Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

W salonach samochodowych wciąż pustki. Klienci kupują, co jest

W salonach samochodowych wciąż pustki. Klienci kupują, co jest

W listopadzie w Polsce zarejestrowano 31 950 samochodów osobowych – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. To nieznacznie wyższy wynik od październikowego, jednak aż o ponad 20 proc. niższy od ubiegłorocznego. Rzadziej nowe auta odbierają zwłaszcza firmy rejestrujące na REGON.

Zarówno w przypadku samych aut osobowych, jak i po dodaniu wyników sprzedażowych samochodów dostawczych był to najgorszy listopad od sześciu lat. To także szósty – po styczniu (-15,9 proc. r/r), lipcu (-8,0 proc. r/r), sierpniu (-1,9 proc. r/r) , wrześniu (-10,7 proc. r/r) i październiku (-19,8 proc. r/r) miesiąc ze spadkiem sprzedaży w skali roku.

Zdecydowanie gorsze wyniki niż przed rokiem, z którymi w ostatnich miesiącach borykają się producenci aut i samochodowi dealerzy to pokłosie ograniczonej produkcji i braku gotowych modeli związanej z małą dostępnością półprzewodników.

Choć na koniec 2021 r. liczba nowych rejestracji w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów będzie wyższa niż w ubiegłym roku (w przypadku aut osobowych brakuje niespełna 18 tys. szt.), to jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że różnica będzie znacznie większa. Od początku roku w  bazie CEP przybyły bowiem 410 484 nowe samochody osobowe (+8,9 proc. r/r), a łącznie z autami dostawczymi w Polsce zarejestrowano 476 952 nowe pojazdy (+11,3 proc. r/r).

Podium dla crossoverów

Klienci indywidualni zarejestrowali w listopadzie 8770 nowych samochodów osobowych. Był to wynik o 9,2 proc. wyższy od październikowego. Do ubiegłorocznego wyniku było jednak daleko. Względem listopada 2020 r. zanotowano jednak ponad 12-procentowy spadek, a w relacji do listopada 2019 r. 34-procentową obniżkę.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – listopad 2021

Lp. Model Październik 21’ Listopad 21’ Zmiana m/m [w proc.]
1. dacia duster 302 495 +63,9
2. volkswagen t-roc 291 475 +63,2
3. toyota c-hr 105 408 +288,6
4. toyota aygo 360 389 +8,1
5. dacia sandero 250 360 +44,0
6. toyota yaris 142 267 +88,0
7. toyota corolla 191 238 +24,6
8. toyota yaris cross 46 213 +363,0
9. hyundai tucson 247 198 -19,8
10. kia stonic 249 161 -35,3
11. kia xceed 152 158 +3,9
12. ford ecosport 73 156 +113,7
13. mazda cx-30 173 145 -16,2
14. nissan qashqai 99 144 +45,5
15. hyundai i20 182 143 -21,4
16. renault captur 140 142 +1,4
17. volkswagen t-cross 139 134 -3,6
18. hyundai kona 220 131 -40,5
19. suzuki sx4 s-cross 179 122 -31,8
20. skoda kamiq 113 111 -1,8
1-20. 3653 4590 +25,7
Pozostałe 4375 4180 -4,5
Suma 8028 8770 +9,2

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Po raz pierwszy od lipca 2021 r. najpopularniejszym modelem osobowych wśród klientów indywidualnych została dacia duster (495 szt.), która nieznacznie wyprzedziła coraz lepiej radzącego sobie w czołówce volkswagena t-roc (475 szt.). Podium uzupełniła toyota c-hr (408 szt.). Podium należało więc do crossoverów.

Z pierwszej pozycji zajmowanej w październiku na czwartą spadła toyot aygo (389 szt.). Po raz pierwszy w czołowej dziesiątce znalazł się inny z modeli produkowanych przez Toyotę – yaris w wersji cross (213 szt.).

Na koniec roku najpopularniejszym autem osobowych wśród Kowalskich zostanie najprawdopodobniej toyota yaris w klasycznej wersji. Od początku roku do końca listopada w bazie CEP przybyło 5618 egzemplarzy tego modelu. Druga w zestawieniu dacia duster zanotowała w tym czasie 5013 rejestracji.

Jeszcze w grudniu powinna się toczy walka o podium pomiędzy toyotą corollą (3748 szt.) a kią sportage (3596 szt.).

Grudniowy wynik zdecyduje także o tym, czy 2021 r. będzie lepszy od poprzedniego pod względem liczby rejestracji nowych aut przez klientów indywidualnych. Od początku roku w tym segmencie zarejestrowano bowiem 105 646 nowe samochody, co jest wynikiem jedynie o 0,1 proc. wyższym (nominalnie o 137 szt.) od osiągniętego w analogicznym okresie 2020 r.

Najmniej rejestracji na REGON od stycznia

Spore zmiany związane głównie z dostępnością poszczególnych modeli, zaszły również w klasyfikacji najpopularniejszych modeli rejestrowanych na REGON. O ile w dalszym ciągu bezkonkurencyjna pozostaje toyota corolla (1741 szt.), o tyle na drugim miejscu w listopadzie uplasowała się toyota c-hr (693 szt.) a na trzecim hyundai i30 (683 szt.). Oba modele zaliczyły awans odpowiednio z 29. I 32. miejsca zajmowanego w październiku. Stało się tak za sprawą wzrostu sprzedaży w relacji miesięcznej o ponad 200 proc.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów firmy, ranking modeli – listopad 2021

Lp. Model Październik 21’ Listopad 21’ Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 1446 1741 +20,4
2. toyota c-hr 216 693 +220,8
3. hyundai i30 195 683 +250,3
4. skoda octavia 458 582 +27,1
5. skoda fabia 520 531 +2,1
6. renault clio 480 448 -6,7
7. hyundai tucson 491 441 -10,2
8. toyota aygo 398 435 +9,3
9. kia cee’d 687 434 -36,8
10. volkswagen t-roc 259 433 +67,2
11. ford focus 600 432 -28,0
12. bmw x3 319 336 +5,3
13. skoda superb 246 332 +35,0
14. toyota rav4 567 324 -42,9
15. toyota yaris 367 321 -12,5
16. volkswagen passat 213 311 +46,0
17. opel crossland x 62 290 +367,7
18. dacia duster 245 283 +15,5
19. opel astra 266 252 -5,3
20. audi q5 262 249 -5,0
1-20. 8297 9551 +15,1
Pozostałe 14 934 13 629 -8,7
Suma 23 231 23 180 -0,2

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Z podium do drugiej dziesiątki spadł z kolei ford focus (432 szt.), który dodatkowo zaliczył spadek sprzedaży względem października o 28 proc.

Toyota corolla deklasuje konkurencję także jeśli weźmiemy pod uwagę jedenaście miesięcy 2021 r. W tym czasie firmy zarejestrowały na REGON 16 219 egzemplarzy tego modelu. Druga pod tym względem skoda octavia mogła pochwalić się 10 597 egzemplarzami, które trafiły po raz pierwszy do bazy CEP.

W grudniu o podium powalczy skoda fabia (7985 szt.) oraz toyota yaris (7856 szt.).

Firmy od początku roku zarejestrowały w Polsce 304 838 nowych samochodów osobowych, co jest wynikiem o ponad 12 proc. wyższym od ubiegłorocznego. Październik (23 180 szt.) był jednak pod tym względem najgorszym miesiącem od stycznia, a wyłączając tradycyjnie kiepski początek roku, od maja 2020 r., kiedy z powodu zamkniętych wydziałów komunikacji firmy zarejestrowały jedynie 14,6 tys. nowych samochodów.

Co drugie auto na benzynę, co trzecie z napędem alternatywnym

Systematycznie wśród rejestracji nowych samochodów osobowych spada udział aut z silnikami benzynowymi i diesli. Te pierwsze stanowiły w listopadzie 50,8 proc. wszystkich zarejestrowanych osobówek (-4,5 p.p. r/r), z kolei udział aut z silnikami wysokoprężnymi wyniósł 11,5 proc. (-7,5 p.p. r/r).

Rośnie za to udział aut hybrydowych. Hybrydy klasyczne, miękkie (MHEV) stanowiły 28,6 proc. wszystkich zarejestrowanych nowych aut osobowych.

W listopadzie na polskich drogach przybyły również 922 nowe auta elektryczne (2,9 proc. udziałów w rynku). Najmniej zarejestrowano hybryd typu plug-in, czyli z możliwością ładowania z gniazdka (2,7 proc. udziałów w rynku).

Tematy
Komentarze
W salonach samochodowych wciąż pustki. Klienci kupują, co jest
Marcin Kaźmierczak
Podziel się