REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

Wyższe stawki opłat za badania techniczne pojazdów. Wiemy od kiedy

2025-09-04 19:23, akt.2025-09-04 20:23
publikacja
2025-09-04 19:23
aktualizacja
2025-09-04 20:23

Nowe, wyższe stawki opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów wejdą w życie od 19 września 2025 r. – poinformowało w czwartek Ministerstwo Infrastruktury. Rozporządzenie w tej sprawie opublikowano już w Dzienniku Ustaw. w przypadku samochodów osobowych opłata wzrośnie o 51 zł do 149 zł.

Wyższe stawki opłat za badania techniczne pojazdów. Wiemy od kiedy
Wyższe stawki opłat za badania techniczne pojazdów. Wiemy od kiedy
/ Shutterstock

Jak wskazał resort, zmiana wysokości opłat została przeprowadzona po ponad 20 latach i ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli pojazdów, które do tej pory były jednymi z najniższych w Europie. Uwzględniono koszty wynagrodzeń diagnostów, utrzymania nieruchomości i mediów, bieżącej eksploatacji urządzeń wraz z ich legalizacją, przeglądami i naprawami.

„Najważniejszym celem, jaki sobie postawiliśmy przy zmianie tego rozporządzenia, było zachowanie balansu między interesami przedsiębiorców a interesami polskich kierowców. Dlatego przeprowadzona została analiza kosztów funkcjonowania stacji kontroli pojazdów, w szczególności kosztów wynagrodzenia diagnostów, nieruchomości, mediów i bieżącej eksploatacji urządzeń wraz z ich legalizacją, przeglądami i naprawami” — powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Wiceminister Bukowiec podkreślił, że nowelizacja została przygotowana tak, aby zachować równowagę między interesami przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów a kierowców. Nowe stawki oparte są na wskaźniku cen towarów i usług od 2020 r., co pozwala odzwierciedlić realne koszty prowadzenia działalności diagnostycznej.

Jak podkreślił resort, najważniejsza zmiana dotyczy samochodów osobowych – opłata za badanie techniczne wzrośnie o 51 zł i wyniesie 149 zł. Wyższe stawki wprowadzono też dla innych pojazdów: stawka za motocykle i ciągniki rolnicze wzrośnie do 94 zł, motorowery do 76 zł, samochody ciężarowe i specjalne, ciągniki siodłowe o DMC 3,5–16 t do 234 zł, powyżej 16 t do 269 zł, stawka za przyczepy ciężarowe i specjalne do 3,5 t wyniesie 119 zł, a za pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne 96 zł) – dla samochodu osobowego w sumie 245 zł.

Podwyżkę stawek za badania techniczne pojazdów wiceminister Bukowiec zapowiedział przed miesiącem na specjalnej konferencji prasowej. Obecna wtedy na niej prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów Jolanta Źródłowska oceniła, że urealnienie opłat za badania techniczne poprawi ich jakość i jest szansą na modernizację i zakup nowoczesnych urządzeń diagnostycznych. - Bardzo nam również zależy na podniesieniu prestiżu zawodu diagnosty i zachęceniu młodych ludzi do wyboru tej ścieżki kariery, bo nie mamy w tej chwili zmiany pokoleniowej w tym zawodzie - mówiła.(PAP)

pif/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (15)

dodaj komentarz
sajetan
UWOLNIĆ CENĘ badania, a nie podnosić HARACZ na rzecz mafii ! bo stacji jest po prostu ZA DUZO !
W 2024 było 5517 czynnych Stacji kontroli Pojazdów (w tym 2542 okręgowe i 2975 podstawowe) które wykonały 20 686 074 badań okresowych z wynikiem pozytywnym i 468 174 badań okresowych z wynikiem negatywnym czyli łącznie 21 154 248 badań.
UWOLNIĆ CENĘ badania, a nie podnosić HARACZ na rzecz mafii ! bo stacji jest po prostu ZA DUZO !
W 2024 było 5517 czynnych Stacji kontroli Pojazdów (w tym 2542 okręgowe i 2975 podstawowe) które wykonały 20 686 074 badań okresowych z wynikiem pozytywnym i 468 174 badań okresowych z wynikiem negatywnym czyli łącznie 21 154 248 badań. Daje to 3834 badania na stację rocznie, czyli 12,3 samochodu na dzień. Przy wymaganym czasie badania 20 min na pojazd jest to tylko 4 godziny realnej pracy ! z 12 godzin przez które stacje są otwarte! Czyli obłożenie pracą to 30% ! W jakiej jeszcze branży płacą za to, że 70% czasu się NIC NIE ROBI ?!? Nie masz klienta to się likwidujesz – ale nie w mafii resortowych SKPowców !
W 2019 było 5342 SKP, czyli przez ostatnie 5 lat przybyło 175 czynnych stacji ! A TY kierowco teraz jesteś ZA TO KARANY podniesieniem ceny do ABSURDALNEGO poziomu bo musisz utrzymać tę bandę cwaniaków !
Zobaczycie, teraz znowu wystrzeli ilość stacji w górę, dobuduje się kolejne kilkaset i znowu będzie płacz, że badanie jest za tanie !
wizytator
Wystarczy wprowadzić widełki 99-149zł. Tak jest w cywilizowanych państwach.
sajetan odpowiada wizytator
Wystarczy wolny rynek i dowolność kształtowania ceny - dlaczego serwis samochodowy nie mógłby mi przy okazji wymiany oleju czy klocków hamulcowych w cenie zrobić przeglądu ? Albo z drugiej strony, dlaczego nie może być stacji oferujących "przegląd premium" na czerwonym dywanie i masażem za 1000zł?
wizytator
Macie tu przykład jak to wygląda w innych krajach.

Kraj Częstotliwość badania (osobowy) Szacunkowy koszt badania

Polska corocznie (po 3 latach pierwsze badanie) : 149 zł

Niemcy co 2 lata (po 3 latach pierwsze badanie) ok. 100–150 € (~450–700 zł)

Francja co 2 lata (po 4 latach pierwsze badanie) średnio:
Macie tu przykład jak to wygląda w innych krajach.

Kraj Częstotliwość badania (osobowy) Szacunkowy koszt badania

Polska corocznie (po 3 latach pierwsze badanie) : 149 zł

Niemcy co 2 lata (po 3 latach pierwsze badanie) ok. 100–150 € (~450–700 zł)

Francja co 2 lata (po 4 latach pierwsze badanie) średnio: 70–80 € (40–120 €)

Czechy co 2 lata (po 4 latach pierwsze badanie) ok. 110–170 € (2 500–4 000 CZK)

Włochy co 2 lata (po 4 latach pierwsze badanie) około 45–80 € (zwykle ok. 66,88 €)

Holandia 4–2–2–1-1 interwał zależny od paliwa (benz., diesel itp.)
zazwyczaj: 20–75 € (np. 37,50 € w konkretnym warsztacie)
wizytator
W Polsce 149 zł/rok to na tle bogatszych krajów sporo – zwłaszcza, że robimy badania co roku, a nie co 2 lata.
W ujęciu siły nabywczej drożej niż u Czechów i Holendrów, a dużo drożej niż we Włoszech i Francji.
Jedynie względem Niemiec różnica nie jest aż tak duża, bo tam badania są faktycznie kosztowne.
Dziękuję ci ryży
W Polsce 149 zł/rok to na tle bogatszych krajów sporo – zwłaszcza, że robimy badania co roku, a nie co 2 lata.
W ujęciu siły nabywczej drożej niż u Czechów i Holendrów, a dużo drożej niż we Włoszech i Francji.
Jedynie względem Niemiec różnica nie jest aż tak duża, bo tam badania są faktycznie kosztowne.
Dziękuję ci ryży za równanie do bogatych. No w końcu będziemy na spotkaniu G20. To zobowiązuje to drożyzny.
wizytator odpowiada wizytator
Widzicie to?
Porównanie rocznych wpływów VAT / podatku pośredniego (z badania dla osobówki)
Kraj Roczny VAT / podatek pośredni (PLN)
Polska 27,85
Niemcy 44,9
Francja 28,1
Czechy 23,4
Włochy 13,5
Holandia 19,1
Wszystkie ceny w zł.
HardMetal odpowiada wizytator
Też wina Tuska? Hahahah
Od 20tu lat ta oplata nie jest ruszana. To powinno ci wystarczyć za argument.
kaczyslaw_ odpowiada HardMetal
To tylko pokazuje jak bardzo łoili kierowców 20 lat temu.
wizytator
A o ile wzrosła liczba wszystkich wymienionych poj. w ciągu tych 20 lat???? Przecież to są miliony pojazdów. Nawet sporo zaniżając wg Chat GPT ponad 10 milionów!!!!! W każdym mieście po kilka stacji kontroli. A kto im każe stawiać te stacje jeżeli to taki kiepski biznes?? Ale rządowi pasuje taka podwyżka, bo wzrasta też dochód z A o ile wzrosła liczba wszystkich wymienionych poj. w ciągu tych 20 lat???? Przecież to są miliony pojazdów. Nawet sporo zaniżając wg Chat GPT ponad 10 milionów!!!!! W każdym mieście po kilka stacji kontroli. A kto im każe stawiać te stacje jeżeli to taki kiepski biznes?? Ale rządowi pasuje taka podwyżka, bo wzrasta też dochód z VAT. I to już od września. Tyle w temacie.
HardMetal
Ale żeś Amerykę odkrył. Każda podwyżka czegokolwiek wiąże się z wyższym dochodem dla państwa. Opłata nie wzrosła od 20tu lat. Pokaż druga taką usługę której cena utrzymuje się od tak dawna na tym samym poziomie.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki