcze w lipcu 2025 r. spółka informowała, że planuje w tym roku otwarcie 63 sklepów.
Z kolei na początku tego roku sieć ogłosiła zamiar przeprowadzenia zwolnień grupowych. Z pracą miało pożegnać się nawet 340 pracowników w dwóch polskich miastach. Jako powód planowanych redukcji zatrudnienia podano konieczność dostosowania własnych jednostek do aktualnej sytuacji wymagającego rynku dystrybucji żywności i konieczność obniżenia kosztów działalności operacyjnej.
W pierwszym półroczu 2025 r. Carrefour wygenerował w Polsce 1,15 mld euro przychodu. Natomiast łączna sprzedaż sieci na naszym rynku wzrosła rok do roku o 0,6 proc., przy aktualnym kursie wymiany walut.
KW