REKLAMA

Polskie absurdy: rejestracja „anglików” jednak niemożliwa

2015-06-24 06:00
publikacja
2015-06-24 06:00

Od 29 maja Polacy mają możliwość zarejestrowania w Polsce samochodów z kierownicą po prawej stronie. Okazuje się, że to prawo jest na razie tylko prowizoryczne, ponieważ o ile zarejestrować taki pojazd już można, to nie ma możliwości skompletowania pełnego zestawu dokumentów, który jest do tego wymagany.

Do redakcji spływały wiadomości od czytelników, którzy zwracali uwagę że mimo wprowadzenia zmian w życie, rejestracja "anglików" jest nadal niemożliwa. Ta sytuacja jest idealnym przykładem tego, że zmiany prawne powinny być realizowane krok po kroku, a nie od końca. W efekcie właściciele pojazdu z kierownicą po prawej stronie mogą je zarejestrować tylko teoretycznie , bo nie dostaną wszystkich zaświadczeń, które są do tego niezbędne.

fot. thinkstock / / Bankier.pl

Można czy nie można?

Wskutek wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości Polska została zobowiązana do umożliwienia rejestracji pojazdów przystosowanych konstrukcyjnie do ruchu lewostronnego. Obowiązek został zrealizowany, ale połowicznie. 21 kwietnia podpisano Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, które ostatecznie zaczęło obowiązywać od 29 maja b.r.

Według rozporządzenia można zarejestrować „anglika” bez dokonywania kosztownych zmian konstrukcyjnych polegających na przełożeniu kierownicy z prawej na lewą stronę kokpitu. Obecnie wystarczy dokonać znacznie tańszych i mniej skomplikowanych zmian:

  • zmiana reflektorów w celu dostosowania ich do ruchu prawostronnego (prawy powinien zapewniać większe oświetlenie niż lewy),
  • dostosowanie odczytów prędkościomierza do km/h,
  • dostosowanie lusterka wstecznego do ustawienia odpowiedniego do ruchu prawostronnego.

Po tych wydatkach teoretycznie pozostaje tylko udać się na stację diagnostyczną i przeprowadzić test, dzięki któremu możliwe będzie wydane zaświadczenia o dopuszczeniu pojazdu do ruchu. Tylko niestety na tym etapie obowiązuje jeszcze stare rozporządzenie, które uniemożliwia przyznanie takim pojazdom prawa do jazdy w ruchu drogowym.

10 sprawdzonych sposobów, jak polepszyć zdolność kredytową

Poradnik

10 sprawdzonych sposobów, jak polepszyć zdolność kredytową

Pobierz poradnik bezpłatnie lub kup za 10 zł.
Masz pytanie? Napisz na [email protected]

Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Jeśli chcesz fakturę, to wypełnij dalszą część formularza:
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Podaj kod w formacie xx-xxx!
Pole wypełnione niepoprawnie!

Wniosek: nie można

Chodzi konkretnie o Rozporządzenie z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. To właśnie ten akt prawny determinuje zasady badania technicznego pojazdu w stacjach diagnostycznych. W obecnym brzmieniu, umieszczenie kierownicy po prawej stronie w pojeździe innym niż zabytkowy jest definiowane jako usterka skutkująca uznaniem stanu technicznego pojazdu za niezadowalający.

Minister Infrastruktury i Rozwoju, który obecnie pełni funkcje dotyczące administracji drogowej złożył wniosek o zmianę powyższego rozporządzenia 10 października ubiegłego roku. Początkowo prace nad projektem szły sprawnie, aż utknęły w Komisji Prawniczej. Od 17 lutego nic się nie zmieniło pomimo wystawienia akceptacji projektu po Komisji Prawniczej.

Zapytaliśmy o faktyczny stan zarówno w dziale rejestracji pojazdów Urzędu Miasta Wrocławia jak i jednej ze stacji diagnostycznych, które potwierdziły istnienie problemu. O ile urzędy mają zielone światło do rejestrowania takich samochodów, o tyle diagności nie mają żadnych wytycznych do postępowania w tym zakresie. Nie wiedzą nawet kto może wydawać takie zaświadczenia - czy musi być to okręgowa stacja kontroli pojazdów czy wystarczy podstawowa. 

Kiedy można się spodziewać przekazania projektu dalej? Tego nie wie nikt – ani urzędy, ani stacje diagnostyczne. Brak aktualizacji rozporządzenia sprawia, że realizacja postanowień ETS jest tylko prowizoryczna. Polska istotnie umożliwiła rejestrację „anglików” w urzędach, ale nie zapewniła możliwości pozyskania pełnej dokumentacji wymaganej w tym procesie. Koniec końców, zwolennicy sprowadzania samochodów z Wysp Brytyjskich muszą nadal czekać na dzień, w którym bez problemu zarejestrują swój nabytek.

Źródło:
Tematy
Tanie przelewy i ekstra premia na koncie firmowym - kwiecień 2022

Tanie przelewy i ekstra premia na koncie firmowym - kwiecień 2022

Komentarze (100)

dodaj komentarz
~Al25
Same wypowiedzi znawcow rematch bo co drugi pojecia o prowadzeniu pojazdu nie posiada. Rozmowy w tym temacie sa czysto teoretyczne. Spekulacje na ten temat nie maja zadnego poparia w faktach. Pozyjemy zobaczymy , a pokI co zabranianie rejestracjI takich pojazdow nie jest zgodne z prawem unijnym a za takim prawem podobno byla wiekszosc Same wypowiedzi znawcow rematch bo co drugi pojecia o prowadzeniu pojazdu nie posiada. Rozmowy w tym temacie sa czysto teoretyczne. Spekulacje na ten temat nie maja zadnego poparia w faktach. Pozyjemy zobaczymy , a pokI co zabranianie rejestracjI takich pojazdow nie jest zgodne z prawem unijnym a za takim prawem podobno byla wiekszosc mieszkancow PL.
Osobiscie jestem za ale wszystko wyjdzie w praniu. Bedzie mozna wowczas zauwazyc kulture I umiejetnosci poparte roztropnym prowadzeniem pojazdu poprzez kierowcow prowadzacych auto z kierownica po nietypowej jak na warunki polskie stronie. Pisanie o tym na wyrost to czysta teoria i wywolywanie niczym nie popartych opini.
~AntyPajacDrogowy
A ja wam tylko powiem tyle ze jak ktos jest rozsadny to nie bedzie wyprzedzal na wariata tyle ze w polandii jest wielu mistrzow prostej i zawsze wszedzie sie spiesza wszystko zalezy od kierujacego bo jesli zdaje sobie sprawe z tego ze wyprzedzanie ma utrudnione nie bedzie swirowal tylko ze takich kierowcow jest nie wielu a przewazaja A ja wam tylko powiem tyle ze jak ktos jest rozsadny to nie bedzie wyprzedzal na wariata tyle ze w polandii jest wielu mistrzow prostej i zawsze wszedzie sie spiesza wszystko zalezy od kierujacego bo jesli zdaje sobie sprawe z tego ze wyprzedzanie ma utrudnione nie bedzie swirowal tylko ze takich kierowcow jest nie wielu a przewazaja niedomyte buce ktore krzykiem i lataniem z lapami po skrzyzowaniach mysla ze sa kozakami dopoki nie trafia na"swojego"
Zasciankowosc i kultura drogowa w polsce oraz interpretacja przepisow POd siebie jak i niestosowanie sie do nich daje przyklad jakimi ludzmi sa kierowcy polscy i gdzie sie nie pojawia tam zawsze ich poznasz:) Niemcy francuzi czy brytyjczycy jezdza przepisowo w zdecydowanej wiekszosci polak jesli ma sie stosowac do przepisow najpierw sie smieje a kiedy spotka sie z kara za jego lamanie wtedy mowi ze go krzywdza wiec pomyslcie czy z takim podejsciem nadajecie sie do obcowania na drogach nie wazne po ktorej stronie kierownica oraz gdziekolwiek indziej
~Gino
Wszyscy podnoszą krzyk jakie to niebezpieczne kierownica po prawej stronie ...wyprzedzanie i etc. Dlaczego kuzwa od kilkunastu lat nikt tak nie reaguje na pijanych kierowców którzy de facto jeżdżą autami " zgodnymi z przepisami" lub na młodocianych idiotów którzy sami w sobie sa jak jeżdżąca bomba ????
~cichocki
a kto będzie teraz kupował złom z Niemiec i Holandii ? Masz odpowiedz.
~Mar
W końcu będzie można zarejestrować super auta japońskie, produkowane tylko RHD i na rynek japoński, przejechać się nimi w wolny od pracy dzień. Koniec z niebezpiecznymi, tanimi i niebezpiecznymi przekładkami samochodów. Tylko dlaczego dopiero teraz ?????????
~MS
Witam! W zeszłym tygodniu rozmawiałem z człowiekiem z Ministerstwa Infrastruktury, odpowiedzialnym za zmiany w rozporządzeniu. Uzyskałem od niego informację, że rozporządzenia są zmienione i czekają na podpisy ministrów. Wejdą w życie jak dobrze pójdzie od dnia 15 lipca, w najgorszym przypadku do końca lipca. Okręgowe stacje diagnostyczne Witam! W zeszłym tygodniu rozmawiałem z człowiekiem z Ministerstwa Infrastruktury, odpowiedzialnym za zmiany w rozporządzeniu. Uzyskałem od niego informację, że rozporządzenia są zmienione i czekają na podpisy ministrów. Wejdą w życie jak dobrze pójdzie od dnia 15 lipca, w najgorszym przypadku do końca lipca. Okręgowe stacje diagnostyczne dostaną niezwłocznie wytycznej do rejestracji od Starostów (którzy drogą mailową dostaną je z Ministerstwa). Informacja uzyskana od źródła, pewna. W końcu jak cała Europa będziemy mogli jeździć autami RHD, młodszymi, bezpieczniejszymi w lepszym stanie za tą samą cenę. Większe zagrożenie powoduje robienie przekładek w większości warsztatów. Poza tym, mnóstwo osób robi przeglądy za granicą i jeździ na angielskim ubezpieczeniu omijając przepisy. Zmiana na pewno zwiększy wpływy do budżetu. Ubezpieczenia w wielu firmach nie będą droższe, to również pewna informacja. W końcu będziemy w Europie. Auto RHD nie zagraża bezpieczeństwu na drodze, tylko nierozważnie kierowcy, jeździłem i potwierdzam, że są sytuacje w których jest gorzej z widocznością, oraz takie w których jest dużo łatwiej, np niektóre skrzyżowania. Jak dla mnie nie ma różnicy z której strony jest kierownica, mam spore doświadczenia jako kierowca.
~maniek
dzięki za konkretna informacje
~snow
w końcu jeden konkret w morzu paplaniny
~gk
A na hu...j wam więcej tego złomu z całej europy!!! Mało mamy złomu z kierownicą po lewej stronie?!!!
~Realista
To jeszcze jeden przykład, że Państwo (polskie) funkcjonuje na "wariackich papierach"...:-)

Powiązane: Budowa dróg i autostrad

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki