Piechociński: w 2015 r. produkcja aut w Polsce powróci do rekordowych lat

W 2015 roku produkcja samochodów w Polsce przekroczy 610-615 tys. sztuk i powróci do poziomu z rekordowych lat, gdy kraje graniczące z Polską dumpingowo wspierały zakupy nowych samochodów - uważa wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.

Janusz Piechociński, minister gospodarki (fot. Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP / Flickr)

"Władze General Motors zatwierdziły program GM Europe. Nowa fabryka silników za kilkaset milionów euro powstanie w Tychach, a od 1 stycznia zakład w Gliwicach zwiększy zatrudnienie docelowo o kolejne 400 osób w związku z dużą dynamiką wzrostu produkcji nowego modelu Astra V. To jest bardzo dobra wiadomość, bo w tych generacjach nowych silników wszystkie nowe będą produkowane w Polsce. Tak stało się z silnikiem do Aygo pod Wałbrzychem, tak samo stało się z silnikiem do Volkswagenów w Polkowicach" - powiedział Piechociński PAP.

Przypomniał też o planowanej inwestycji Volkswagena we Wrześni. "150 hektarów jest w fazie potężnego procesu inwestycyjnego. Nie ma zagrożeń i opóźnień. W związku z tym przewiduję, że przyszły rok będzie istotnym rokiem nie tylko wzrostu potencjału części akcesoriów i podzespołów, bo to się dzieje cały czas - wyrośliśmy tu na pierwszego eksportera w Europie - ale także jeśli chodzi o liczbę nowych montowanych samochodów nowej generacji, dobrze sprzedających się na rynku. Niewątpliwie przekroczymy to magiczne tegoroczne 610-615 tys. i będzie to powrót do tych rekordowych lat, kiedy kraje ościenne zastosowały w czasie kryzysu mechanizm dumpingowy wspierania zakupu nowych samochodów, co pozwoliło istotnie podnieść wielkość produkcji samochodów w Polsce" - powiedział wicepremier.

Koncern General Motors potwierdził w ubiegłym tygodniu, że w Tychach zainwestuje ok. 250 mln euro w zaplecze i linie produkcyjne silników oraz przekładni samochodowych. Projekt związany jest z planami inwestycyjnymi GM w Europie. Oprócz zakładów w Tychach nowe projekty ruszą także w Rüsselsheim i Kaiserslautern w Niemczech. Koncern w Polsce chce zainwestować w produkcję silników wysokoprężnych o pojemności 1,6 l. Produkcja ma ruszyć w 2017 r. - docelowo ma ich tam powstawać do 200 tys. sztuk rocznie. Należący do koncernu General Motors tyski zakład General Motors Manufacturing Poland (dawna fabryka silników Isuzu w Tychach) został w listopadzie ub. roku połączony z fabryką samochodów Opla w Gliwicach, tworząc jedną spółkę z dwoma oddziałami. Po połączeniu zatrudnia ponad 3,5 tys. osób, z czego ok. 3 tys. w fabryce samochodów w Gliwicach, a pozostałą część w Tychach.

Kamień węgielny pod budowę nowej fabryki koncernu samochodowego Volkswagen wmurowano w czwartek w Białężycach niedaleko Wrześni. Budowa fabryki będzie kosztowała ok. 3,3 mld zł i zakończy się w II połowie 2016 r. Koncern utworzy tu blisko 3 tys. miejsc pracy. Mają tam być produkowane samochody VW Crafter. Docelowo zakład ma opuszczać 85 tys. samochodów rocznie.

W 2013 r. trzy polskie fabryki opuściło 575 117 samochodów osobowych i lekkich dostawczych (do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej). Produkcja spadła o 9,55 proc. w stosunku do 2012 r. (635 837 szt.). Produkcja Volkswagena wzrosła o 5,52 proc. Pozostałe dwie firmy odnotowały spadki produkcji w stosunku do roku 2012: Fiat o 15,2 proc. i Opel o 13,4 proc.

Fiat Auto Poland wyprodukował w ubiegłym roku 295 700 samochodów (w tym Fiat 500 - 182 697 szt., Lancia Ypsilon - 61 359 szt. i Ford Ka - 51 644 szt.). General Motors Manufacturing Poland (Opel Polska) wyprodukował 108 542 szt. (w tym Opel Astra III - 5 821 szt., Opel Astra IV - 95 275 szt., Opel Cascada - 7 446 szt.). Volkswagen Poznań wyprodukował 82 743 samochodów osobowych i 88 132 samochodów dostawczych (razem: 170 875, w tym VW Caddy - 148 861 szt., VW Transporter - 22 014 szt.)

Fiat z około 55 proc. rynkowym udziałem jest największym w Polsce producentem samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Kolejne miejsca zajmują Volkswagen - około 30 proc. i Opel - około 15 proc.

Łukasz Osiński (PAP)

luo/ mhr/ je/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 7 ~Ania

na wikipedii pisze jaka jest produkcja w czechach 1mln 100 tys. Na słowacji 975 tys. W niemczech 5 mln. Wiec gdzie ta potega? Robicie ludziom wode z mózgu

! Odpowiedz
0 0 ~retro

dlatego teżmieli większy zjazd pkb po 2008 roku...

! Odpowiedz
1 4 ~DD

Bardziej byloby napisac "fabryki zachodnich koncernów w Polsce". A tak wychodzi taki sam babol jak "Polskie obozy śmierci" !!! Sami tak piszecie a na innych sie oburzacie...

! Odpowiedz
1 5 ~Karol

Order przypięty do klaty... A co ten baran ma wspólnego z decyzjami szefów koncernów motoryzacyjnych, co najwyżej, gdyby tamci bossowie mieli ochotę, mogliby pozwolić Piechocińskiemu pocałować się w zadek!Koncerny lokują produkcję w guberni wschodniej z wiadomych powodów. Zakład w Bohum produkujący Zafirę zostaje zamknięty. Zafira wędruje do Russelsheim a część produkcji z Russelsheim do Gliwic. To jest normalna relokacja, zakład w Gliwicach uruchomi 3 zmianę tanią siłą roboczą. Fiat w Tychach to obóz pracy, w którym pracownicy w ramach oszczędności nie widzieli podwyżki od 5 lat. Za to władze koncernu liczą tylko górę wygenerowanej kasy i reanimują za nią rodzime zakłady we Włoszech. VW ograniczy montaż w Dusseldorf do crafterów wysoce ustandaryzowanych, a we Wrześni będziemy robić szeroki wachlarz wersji z wyposażeniem na życzenie- dużo pracy dla zgrabnych i zręcznych tanich polskich rączek...

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 6 ~suoick

Piechociński: produkcja aut w Polsce powróci do rekordowych lat jak sie trzy soboty do kupy zejdą

! Odpowiedz
1 0 ~Slaski

duzo gadacie a malo czynicie

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,9% VII 2019
PKB rdr 4,4% II kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% VII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 057,82 zł V 2019
Produkcja przemysłowa rdr -2,7% VI 2019

Znajdź profil