Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Zmiany dla kierowców w 2022 r. – nowe przepisy, podwyżki i ułatwienia

Zmiany dla kierowców w 2022 r. – nowe przepisy, podwyżki i ułatwienia

29.01.2021 WARSZAWA ZDJECIE ILUSTRACYJNE N/Z RUCH ULICZNY W WARSZAWIE FOT GRZEGORZ KRZYZEWSKI / FOTONEWS,Image: 588136582, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: GRZEGORZ KRZYZEWSKI / FotoNews / Forum

Wejście w życie nowego taryfikatora mandatów i punktów karnych – to największa zmiana jaka czeka polskich kierowców w 2022 r. Na tym jednak lista zmian się nie kończy. Większość zmian można jednak podsumować jednym słowem – podwyżki.

Kończący się rok obfitował w wiele zmian przepisów drogowych. Nie inaczej będzie wyglądał 2022 r. Bankier.pl zebrał wszystkie zmiany, które w najbliższych tygodniach i miesiącach dotkną polskich kierowców. Jak co roku w ostatnich latach wzrosną także kary za brak OC, a także zmienią się zasady rejestracji aut.

W pierwszych miesiącach 2022 r. kierowcy będą musieli przyzwyczaić się także do zmian, które weszły w życie pod koniec 2021 r.

To przede wszystkim nowy system opłat za dwa płatne odcinki rządowych autostrad: A2 z Konina do Strykowa oraz A4 z Wrocławia do Gliwic, który wszedł w życie na początku grudnia 2021 r. O tym jak teraz płacić za wspomniane odcinki autostrad pisaliśmy w artykule „Opłaty za autostrady po nowemu. Jak zapłacić za przejazd aplikacją e-TOLL, Autopay, mPay i papierowym biletem?”.

Wciąż jednak część kierowców sporadycznie podróżujących autostradami o tym nie wie i zatrzymuje się niepotrzebnie przed bramkami lub napotyka na problemy techniczne.

Nowy taryfikator wejdzie w życie 1 stycznia 2022 r.

Najważniejszą zmianą, jaka dotknie w przyszłym roku polskich kierowców będzie pierwsza podwyżka mandatów od 26 lat. To, co zapowiadano od kilku lat, stanie się wkrótce faktem, ponieważ w połowie grudnia 2021 r. prezydent podpisał ustawę.

– Nowelizacja pozwoli na ukaranie kierowcy 5 tysiącami złotych mandatu i 15 punktami karnymi, dodatkowo sąd będzie mógł nałożyć na kierowcę 30 tysięcy złotych. Należy się również spodziewać podwyższenia kar za przewinienia względem pieszych. Nieustąpienie pierwszeństwa będzie mogło kosztować kierowcę 1,5 tysiąca złotych – podsumowuje zmiany Filip Jurczak z kancelarii Graś i Wspólnicy.

Maksymalna stawka 15 punktów karnych będzie obowiązywała w przypadku dwunastu wykroczeń – m.in. wyprzedzania na przejścia dla pieszych i przejazdach rowerowych lub bezpośrednio przed nimi, omijania auta, które zatrzymało się, by ustąpić pierwszeństwa pieszym, przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h oraz kierowanie pojazdem po spożyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości.

Mniejszy wymiar – 13 punktów karnych – otrzymamy z kolei, jeśli przekroczymy dopuszczalną prędkość o więcej niż 40 a mniej niż 50 km/h. Z kolei dotychczasowy maksymalny pułap (10 pkt.) będzie obowiązywał w przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości od 31 do 40 km/h, zawracania na autostradzie lub drodze ekspresowej lub wjazdu na przejazd kolejowy bez możliwości opuszczenia go.

Jeszcze wyraźniej od punktów karnych wzrośnie wysokość mandatów przyznawanych za poszczególne wykroczenia. I tak, wyprzedzanie na przejściach dla pieszych będzie groziło mandatem w wysokości 1,5 tys. zł, a w warunkach recydywy nawet 3 tys. zł. Z kolei za jazdę po spożyciu alkoholu zapłacimy 2,5 tys. zł.

Za jazdę po alkoholu zapłacą także użytkownicy hulajnóg. W ich przypadku kara wyniesie 1 tys. zł, podobnie zresztą jak w przypadku rowerzystów.

Wyższe kary za brak OC

Portfele kierowców może odchudzić także inna zmiana, która zacznie obowiązywać 1 stycznia 2022 r. Mowa o wyższych karach za brak ważnej polisy OC. Wyższa kwota do zapłaty w przypadku tego przewinienia to pokłosie wzrostu pensji minimalnej z 2800 do 3010 zł brutto.

W przyszłym roku właściciele aut osobowych za brak ważnej polisy OC dłuższy niż 14 dni zapłaci dwukrotność pensji minimalnej, czyli 6020 zł – o 440 zł więcej niż w 2021 r. Jeśli przerwa w ważności polisy OC będzie wynosiła od 4 do 14 dni, opłata wyniesie 3010 zł, a za maksymalnie 3 dni przerwy w ważności polisy trzeba będzie zapłacić 1204 zł.

Właściciele motocykli za brak ważnych polis OC będą płacić odpowiednio 1003 zł, 502 zł i 201 zł, z kolei właściciele samochodów ciężarowych zapłacą o 50 proc. więcej niż właściciele osobówek, odpowiednio 9030 zł, 4515 zł oraz 1806 zł.

Punkty karne = droższe ubezpieczenie auta

Od przyszłego roku firmy ubezpieczeniowe będą miały wzgląd do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Co za tym idzie, stawki ubezpieczeń będą połączone z historią wykroczeń. Wniosek – nie tylko stłuczki, ale także punkty karne będą wpływały na wyższą stawkę ubezpieczenia.

Nowe zasady rejestracji pojazdów

Nieco później, bo 31 stycznia 2022 r. wejdzie w życie przepis umożliwiający kupującemu używany samochód lub motocykl pozostawienie dotychczasowego numeru rejestracyjnego, także w sytuacji, gdy pojazd był dotychczas zarejestrowany w innym województwie.

Przepis ten pozwoli zaoszczędzić blisko 100 zł, które dotychczas w takim przypadku trzeba było wydać na nowe tablice rejestracyjne i nalepkę na szybę.

Z przepisu nie będzie jednak można skorzystać, jeśli kupione auto będzie posiadało stare, czarne tablice rejestracyjne lub gdy będą one zniszczone lub nieczytelne.

Od maja z kolei wydziały komunikacji będą wydawały nowe dowody rejestracyjne. Choć wizualnie nie będą się znacząco różniły od dotychczasowych, to mają być znacznie trudniejsze do podrobienia.

Dotychczasowych dowodów rejestracyjnych nie trzeba będzie jednak wymieniać na nowe.

W 2022 r. w życie wejdzie także przepis pozwalający czasowo wycofać samochód osobowy z ruchu – od 3 miesięcy do roku, jednak nie wcześniej niż 3 lata od poprzedniej daty wycofania. Nowe prawo będzie dotyczyło wyłącznie aut uszkodzonych.

Możliwe nowości na przeglądach rejestracyjnych

Prawdopodobniej w 2022 r. zmienią się także zasady dotyczące przeglądów rejestracyjnych. Wśród proponowanych zmian znalazł się obowiązek wykonywania i archiwizowania zdjęć badanych pojazdów.

Inną zmianą ma być konieczność zapłacenia podwójnej stawki w przypadku spóźnienia się na przegląd o co najmniej 30 dni. Z kolei w przypadku pojawienia się w stacji diagnostycznej maksymalnie 30 dni przed terminem, ważność nowego badania technicznego ma upływać dopiero po roku od dnia, w którym wygasłaby ważność poprzednich badań.

Przeglądy rejestracyjne i egzaminy podrożeją?

Właściciele stacji i diagności zrzeszeni w Polskie Izbie Stacji Kontroli Pojazdów wnioskują o podwyżkę opłat i ich coroczną waloryzację. Według propozycji przegląd rejestracyjny miałby podrożeć o blisko 90 proc. do 184,5 zł.

Jak podkreślają przedstawiciele PISKP, w tym czasie minimalna pensja wzrosła o ponad 240 proc. – z 824 do 2800 zł brutto. Co więcej, w przyszłym roku ma być jeszcze wyższa i wynieść 3010 zł brutto.

Dla porównania, w Belgii kierowcy płacą za przegląd rejestracyjny 60 euro (ok. 278 zł), w Niemczech – od 100 do 120 euro (ok. 464 – 557 zł), z kolei w Hiszpanii – 35 euro za pojazdy benzynowe (ok. 162 zł) oraz 42 euro (ok. 195 zł) za samochody napędzane silnikami Diesla.

O konieczności wprowadzenia podwyżek coraz głośniej mówi także Związek Województw RP. Te miałyby dotyczyć opłat za egzaminy na prawo jazdy. Zarówno egzaminy teoretyczne jak i praktyczne miałyby podrożeć po raz pierwszy od ośmiu lat – od razu o ok. 40 proc.

Według najnowszej propozycji egzamin teoretyczny miałby podrożeć z obecnych 30 zł do 43 zł. Za egzamin praktyczny trzeba by z kolei zapłacić 200 zł zamiast dotychczasowych 140 zł.

Tematy
Komentarze
Zmiany dla kierowców w 2022 r. – nowe przepisy, podwyżki i ułatwienia
Marcin Kaźmierczak
Podziel się