Za dwa lata firmy objęte wytycznymi unijnej dyrektywy dotyczącej poprawy równowagi płci, powinny zwiększyć obecność kobiet w zarządach i radach nadzorczych. Bariery, które w tym przeszkadzają nie będą łatwe do usunięcia – wynika z raportu „Kobiety w zarządach – droga do równowagi” przygotowanego przez Kornblit & Partners Executive Search oraz Instytutu Monitorowania Mediów.


Zgodnie z unijną dyrektywą „Women on Boards” już za dwa lata spółki giełdowe powinny mieć w swoich władzach min. 33 proc. niedoreprezentowanej płci. Jednak z raportu „Kobiety w zarządach – droga do równowagi” przygotowanego przez Kornblit & Partners Executive Search wynika, że może to nie być wcale takie proste. Aby stworzyć środowisko umożliwiające rozwój zawodowy kobiet, pracodawcy powinni zadbać o zapewnienie równych szans podczas rekrutacji i w procedurach awansu oraz ułatwić kobietom łączenie ról zawodowych i społecznych.
Istotna rola mężczyzn
Z raportu wynika, że potrzebna jest zmiana społecznych oczekiwań i utartych schematów myślenia na temat roli kobiety i mężczyzny w rodzinie. Dlatego niezbędnym krokiem jest obalenie uprzedzeń na różnych szczeblach organizacji, szczególnie szkodliwych na poziomie zarządczym, gdy utrwalone stereotypy powielane są przez decydentów.
Ważne jest też wspierające środowisko pracy, a przede wszystkim działania przełożonych. W tym obszarze ważną rolę mają do odegrania mężczyźni. Ponieważ nadal dominują na kluczowych pozycjach, to w ich rękach często pozostają decyzje dotyczące awansów i rozwoju karier.
Skuteczna może być też odpowiedzialna rekrutacja, oparta o różnorodną pulę talentów. Niezbędne jest też odpowiednia legislacja na rynku pracy, programy szkoleniowe i mentoringowe w organizacjach, a także procedury ułatwiające godzenie ról społecznych i zawodowych oraz zapewniające wsparcie dla matek po powrocie do pracy.
Kobiety kompetencje już mają. Brakuje im wsparcia
Analiza Kornblit & Partners Executive Search oraz Instytutu Monitorowania Mediów pokazuje, że parytety i narzucone odgórne wytyczne niewiele pomogą w trwałej zmianie, jeśli nie zmienią się wartości w samych firmach. Do wprowadzenia szerszych zmian legislacja nie jest wystarczająca, ale na pewno pomocna jako wskazywanie kierunku. Dlatego w promowaniu tematyki zwiększania reprezentacji kobiet na decyzyjnych stanowiskach oraz walce z dyskryminacją ze względu na płeć ważna jest wspierająca rola pozostałych uczestników rynku, m.in. firm rekrutacyjnych i mediów.
– Liderki, z którymi rozmawialiśmy, potwierdzają, że drzwi do zarządów nie są zamknięte, ale dla kobiet są nadal bardzo ciężkie – mówi dr Magdalena Tokaj z Kornblit & Partners Executive Search. – Są też zgodne co do tego, że kobiety kompetencje już mają. Dlatego teraz najważniejsze są podstawowe działania wewnątrz samych organizacji, w tym zapewnienie równości szans podczas rekrutacji oraz odpowiedniego wsparcia dla kobiet, które chcą realizować się zawodowo. Postulują, aby usuwać ukryte nierówności po to, aby później nie musieć walczyć z negatywnymi skutkami dysproporcji – dodaje koordynatorka badania.
Ważna odpowiedzialna rekrutacja
Okazuje się, że odpowiednie doradztwo i skuteczne wsparcie w dotarciu do kandydatek gotowych do objęcia ról menedżerskich powinny zapewnić firmy rekrutacyjne. Mogą one też edukować rynek w zakresie korzyści wynikających ze zbalansowanej reprezentacji płci na szczytach firm oraz prowadzić procesy rekrutacyjne oparte wyłącznie o kompetencje.
– Kobiet gotowych do objęcia ról w zarządach nie brakuje, natomiast wyzwaniem dla wielu organizacji jest obecnie zbudowanie puli talentów zróżnicowanej pod względem płci, ponieważ trudno jest im samodzielnie dotrzeć do kandydatek o odpowiednich kompetencjach – wyjaśnia Marzenna Drzewiecka, Wiceprezeska Zarządu Kornblit & Partners Executive Search. – Tymczasem w procesie rekrutacyjnym to właśnie zbalansowanie listy kandydatów i kandydatek jest podstawą, aby stworzyć najlepszą pulę talentów. Dzięki temu kobiety i mężczyźni mogą sprawiedliwie konkurować i sięgać po stanowiska na równych zasadach.
Bonnier w czołówce mediów promujących przywództwo kobiet
Również media mają do odegrania ważną rolę społeczną, wskazując na ekonomiczne i społeczne argumenty stojące za koniecznością zwiększenia udziału kobiet na decyzyjnych stanowiskach. Kluczowe jest też uwzględnianie kobiet w dyskusji medialnej. Szczególny wpływ mają redakcje mediów opiniotwórczych, które ze swoim przekazem docierają do osób mających największy wpływ na zmianę działań w organizacjach. Wśród mediów, które aktywnie promują przywództwo kobiet jest również Bonnier Business Polska. W zestawieniu Kornblit & Partners Executive Search oraz Instytutu Monitorowania Mediów uplasował się tu na trzeciej pozycji.


Raport „Kobiety w zarządach – droga do równowagi” autorstwa Kornblit & Partners Executive Search oraz Instytutu Monitorowania Mediów opracowano na podstawie wywiadów jakościowych oraz analiza medialnej obejmującej ponad 1600 gazet i czasopism oraz blisko 20 tys. portali internetowych. Wywiady przeprowadzono na przestrzeni 2023 i 2024 roku w ramach cyklu Kornblit Talks. W tym celu zaproszono 20 polskich liderek m.in. prezesek, członkiń zarządów, kobiet zajmujących wysokie decyzyjne stanowiska w organizacjach i zarządzających firmami, do podzielenia się doświadczeniami i opiniami odnośnie kształtowania ścieżki leadershipu i potencjału przywództwa kobiet.