Polskie banki są liderami w regionie pod względem cyfryzacji działalności. Technologiczna biegłość nie uchroni ich jednak przed spadkiem rentowności działania w najbliższej perspektywie. Szczególnie trudny będzie 2017 rok, gdy nowe obciążenia zbiegną się z brakiem nadzwyczajnych przychodów – prognozuje firma doradcza Deloitte.


Rentowność kapitału własnego (ROE) banków w Polsce spadła z 10 proc. w 2014 r. do 6,6 proc. w 2015 r. W 2017 r. wskaźnik ten osiągnie wartość 3-4 proc. – prognozuje Deloitte w raporcie „CE Banking Outlook”. Banki w Polsce znajdą się pod tym względem w gorszym położeniu niż instytucje w regionie. Ciążyć im będą skutki wprowadzenia podatku bankowego i możliwe nakłady na zwrot spreadów. W przyszłym roku polskie instytucje nie mogą już także liczyć na nadzwyczajne wpływy, takie jak zasilenie z transakcji sprzedaży Visa Europe.


Wskaźnik kredytów zagrożonych w Polsce był stosunkowo niski i po 2012 roku spadał. W innych krajach regionu zbliżył się on do wartości 11 proc. i od 2013 szybko ulegał obniżeniu. Wyraźny spadek kosztów ryzyka w bankach Europy Środkowej (w części powiązany z czyszczeniem bilansów w Rumunii i Słowenii oraz przewalutowaniem kredytów na Węgrzech i Chorwacji) sprawił, że wskaźnik ten jest obecnie tylko nieco wyższy niż w polskich bankach.
„Zarówno w Polsce – jak i w całym regionie – banki nadal redukują liczbę oddziałów i zatrudnienie. W Polsce w 2013 roku na 10 tys. mieszkańców przypadały 4 placówki bankowe, dwa lata później było to 3,8. Zatrudnienie w bankach w tym czasie spadło o 5,4 proc., a w całym regionie o 3,4 proc.” – wskazują analitycy Deloitte. Jedną z przyczyn tego zjawiska jest postępująca cyfryzacja działalności– wynika z badań firmy.
Polskie instytucje przodują w sieci
Konsultanci Deloitte sprawdzili, jak instytucje z Europy Środkowej radzą sobie w środowisku elektronicznym. Konsultanci firmy założyli rachunki w 76 bankach, w tym 15 polskich. Sprawdzili ponad 350 funkcji bankowości internetowej i mobilnej. Pod względem gotowości na cyfrowe wyzwania na pierwszym miejscu znalazł się słowacki Tatra Banka, na drugim – polski ING Bank Śląski, a na trzecim – mBank. W pierwszej piątce wyróżniono także Bank Millennium.
Działające w Polsce instytucje najlepiej w całym regionie radzą sobie z dopasowaniem działalności do cyfrowych realiów. Ich szczególnie mocną stroną jest pozyskiwanie klientów w sieci i w kanale mobilnym. Gorzej wypadają na dalszym etapie współpracy klient-bank, przy obsłudze codziennych operacji. W porównaniu z najlepszym bankiem w regionie, polskie banki szczególnie słabo rozwinęły narzędzia PFM, wspomagające zarządzanie finansami osobistymi.