Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Ruch w komisach samochodowych coraz słabszy. Jakie modele wybierają Polacy?

Ruch w komisach samochodowych coraz słabszy. Jakie modele wybierają Polacy?

Jesienne miesiące przyniosły wyraźne obniżenie importu używanych aut do Polski. Listopad był pod tym względem najgorszym miesiącem od maja – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Pomimo torpedującej branżę pandemii wyraźnie wzrosło zainteresowanie importerów autami z Ameryki Północnej i Skandynawii.

Import używanych aut w październiku spadł zarówno względem września, jak i poprzedniego roku. Odwrotnie do liczby sprowadzonych aut rośnie ich wiek. W październiku do Polski trafiały samochody mające średnio 12 lat.

W listopadzie w wydziałach komunikacji polskich urzędów zarejestrowano 63 503 auta osobowe oraz dostawcze o masie do 3,5 t, które sprowadzono z zagranicy. Był to wynik o 22,3 proc. niższy od październikowego i jednocześnie o 16,1 proc. gorszy od osiągniętego przed rokiem.

Import używanych aut do Polski – najpopularniejsze modele (styczeń – listopad 2020 r.)

Lp. Model Liczba sprowadzonych egzemplarzy
1. audi a4 25 613
2. volkswagen golf 21 924
3. opel astra 21 267
4. bmw serii 3 17 708
5. audi a3 15 105
6. volkswagen passat 13 881
7. ford focus 12 694
8. opel corsa 12 634
9. audi a6 11 831
10. bmw serii 5 11 317

Źródło: IBRM Samar

Blisko 160 tys. używanych aut mniej

Od początku roku do końca listopada polscy importerzy sprowadzili do kraju 775 716 samochodów używanych, co jest wynikiem o 17 proc. niższym od osiągniętego w analogicznym okresie 2019 r. Nominalnie do Polski przyjechało w tym roku o 158,9 tys. używanych aut mniej niż w ubiegłym.

Najpopularniejszym autem w polskich komisach niezmiennie pozostaje audi a4. Od początku roku do końca listopada do Polski sprowadzono 25 613 używanych egzemplarzy tego modelu. Próg 20 000 sztuk przekroczył jeszcze volkswagen golf (21 924 egzemplarze) i opel astra (21 267 egzemplarzy).

Wśród marek w 2020 r. największą popularnością cieszą się volkswageny (85 780 egzemplarzy). Co dziesiąte auto sprowadzonym do Polski w ciągu jedenastu miesięcy 2020 r. miało znaczek Opla (75 806 egzemplarzy). Na podium uplasował się także Ford (69 210 egzemplarzy). W pierwszej dziesiątce oprócz niemieckich marek: BMW (47 035 egz.) i Mercedesa (36 161 egz.) znalazły się także samochody francuskich producentów: renault (49 246 egz.), peugeoty (38 237 egz.) i citroeny (36 153 egz.), a także japońskie toyoty (26 123 egz.).

Rośnie import z USA i Szwecji

Jak wynika z danych IBRM Samar, pomimo znacznie niższego importu używanych aut, z którym mamy do czynienia w 2020 r., względem poprzednich lat wyraźnie wzrosła liczba samochodów sprowadzanych z Ameryki Północnej i Skandynawii. O ile import używanych aut z Niemiec spadł względem 2019 r. o 26,1 proc., a z Francji o 17,3 proc., o tyle liczba samochodów sprowadzonych ze Stanów Zjednoczonych wzrosła w tym czasie o 8,5 proc., a ze Szwecji o 24,4 proc. Do polskich komisów od początku roku do końca listopada sprowadzono odpowiednio 32 785 i 25 812 aut z tych dwóch państw. Dla porównania import używanych aut z Niemiec zbliżył się w tym czasie do 400 tys. egzemplarzy.

Import używanych aut do Polski – najpopularniejsze kraje pochodzenia (styczeń – listopad 2020 r.)

Lp. Model Liczba sprowadzonych egzemplarzy
1. Niemcy 399 460
2. Francja 74 895
3. Belgia 60 207
4. Holandia 40 458
5. Stany Zjednoczone 32 785
6. Włochy 28 893

Źródło: IBRM Samar

Średni wiek samochodu sprowadzonego do Polski w listopadzie 2020 r. wyniósł 12 lat, przy czym auta z silnikami benzynowymi były średnio o rok starsze i pochodziły najczęściej z roczników 2006, 2007 i 2008.

Tematy
Komentarze
Ruch w komisach samochodowych coraz słabszy. Jakie modele wybierają Polacy?
Marcin Kaźmierczak
Podziel się