REKLAMA

Chińczycy wybudują fabrykę aut elektrycznych pod Zgorzelcem

2017-05-10 13:05
publikacja
2017-05-10 13:05

Zakład powstanie po niemieckiej stronie granicy - w Rothenburg/Oberlausitz, 25 km od Zgorzelca. Planowany koszt inwestycji, który uwzględnia nie tylko budowę fabryki, ale także zaprojektowanie samochodu to 1,14 mld euro.

/ fot. tomwang / YAY Foto

Dużym echem w polskich mediach odbiła się niedawno informacja o tym, że elektryczny VW będzie produkowany w Polsce. Ale to tylko jedna z inwestycji w nowe zakłady produkcyjne, których losy ważą się w Europie. Przykład? Inwestycja chińskiej firmy Beijing WKW Automotive Parts, która zostanie zlokalizowana kilka kilometrów od Polski, ale po niemieckiej stronie.

W komunikatach chińskiego producenta ani władz Saksonii nie podano, kiedy ma ruszyć produkcja i ile samochodów elektrycznych (EV) wyprodukuje fabryka. W listopadzie ub.r. Beijing WKW informował jednak, że wspólnie z inną chińską firmą – Wuzhoulong – planuje stworzyć w Niemczech firmę, która będzie docelowo produkować 100 tys. aut elektrycznych rocznie, a w pierwszej fazie będzie to 30 tys. samochodów. Firma miała mieć centrum badawczo rozwojowe w Stuttgarcie, a fabryka miała powstać w Turyngii.

Trudno powiedzieć, na ile ubiegłoroczne plany dotyczące zdolności produkcyjnych są aktualne. W komunikacie rządu Saksonii ujawniono jedynie, że w zakładach w Rothenburg/Oberlausitz mają powstawać auta premium (w przypadku aut z silnikami spalinowymi do tej grupy aut zaliczane są m.in. Volvo V40, Audi A3, BMW serii 3 i Mercedesy klasy C) oraz, że w wyniku inwestycji ma powstać ponad tysiąc miejsc pracy. Zakład ma produkować samochody na rynek europejski oraz eksportować je do Chin. Wiadomo również, że Beijing WKW, który jest producentem części samochodowych, nie zwrócił się w Niemczech o pomoc publiczną dla tej inwestycji.

W komunikacie giełdowym Beijing WKW stwierdzono, że firma ma zgodę chińskiego rządu na inwestycję oraz, że spółka przygotowuje się do rozpoczęcia projektu.

W komunikacie rządu Saksonii z podkreślono, że położone niedaleko Görlitz miasto Rothenburg/Oberlausitz wygrało rywalizację o lokalizację zakładu z propozycjami składanymi przez Turyngię i Saksonię Anshalt oraz, że inwestora w wyborze lokalizacji wspierała firma Wirtschaftsförderung Sachsen.

Beijing WKW, którego 25 proc. akcji ma niemiecka firma WKW Erbsloh Automotive w budowę fabryki zainwestuje przez swą spółkę zależną Delon Automotive, której kapitał akcyjny ma wynosić 100 mln euro. Niemiecki współwłaściciel notowanej na giełdzie w Szanghaju spółki twierdzi, ze nie będzie uczestniczył w finansowaniu inwestycji.

W Saksonii fabryki mają Volkswagen (Zwickau i Chemnitz), Porsche (w Lipsku powstają takie modele jak Cayenne, Macan i Panamera) i BMW (zakład w Lipsku, w którym produkowane są m.in. auta elektryczne jest jedną z najnowocześniejszych fabryk koncernu).

Rynek zarówno samochodów elektrycznych, jak aut o napędach alternatywnych rozwija się w UE bardzo dynamicznie i na koniec 1 kw. 2017 r. osiągnął wielkość 213 tys. sztuk. Samych aut z bateriami elektrycznymi na terenie Unii zarejestrowano w okresie styczeń-marzec prawie 25 tys.

Na jakim etapie jest polski program elektromobilnosci? O tym w dalszej części artykułu na portalu wysokienapiecie.pl

Tomasz Świderek

Źródło:
Tematy
Otwórz konto dla firm i zyskaj do 1100 zł premii!

Otwórz konto dla firm i zyskaj do 1100 zł premii!

Advertisement

Komentarze (36)

dodaj komentarz
~edek
Też dlatego szkopy budują wielką elektrownię na węgiel brunatny przy granicy polskiej jak ta największa w Europie która już zasyfia powietrze polaczkom bo wiatry na naszej półkuli wieją od szkopów. My za to dzięki Róży Thun i Lewandowskiemu będziemy płacić kary Niemcom za nieekologiczny prąd, he, he
~mowmiS
bo to niemieckie pachołki
~Bezpartyjny
Specjalnie nie dodano, że tak, ale po stronie niemieckiej, głupi naród się nie połapie i pomyśli, że to znów zasługa Morawieckiego i pis-kłamcy, jak zawsze...
~Meksyk
Jeszcze niedawno polocki karaluch pierdział ze smiechu, ze pimpągi zasuwaja za miche ryzu, a teraz karaluch bedzie dymał dla pimpąga za ta niezjedzona miche ryzu XD Co za ironia :)
~mowmiS
bo Chiny mają nadwyżkę finansową po kilkadziesiąt miliardów USD miesięcznie przez ostatnie 20 lat. Ciężko się nie wzbogacić w ten sposób. polecam zapoznać się z zasadą 24 znaków
~niebedziefabryk
Bzdura, nie o dopłaty chodzi. Polska nie jest krajem bezpiecznym do lokowania kapitału. Z jednej strony groźba wojny domowej od Rosjan. Z drugiej strony degradacja ze strony zdrajców Polski, którzy chcą zniszczyć rząd.
~ks
Chodzi o czysty marketing. Auta będą Niemieckie!!! mimo, że projektowane i budowane przez firme chińską. I o to chodzi!!!! A ze dodatkowo fabryka zlokalizowana blisko granicy z Polska to jeszcze będą dowozić tanich pracowników z Polski.
~iuykvu odpowiada ~ks
Tanich pracowników ? Tani to by byli w Polsce ale w niemczech trzeba juz zapłacic 4 razy wiecej
~jaja_jak_berety
Dopóki "industry klimat" daje doplaty
to i Chinczycy beda na tym szalenstwie zarabiac
niemiecka doplata 4 000 € do elektryka pójdzue do Pekinu
~LrąBlą
Kiedy Jaguar Piechocińskiego?

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki