REKLAMA

Cyfryzacja dopadła metro. Japonia nie mierzy już zatłoczenia miejskich pociągów... gazetami

2024-08-11 14:00
publikacja
2024-08-11 14:00

Zmiana przyzwyczajeń pasażerów kolei miejskich sprawiła, że ministerstwo transportu Japonii odeszło od określania zatłoczenia pociągów na podstawie tego, czy pasażerowie mogą w nich wygodnie czytać gazety - przekazał portal dziennika "Mainichi".

Cyfryzacja dopadła metro. Japonia nie mierzy już zatłoczenia miejskich pociągów... gazetami
Cyfryzacja dopadła metro. Japonia nie mierzy już zatłoczenia miejskich pociągów... gazetami
fot. EQRoy / / Shutterstock

Do przedstawiania zatłoczenia pociągów w łatwy do zrozumienia sposób Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury, Transportu i Turystyki (MLIT) w raportach od lat używało obrazowej formy z krótkim wyjaśnieniem tekstowym.

Przykładowo w przypadku obłożenia wynoszącego 150 proc. podpis na obrazku przedstawiającym pasażera w metrze głosi: "Mam wystarczającą przestrzeń do wygodnego czytania rozłożonej gazety"; przy 180 proc. padało stwierdzenie "Mam możliwość czytania gazety, ale muszę ją złożyć". Przy 200 proc. mowa już o odczuwalnym kontakcie fizycznym z innymi pasażerami, "ale nadal udaje się czytać czasopisma" - tj. mniejszego formatu tygodniki i miesięczniki. "Nie mogę poruszać nawet dłońmi" - opisywało najwyższy wskaźnik wynoszący 250 proc.

Jednak w ostatnich latach liczba osób czytających drukowane publikacje w pociągach drastycznie spadła ze względu na powszechne korzystanie ze smartfonów i innych urządzeń - wyjaśnia "Mainichi".

W związku z tym MLIT wprowadziło nowe wyrażenia: wskaźnik 150 proc. definiowany jest teraz jako "brak kontaktu ramię w ramię; zwiększony tłok w pobliżu drzwi", a 180 proc. jako "odczuwalny kontakt ramię w ramię z pewnym naciskiem; tłok w pobliżu drzwi powoduje trudności w zmianie pozycji ciała".

Przy 200 proc. "ciała (pasażerów) stykają się, tworząc znaczne uczucie nacisku", podczas gdy "ludzie w pobliżu drzwi nie mogą się poruszać". Ministerstwo w najnowszym raporcie porzuciło nie tylko kategorię 250 proc., ale i obrazki.

Według "Mainichi" MLIT wyznaczyło sobie cel zmniejszenia średniego wskaźnika zatłoczenia do 150 proc. w godzinach szczytu na obszarze metropolitalnym Tokio. Każdego dnia z transportu publicznego w stolicy Japonii korzysta ok. 20 mln osób.

Krzysztof Pawliszak

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
prs
Zmienic gazete na smartfona..

..lol..

Powiązane: Japonia

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki