REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Piraci drogowi na celowniku. Projekt "Stop bandytom drogowym" gotowy

2025-01-07 16:03
publikacja
2025-01-07 16:03

Projekt Ministerstwa Sprawiedliwości "Stop bandytom drogowym" jest gotowy – poinformował we wtorek resort. Podkreślił, że tragiczny wypadek sprzed kilku dni, spowodowany przez kierowcę mającego zakaz prowadzenia pojazdów, to kolejny dowód, że zmiany przepisów o ruchu drogowym są niezbędne.

Piraci drogowi na celowniku. Projekt "Stop bandytom drogowym" gotowy
Piraci drogowi na celowniku. Projekt "Stop bandytom drogowym" gotowy
fot. Halfpoint / / Shutterstock

W ostatni piątek na przejściu dla pieszych w Warszawie bus potrącił 14-letniego chłopca. Sprawca miał blisko 2 promile alkoholu w organizmie i kierował autem mimo zakazu prowadzenia pojazdu. Nie udzielił chłopcu pomocy i zbiegł z miejsca wypadku. Chłopiec zmarł w szpitalu.

"Osoby łamiące sądowy zakaz będą surowo karane i najmocniej odczują proponowane przez nas zmiany. Projekt nowego prawa jest już przygotowany. Na dniach ruszamy z procesem rządowym" – podkreślił wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha.

Resort sprawiedliwości przekazał we wtorek, że takie przestępstwa drogowe po wejściu w życie nowych przepisów mogą zostać potraktowane jako tzw. zabójstwo drogowe.

"Stop bandytom drogowym! Zrobimy wszystko co w naszej mocy, żeby do tego doprowadzić. Przepisy wyszczególnią okoliczności wypadków związane z rażącym przekroczeniem prędkości czy prowadzenia pojazdów z zakazem. Jeżeli to spowoduje skutek śmiertelny, to będzie to przestępstwem z odrębnymi karami" – zapowiadał minister sprawiedliwości Adam Bodnar.

Założenia reformy przepisów drogowych przedstawiono w listopadzie 2024 r. podczas wspólnej konferencji ministrów sprawiedliwości, infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji. W prace nad nowymi przepisami zaangażowani byli też przedstawiciele Komendy Głównej Policji i Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

"Jest to między innymi implementacja przepisów, które w innych ustawodawstwach nazywane są zabójstwem drogowym, a więc na przykład zdecydowane zaostrzenie przepisów dla osób jadących pomimo sądowego zakazu"– potwierdził kierunek projektowanych zmian wiceminister Arkadiusz Myrcha.

Resort zapewnił, że zakończyły się prace zespołu międzyresortowego. Pakiet przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury jest na etapie rządowym. Projekt Ministerstwa Sprawiedliwości, przygotowany wraz z MSWiA, w najbliższych dniach ma uzyskać wpis do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów, aby jeszcze styczniu można było rozpocząć konsultacje nowych regulacji.

"Chcemy, żeby ten projekt trafił do Sejmu jeszcze w pierwszym kwartale i został przedłożony prezydentowi do podpisu w pierwszym półroczu 2025 r." – zaznaczył wiceminister Arkadiusz Myrcha.

Wśród propozycji są wyższe sankcje za rażąco niebezpieczną, brawurową jazdę i podwyższenie kar za wypadek ze skutkiem śmiertelnym (nielegalny wyścig, rażąco niebezpieczna, brawurowa jazda lub złamanie zakazu prowadzenia pojazdów). Jednym z kluczowych elementów planowanych zmian jest też zaostrzenie sankcji dla kierowców łamiące sądowe zakazy prowadzenia pojazdów. W razie naruszenia zakazu sąd powinien mieć możliwość orzeczenia dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdów. Także możliwość konfiskaty pojazdu i minimalne świadczenie pieniężne w wysokości 10 tys. zł mają pełnić rolę środków odstraszających.

Projekt wprowadza też znaczące modyfikacje obejmujące prowadzenie pojazdów pod wpływem alkoholu. Jeśli kierowca ma od 0,5 do 1,5 promila alkoholu we krwi lub jest objęty zakazem prowadzenia pojazdów, sąd będzie mógł zdecydować o przepadku pojazdu. Gdy stężenie alkoholu przekracza 1,5 promila, sąd będzie miał obowiązek orzec konfiskatę pojazdu.

W przypadku kierowców, którzy prowadzą pojazd, mając powyżej 1,5 promila, planowane jest wprowadzenie do Kodeksu karnego przepisu uniemożliwiającego zawieszenie kary pozbawienia wolności.

Za udział w nielegalnych wyścigach przewidziano karę pozbawienia wolności od trzech miesięcy do pięciu lat.

Z kolei przepisy o zatrzymaniu prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h zostaną rozszerzone także na drogi jednojezdniowe dwukierunkowe poza obszarem zabudowanym.

Planowane jest utworzenie publicznego rejestru osób z dożywotnim zakazem prowadzenia pojazdów mechanicznych. Nowych kierowców będzie obowiązywał okres próbny z niższymi limitami dopuszczalnej prędkości oraz obowiązkowymi szkoleniami uzupełniającym. Nie będzie też możliwości redukcji punktów karnych za najcięższe wykroczenia drogowe.

Wzrosną także stawki ubezpieczenia OC dla osób uczestniczących w nielegalnych wyścigach.

17-latkowie będą mogli uzyskać prawo jazdy, ale pojazd będą mogli prowadzić tylko w towarzystwie co najmniej 24-letniego opiekuna, który ma prawo jazdy od co najmniej pięciu lat. (PAP)

akuz/ joz/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (10)

dodaj komentarz
pilsener
Jedyne pomysły to zaostrzanie kar - nic nowego, już kiedyś tak było, że więzienia pękały w szwach od drobnych pijaczków. A danych nie podają, bo te nie są wcale takie złe - natomiast złe jest zmienianie prawa w oparciu o jednostkowe przypadki.
A karanie za udział w wyścigach to już odklejenie totalne - kto ma stwierdzać czy to
Jedyne pomysły to zaostrzanie kar - nic nowego, już kiedyś tak było, że więzienia pękały w szwach od drobnych pijaczków. A danych nie podają, bo te nie są wcale takie złe - natomiast złe jest zmienianie prawa w oparciu o jednostkowe przypadki.
A karanie za udział w wyścigach to już odklejenie totalne - kto ma stwierdzać czy to był wyścig czy nie? Pochwalcie się, jak kodeks to zdefiniuje. Kolejne psucie prawa i państwa pod publiczkę.
stachsgh
nie umniejszając tragediom na drodze, bo mam taką osobę w rodzinie, to jednak bardziej boję się 460 bandytów z Wiejskiej robiących dziwne prawo i zamęt powszechny co ułatwia bezkarność nie tylko im.
wizytator
Proszę jak to garstka ludzi którzy spowodowali groźne wypadki może doprowadzić do zmiany prawa. Natomiast setki czy tysiące protestujących np. rolników NIC nie może wskórać. Bardzo ciekawe podejście tzw. polskojęzycznych rządzących.
karbinadel
Zaostrzanie prawa pod wpływem głośnych jednostkowych incydentów - Zbigniew Ziobro lubi to
samsza
cytat "17-latkowie będą mogli uzyskać prawo jazdy, ale pojazd będą mogli prowadzić tylko w towarzystwie co najmniej 24-letniego opiekuna, który ma prawo jazdy od co najmniej pięciu lat."

To ilu jest 17-latków z orzeczonym zakazem prowadzenia pojazdów mechanicznych?
I czemu zmiana o 17-latkach odbywa się pod hasłem
cytat "17-latkowie będą mogli uzyskać prawo jazdy, ale pojazd będą mogli prowadzić tylko w towarzystwie co najmniej 24-letniego opiekuna, który ma prawo jazdy od co najmniej pięciu lat."

To ilu jest 17-latków z orzeczonym zakazem prowadzenia pojazdów mechanicznych?
I czemu zmiana o 17-latkach odbywa się pod hasłem "Stop bandytom drogowym" ??
czarny_kuskus
Żeby nie tworzyć kolejnej ustawy w przeładowanym biurokracją państwie? Zawsze mogli w ogóle olać prawo 17 latków do prowadzenia auta aby kogoś nie urazić tym w jakiej ustawie znalazł się ten przepis. Sami sobie robicie problemy.
bawara
Znakomity znawca prawa Myrcha zaprojektował - będzie wszystko OK.
to_i_owo
Nie śmiej się z Myrchy, facet wymyślił jak używać iwacha jako wyposażenie biura poselskiego
Myślisz że to było proste?
karbinadel
Pan Myrcha powinien się raczej zająć mieszkalnictwem

Powiązane: Drogi i autostrady

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki