REKLAMA
TYLKO U NAS

KOLEJZ Warszawy do Wrocławia w 1 godz. 36 min. CPK podnosi prędkość na linii „Y” do 350 km/h

2025-09-30 15:44
publikacja
2025-09-30 15:44

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zwiększyła maksymalną prędkość eksploatacyjną na projektowanej linii „Y” Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław z 250 km/h do 350 km/h. Dzięki temu podróż z Warszawy do Wrocławia skróci się do 1 godz. 36 min, a do Poznania do 1 godz. 38 min - poinformowała spółka w wtorek.

Z Warszawy do Wrocławia w 1 godz. 36 min. CPK podnosi prędkość na linii „Y” do 350 km/h
Z Warszawy do Wrocławia w 1 godz. 36 min. CPK podnosi prędkość na linii „Y” do 350 km/h
fot. Bartłomiej Kudrowicz / / FORUM

CPK wyjaśniła, że decyzja pozwala na pełne wykorzystanie parametrów technicznych linii projektowanej od początku z myślą o najwyższych prędkościach. Symulacje wykazały, że przy minimalnej liczbie postojów czas przejazdu na trasie Warszawa-Wrocław będzie krótszy o około 40 minut w porównaniu z wariantem 250 km/h.

Według CPK kursowanie pociągów z prędkością powyżej 300 km/h ma kluczowe znaczenie dla stworzenia konkurencyjnej i szybszej oferty przewozowej. Ponadto linia „Y” będzie obsługiwała również wolniejsze pociągi, w tym składy AeroExpress i RegioExpress, kursujące z prędkościami do 200 km/h, aby sprostać potrzebom pasażerów z miast średniej wielkości.

CPK przedstawiła wyliczenia oparte na symulacjach, które wykazały, że różnica w czasie podróży między prędkością maksymalną 350 km/h a 250 km/h zależy od trasy i liczby postojów pociągu. Infrastruktura projektowanej linii „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Poznań/Wrocław jest konsekwentnie dostosowywana do prędkości 350 km/h, a jej wykorzystanie w zaledwie 70 proc. (czyli do 250 km/h) byłoby sztucznym zaniżaniem parametrów.

CPK

Spółka podała, że trasę Warszawa – Poznań pociąg najszybszy, jadący z prędkością maksymalną 350 km/h pokonałby w 1 godz. i 38 min. Wariant ten zakłada tylko dwa postoje: na stacjach Warszawa Zachodnia i Łódź Fabryczna. Pociąg jest w stanie osiągnąć prędkość powyżej 300 km/h na 81 proc. długości trasy.

Pociąg wolniejszy, z prędkością maksymalną 250 km/h pokonałby trasę Warszawa - Poznań w 2 godz. i 19 min. przy założeniu postojów w Warszawie Zachodniej, na Lotnisku CPK, w Łodzi, Sieradzu i Kaliszu. Różnica wynosi więc 41 minut na korzyść szybszego pociągu. Z kolei wariant hipotetyczny zakładający jazdę z prędkością maksymalną 250 km/h i z minimalną liczbą postojów zakłada, że gdyby pociąg zatrzymywał się tylko w Łodzi (podobnie jak wariant najszybszy), różnica w czasie podróży w stosunku do pociągu 350 km/h wyniosłaby 15 minut.

Jak informuje CPK, z symulacji wynika, że trasę Warszawa – Wrocław pociąg najszybszy (350 km/h) pokonałby w 1 godz. i 36 min., przy postojach tylko na dworcach Warszawa Zachodnia i Łódź Fabryczna. Pociągi będą mogły osiągnąć prędkość powyżej 300 km/h na 71 proc. tej trasy. Pociąg wolniejszy (250 km/h) trasę z postojami w Warszawie Zachodniej, na Lotnisku CPK, w Łodzi, Sieradzu i Kępnie przejechałby w 2 godz. i 19 min. W tym scenariuszu różnica wynosi ponad 40 minut na korzyść pociągu jadącego do 350 km/h.

Jednocześnie CPK zwraca uwagę, że wariant hipotetyczny z prędkością maksymalną do 250 km/h i minimalną liczbą postojów, zakładającą zatrzymanie się składu tylko na stacjach Warszawa Zachodnia i Łódź Fabryczna, to różnica w czasie w porównaniu do pociągu 350 km/h wyniosłaby 15 minut.

CPK podkreśla jednocześnie, że z Pasażerskiego Modelu Transportowego wynika, że około 80 proc. podróżnych na linii „Y” będzie podróżować między największymi miastami (Warszawa, Łódź, Poznań, Wrocław), dlatego oferta najszybszych połączeń jest skierowana właśnie do nich. Dodano, że linia „Y” ma być wykorzystywana również przez wolniejsze składy, jadące z prędkością od 200 do 300 km/h, aby obsłużyć pasażerów z mniejszych miast, takich jak Sieradz czy Kalisz.

Linia „Y” o długości 480 km, z odnogami do Poznania i Wrocławia, została określona jako priorytet inwestycyjny CPK.

CPK

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)

pif/ mmu/

Źródło:PAP
Tematy
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie

Komentarze (40)

dodaj komentarz
devu
Pytanie po co? Kolej powinna dawać równe szanse dla wsyztkich, a nie mieskzaoncow aglomeracji.
pogo0
Uważasz, że każdy pociąg ekspresowy powinien zatrzymywać się na każdej stacji po drodze? I w ten sposób pokonywać trasę Warszawa-Wrocław w 6-8h?
Może jednak lepiej zapewnić ludziom z mniejszych miejscowości wygodny dojazd do punktów przesiadkowych, gdzie wsiądą w coś szybszego?
Porównaj sobie te 2 scenariusze dla człowieka
Uważasz, że każdy pociąg ekspresowy powinien zatrzymywać się na każdej stacji po drodze? I w ten sposób pokonywać trasę Warszawa-Wrocław w 6-8h?
Może jednak lepiej zapewnić ludziom z mniejszych miejscowości wygodny dojazd do punktów przesiadkowych, gdzie wsiądą w coś szybszego?
Porównaj sobie te 2 scenariusze dla człowieka z małej miejscowości pod Wrocławiem:
1. przejazd bezpośredni do Warszawy w 8h z 200 postojami
2. przejazd do Wrocławia w 1h + 1h czekania na przesiadkę + 2h na przejazd do Warszawy, czyli łącznie 4h
Którą opcję wybierasz?
gronostaj
Kto powiedział, że ma dawać równe szanse? To głównie obywatele z aglomeracji płacą podatki w tym kraju.
Poza tym - za 10-15 lat większość ludzi będzie w nich mieszkała. Polska prowincja i wieś się wyludnia.
alex12
Peron na dworcu Warszawa Zachodnia budowany był 8 miesięcy… o czym my mówimy??? na papierze tą prędkość można podnieść nawet do 1000 km/h…
wizytator
Ile będzie kosztował bilet? I komu to potrzebne? Miały być huby przeładunkowe, a to jest mydlenie oczu.
tomitomi
tworzenie miejsc pracy (huby przeładunkowe , przewozy cargo ) nie za rządów z p-o !!!
tfussk ma inne , ważniejsze zadania do realizacji , jak rozwój kraju !
...to trzeba zrozumieć .
nierzad
w Chinach rządzą komunisci i kolej zaczyna jezdzic 1000 na godzine,u nas rządzą styropiany i planują 350,podkreślam "planują"
prawnuk
by cos takiego zrobić trzeba przez 50 lat prowadzić politykę przemysłową. Mądrą i logiczną.
Polityka przemysłowa Polski?
Utrzymanie w wysokości 150% średniej pensji i w wysokości 250% średniej emerytury dochodów górnika, który wydobywa ok 20% wegla, wydobywanego w kopalniach sowieckich 100 lat temu.
Kosztuje nas to ok 5%
by cos takiego zrobić trzeba przez 50 lat prowadzić politykę przemysłową. Mądrą i logiczną.
Polityka przemysłowa Polski?
Utrzymanie w wysokości 150% średniej pensji i w wysokości 250% średniej emerytury dochodów górnika, który wydobywa ok 20% wegla, wydobywanego w kopalniach sowieckich 100 lat temu.
Kosztuje nas to ok 5% z podatku VAT.
Podobnie jest z rolnictwem - tzn utrzymujemy absurdalne przywileje wsi, by utrzymywać 4-5 ha w dawnej Galicji i 10 ha poza nią. To kosztuje 2% VAT
Dodatkowo utrzymujemy najtańszą - juz prawie na świecie oświatę i naukę - w żadnym cywilizowanym kraju, żołnierz wchodzący do koszar nie ma profesorskiej pensji - choć dodam jestem sceptyczny bardzo co do 3/4 profesorów.
dodatkowo - pis załatwił nam, że zamiast gonić technologicznie świat, inwestujemy w rozwój firm poza Polską.

Więc nie wiem co Cię dziwi.
W Chinach chyba dalej nie ma własności ziemi. Ale rolników i górników /a było podobnie jak u nas/ zmusili do zmiany pracy. W banalny sposób - przestali dopłacać.
Ja uważam, że akurat do górnictwa powinniśmy dopłacać, ale do wysokości pensji minimalnej.
Tak z ciekawostek - moja siostra nauczycielka powoli 63 lata, miała we wrześniu 58 nadgodzin.
Wczoraj z nią gadałem - obstawiam, że w piątek pójdzie na 2 tygodnie na L-4.
Ktoś z was tu łapie jakikolwiek sens?
devu
Widziałeś jak duże są Chiny? Czy piszesz takie głupoty aby pisać?
tomitomi
Kłania się lepsza dostępność do podróżowania dla większej ilości ludzi , po niższej cenie/prędkości , niż szybciej i drożej dla garstki . Optymalizacja problemu powinna przechodzić w racjonalność !

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki