REKLAMA

Pięć banków obsługuje 70 proc. rachunków osobistych w kraju

Wojciech Boczoń2025-08-29 06:00analityk Bankier.pl
publikacja
2025-08-29 06:00

Po drugim kwartale 2025 roku liczba kont osobistych w polskich bankach osiągnęła już prawie 42 miliony. Można powiedzieć, że statystycznie praktycznie każdy dorosły Polak ma co najmniej jedno konto w banku. Najwięcej rachunków prowadzi PKO BP. Kto zajmuje kolejne miejsca?

Pięć banków obsługuje 70 proc. rachunków osobistych w kraju
Pięć banków obsługuje 70 proc. rachunków osobistych w kraju
fot. Andrii_Kovalskyi / / Shutterstock

Najwięcej kont dla klientów indywidualnych prowadzi oczywiście największy bank w kraju - PKO BP. Wraz z internetową marką  i Inteligo obsługuje ich prawie 9,6 miliona, czyli ponad jedną piątą całego rynku. Za nim plasują się Bank Pekao (5,7 mln), Santander Bank Polska (4,8 mln), mBank (4,5 mln) i ING Bank Śląski (4,0 mln). Ta „wielka piątka” kontroluje aż dwie trzecie wszystkich kont w kraju. W grupie średnich banków wyróżniają się Millennium (3,7 mln) i Alior (2,5 mln). Z kolei wśród mniejszych graczy BNP Paribas ma 1,6 mln rachunków, a Credit Agricole 1,3 mln.

fot. Wojciech Boczoń / Bankier.pl

Warto jednak pamiętać, że klienci mogą również korzystać z usług banków spółdzielczych, których w Polsce działa kilkaset. Często są to instytucje o charakterze lokalnym, skupione na obsłudze mieszkańców danego miasta, powiatu czy regionu. Oferują one podstawowe konta osobiste, a niektóre wdrażają także nowoczesne aplikacje mobilne, choć skala ich działania jest znacznie mniejsza niż w przypadku dużych banków uniwersalnych.

Alternatywy dla standardowych kont bankowych

Konta prowadzą także SKOK-i (Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe). Tutaj jednak sytuacja wygląda nieco inaczej – aby otworzyć konto, trzeba zostać członkiem kasy, co wiąże się z obowiązkiem wniesienia wpisowego oraz składek członkowskich. SKOK-i nie podają pełnych danych o liczbie kont, dlatego ich udział w rynku nie jest w statystykach uwzględniany, choć dla części klientów pozostają one alternatywą wobec tradycyjnych banków.

Na rynku obecne są także banki internetowe, działające w modelu bez oddziałów – przykładem są Volkswagen Bank direct czy Toyota Bank. Oferują one konta osobiste i oszczędnościowe, często powiązane z usługami finansowania samochodów, ale nie publikują danych o liczbie prowadzonych rachunków, przez co trudno ocenić ich faktyczną skalę działania.

Coraz większą rolę odgrywają także fintechowe banki i aplikacje międzynarodowe, takie jak Revolut czy N26. Polacy mogą w nich zakładać konta i korzystać z kart płatniczych, jednak formalnie są to instytucje działające na licencjach zagranicznych banków. Nie zawsze podlegają one tym samym obowiązkom sprawozdawczym co banki krajowe, dlatego liczba rachunków prowadzonych dla polskich klientów nie jest w oficjalnych statystykach ujmowana.

Rośnie grono mobilnych klientów

Równie ciekawie wygląda sytuacja w bankowości mobilnej. Widać, że Polacy coraz częściej korzystają z aplikacji, a nie z tradycyjnej bankowości internetowej. W całym kraju aktywnych użytkowników mobile (czyli takich, którzy logują się co najmniej raz w miesiącu) jest już prawie 28 milionów. To dwie trzecie wszystkich posiadaczy kont. W praktyce oznacza to, że z każdym rokiem coraz trudniej znaleźć kogoś, kto do banku loguje się wyłącznie z komputera albo odwiedza oddział.

Największą niespodzianką jest BNP Paribas. Choć pod względem liczby kont jest dopiero w środku stawki, to aż 88 proc. jego klientów korzysta z aplikacji mobilnej. Bardzo wysokie wskaźniki mają też mBank i ING (blisko 80 proc.), a także Millennium i Credit Agricole (około 74 proc.). Widać, że to banki, które mocno postawiły na nowoczesne rozwiązania i zdobyły lojalność młodszych, bardziej cyfrowych klientów.

Polski rynek kont osobistych jest zróżnicowany i obejmuje nie tylko wielkie banki komercyjne, ale także lokalne banki spółdzielcze, SKOK-i, banki internetowe i fintechy. Najważniejszym trendem pozostaje jednak szybki rozwój bankowości mobilnej – dziś już standard dla większości klientów. Różnice w poziomie jej wykorzystania jasno pokazują, które instytucje są nowoczesne i blisko klienta, a które mogą w najbliższych latach stracić na znaczeniu, jeśli nie poprawią swojej oferty cyfrowej.

Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r. Tel. 881 083 389.

Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Sektor bankowy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki