Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

„Elektryki” dogoniły hybrydy. Które modele wybierają Polacy?

„Elektryki” dogoniły hybrydy. Które modele wybierają Polacy?

Po polskich drogach jeździ już 17 tys. aut zasilanych prądem. Blisko połowę stanowią już klasyczne „elektryki” – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

W wydziałach komunikacji polskich urzędów zarejestrowano do tej pory 17 090 samochodów na prąd. Wśród nich było 8278 aut w pełni elektrycznych (48,4 proc. rynku) oraz 8812 hybryd typu plug-in (51,6 proc.).

Firmy rozpędzają rynek aut na prąd

Tylko w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2020 r. w Polsce zarejestrowano 6905 aut elektrycznych i hybryd typu plug-in, czyli o 50 proc. więcej niż w całym 2019 r. (wówczas było ich 4591). Zarejestrowane w tym roku samochody stanowią jednocześnie ponad 40 proc. całego obecnego parku aut zasilanych z gniazdka.

Modę na auta zasilane prądem w dalszym ciągu napędzają w Polsce firmy rejestrujące auta na REGON. Dotychczas kupiły one 11 623 tego typu auta (68 proc. udziałów w rynku). Klienci indywidualni do 31 października 2020 r. zarejestrowali 5467 aut elektrycznych i hybryd typu plug-in.

Jak „elektryk” to z salonu

Ponad dwie trzecie (69 proc.) aut zasilanych na prąd (11 843), które zarejestrowano w Polsce do 31 października 2020 r. było nowymi egzemplarzami kupowanymi w salonach samochodowych. Pozostałe trafiły do Polski z zagranicy jako auta używane. To odwrotna proporcja jak w przypadku całego rynku samochodów osobowych rejestrowanych w Polsce.

W samym 2020 r. różnica była jeszcze większa. Z salonów na polskie drogi wyjechały 5623 samochody elektryczne i hybrydowe typu plug-in, co stanowiło 81 proc. udziałów w rynku.

Najpopularniejsze marki i modele

W przypadku obu aut na prąd dominują inne marki i modele. Wśród samochodów w pełni elektrycznych największą popularnością w Polsce cieszą się nissany (1881 egzemplarzy). Pozycję lidera japońskiej marce zapewnił model leaf, który nad Wisłą zarejestrowano dotąd 1653 razy. Wynik powyżej tysiąca egzemplarzy osiągnęło jeszcze BMW, którego jedyny dostępny w pełni elektryczny model – i3 – został kupiony 1492 razy.

Rejestracje samochodów elektrycznych (BEV) w Polsce – najpopularniejsze modele (stan na 31.10.2020 r.)

Lp. Model Liczba zarejestrowanych pojazdów
1. nissan leaf 1653
2. bmw i3 1492
3. renault zoe 495
4. tesla 3 463
5. skoda citigo 399

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Na podium znalazła się jeszcze Tesla (880 egzemplarzy). Ponad połowę sprzedanych dotąd w Polsce tesli stanowił model s (495 egzemplarzy). Amerykański producent nieznacznie wyprzedza Renault (860 egzemplarzy). Wśród francuskich „elektryków” króluje model zoe (495 egzemplarzy).

Zgoła odmiennie wygląda lista najpopularniejszych marek i modeli wśród hybryd typu plug-in, czyli zasilanych wtyczką z gniazdka.

Najwięcej tego typu aut w Polsce sprzedało do tej pory BMW (2516 egzemplarzy), jednak to do Mitsubishi należy najpopularniejszy model – outlander (873 egzemplarzy). W przypadku BMW, za ponad połowę dotychczasowego wyniku sprzedażowego odpowiadają dwa modele: 3 (844 egzemplarze) oraz 5 (567 egzemplarzy).

Rejestracje samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) w Polsce – najpopularniejsze modele (stan na 31.10.2020 r.)

Lp. Model Liczba zarejestrowanych pojazdów
1. mitsubishi outlander 873
2. bmw serii 3 844
3. bmw serii 5 567
4. volvo xc90 543
5. mini countryman 457

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Więcej niż tysiąc pojazdów zasilanych prądem sprzedało jeszcze Volvo (1158 egzemplarzy), a największą popularnością wśród klientów szwedzkiej marki cieszył się hybrydowy model xc90 (543 egzemplarze).

Tematy
Komentarze
„Elektryki” dogoniły hybrydy. Które modele wybierają Polacy?
Marcin Kaźmierczak
Podziel się