Rozmowa z dr Agnieszką Liszką, współzałożycielką wydawnictwa Kurhaus Publishing
Bankier.pl: Dlaczego zaczęła pani wydawać książki w czasach, kiedy cena papieru rośnie, a czytelnictwo spada?
|
Co to za typ literatury "business narative"?
A.L.: Wydajemy biznesową literaturę faktu. Szukamy książek, które nie są poradnikiem, czy podręcznikiem. „Business narrative” to fascynujące, żywo opowiedziane historie o kryzysie, gospodarce, największych korporacjach. Książki, które w sposób ciekawy prezentują dzisiejszy świat biznesu, taki jakim jest.
Państwa pierwsza książka pt. "Gracze" mówi o upadku Lehman Brothers. Druga - "Przeciw Bogom" to historia ryzyka finansowego, ale dużo w niej przykładów amerykańskich. Co polski czytelnik wynosi z takich amerykańskich historii?
A.L.: Ryzyko, upadki firm, wojna ambicji czy zaślepienie władzą i pieniędzmi to zjawiska uniwersalne. Różne mogą być ”dekoracje”, ale istota problemów związanych z kryzysem gospodarczym pozostaje taka sama. Bardzo wyraźnie widać jak uniwersalne są te historie w naszej kolejnej książce „Na krawędzi”.
To zbiór esejów biznesowych z magazynu Vanity Fair. Historia Madoffa i AIG, portret Wall Street z czasu kryzysu, analizy Stiglitza i Fergussona. To naprawdę pasjonujące historie o ludziach, ich dylematach biznesowych, moralnych i intelektualnych. To świetna i pouczająca lektura, bez względu na to czy mieszka się w Krakowie, Warszawie, Moskwie, czy Nowym Jorku.
Polska gospodarka jest zupełnie inna niż amerykańska. Na przykład w polskiej bankowości, z uwagi na otoczenie prawne, Bankowy Fundusz Gwarancyjny i procedury nadzorcze, nigdy nie doszło do takiego zaburzenia płynności, jak w USA. Czy te teksty to nie science fiction?
A.L.: Wydajemy literaturę faktu, a że te historie czasami brzmią nieprawdopodobnie? No cóż, rzeczywistość przekracza nasze wyobrażenia - również w biznesie.
Jakim zainteresowaniem cieszyli się "Gracze"?
A.L.: Zarówno „Graczy”, jak i „Przeciw Bogom” wciąż można kupić w działach prasy w Empiku, w punktach sprzedaży HDS, w księgarni internetowej Literia. Dane dotyczące sprzedaży i zainteresowanie tytułem wskazują, że jest na rynku miejsce na tego typu biznesową literaturę faktu.
Kurhaus Publishing jest pierwszym wydawnictwem, które wydało multimedialną książkę w formie aplikacji. Czy pół roku po debiucie "Graczy" w App Store dalej wierzy pani w nowe technologie?
A.L.: To nie jest kwestia wiary. Nowe technologie zmieniają przyzwyczajenia odbiorców i sposób korzystania z mediów. Te trendy nie omijają rynku wydawniczego, na naszych oczach zmieniają się przecież przyzwyczajenia czytelników. Nie sposób ignorować faktu, że od paru miesięcy Amazon sprzedaje więcej ebooków niż książek papierowych.
My wydajemy dla ludzi biznesu. Szukamy odpowiednich tytułów, ale też dopasowujemy format książek do potrzeb czytelników. Dla tych, którzy dużo podróżują, świadomie wykorzystują nowe technologie, mają i używają iPady, we współpracy z Optizen Labs przygotowujemy więc książki – aplikacje, które są dostępne w App Store.
To więcej niż PDF tekstu. Taka forma daje możliwość zastosowania interaktywnych przypisów, uzupełnienia książki o zdjęcia, recenzje i filmy. Jestem przekonana, że taki multimedialny format to przyszłość nie tylko mediów, ale też rynku książki.
Ile osób pobrało państwa aplikację?
A.L.: Aplikacja Graczy przez trzy tygodnie była numerem jeden na polskim App Store. Mamy nadzieję, że kolejne książki utrzymają ten wynik.
Jaka będzie cena "Przeciw Bogom" w App Store i kiedy aplikacja będzie dostępna na iPadach?
A.L.: Książka będzie kosztowała 9.99 Euro. W App Store pojawi się jeszcze w tym tygodniu.
Czy powstanie również wersja na Kindle?
A.L.: W przyszłym roku planujemy uruchomić wersję Kindle wszystkich książek z naszej serii Biznes Horyzonty. Właścicieli Kindli poprosimy więc o jeszcze chwilę cierpliwości.
Jakie pani ściąga książki w wersji ebook?
A.L.: W tej chwili już 90 proc obcojęzycznych książek, jakie kupuję to książki w wersji elektronicznej. To zarówno literatura biznesowa, jak i beletrystyka, słowniki, kompendia.
Ostatnio na przykład kupiłam nowego Jonathana Franzena, czy kilka książek o jodze, którą się pasjonuję od lat. Lubię też książki – aplikacje o sztuce, których sporo już można znaleźć w App Store. O tytułach biznesowych na moim iPadzie nie będę mówić, bo przymierzamy się do ich wydania. Niech to będzie niespodzianka.
Na iPadzie i Kindlu czytam też Vanity Fair, czy New Yorkera. Z radością i ulgą przyjęłam, że nawet poważna ostoja książki drukowanej, za jaką uważam New York Review of Books jest od paru tygodni dostępna na Kindle. Dzięki tym urządzeniom nie trzeba już tygodniami czekać na książkę czy magazyn z zagranicy, co jeszcze rok - dwa lata temu było normą. Wybór polskich ebooków też jest coraz lepszy, więc po nie również czasem sięgam. Tygodniki i gazety polskie wciąż czytam w wersji papierowej. Pewnie do czasu.
dr Agnieszka Liszka – prezes Kurhaus Publishing, ekspert ds. komunikacji, menedżer w McKinsey & Company, zasiada w Zarządzie Instytutu Spraw Publicznych, Radzie Programowej Kongresu Kobiet, Radzie Kwartalnika ResPublica Nowa, Radzie Fundacji PZU, Radzie Forum Idei w Sopocie. Jest byłą rzeczniczka rządu Donalda Tuska (2007-2008), była menedżerem ds. komunikacji w KPMG, rzecznikiem prasowym PZU SA., dziennikarką prasową i telewizyjną. Prowadziła wortal dla kobiet w wydawnictwie PDW. Od lat zarządza projektami, współpracuje z dziennikarzami, biznesowymi, politycznymi, ale też z prasą kobiecą i lifestylową.