REKLAMA

Od zera do milionera w internecie

Grzegorz Marynowicz2010-12-11 09:00analityk Bankier.pl
publikacja
2010-12-11 09:00
Zrobić biznes w internecie – o tym myśli twórca każdego projektu, który pojawia się w sieci. Część pomysłodawców marzy, by szybko sprzedać stworzony start-up. Inni najpierw pukają do drzwi inwestorów z prośbą o finansowe wsparcie. Wszystkich łączy jedno – determinacja. Są głodni sukcesu na miarę Google czy Skype. I choć chętnych nie brakuje, a statystyki są bezlitosne, próbują. Siłę dają im historie startupów, którym się udało.

Szukam kupca

Przykładem projektu, który odniósł sukces błyskawicznie – nawet jak na internet – jest serwis CityDeal.pl. Witryna, dzięki której użytkownicy mogą grupowo kupować produkty i usługi po bardzo promocyjnych cenach, wystartowała 21 kwietnia tego roku z inicjatywy czterech osób: Marcina Szałka, Karola Milewskiego, Andrzeja Morawskiego i Stanisława Rozwadowskiego. Niespełna miesiąc później, bo 17 maja 2010 roku ogłoszono, że światowy potentat zakupów grupowych, amerykański serwis Groupon został właścicielem 100% udziałów Citydeal.pl. Twórcy serwisu zrobili szybki biznes i nadal rozwijają projekt już jako pracownicy giganta zza Oceanu.

Podobny los spotkał bliźniaczy projekt FastDeal.pl. Pomysłodawcy istniejącego od marca serwisu - Izabela Kwiatkowska oraz Krzysztof Błażowski - sprzedali go giełdowej spółce DGA. Do finalizacji transakcji doszło w połowie października. – Bardzo cieszę się z tego, na jakim etapie znajduje się obecnie platforma. Była to dla mnie duża przyjemność móc koordynować rozwój FastDeal.pl pod względem koncepcyjnym oraz wdrożeniowym – mówi Błażowski, który już myśli o kolejnym internetowym przedsięwzięciu.


Na kupca swojego projektu długo nie musieli czekać również twórcy serwisów Szerlok.pl i Oferia.pl. Obydwa zostały przejęte przez Grupę Allegro. Wcześniej do swojego portfolio Grupa dołączyła Ceneo.pl oraz iStore.pl. Co ciekawe, zanim twórcy porównywarki – Łukasz Zych i Marcin Chwalik – sprzedali swoją platformę polskiemu potentatowi internetowemu, najpierw uzyskali finansowe wsparcie u taty jednego z nich. - To prawda, ale to nie znaczy ze negocjacje należały do łatwych – mówił w wywiadzie dla MamBiznes.pl Marcin Chwalik. – Musieliśmy przygotować profesjonalny biznesplan i później skrupulatnie się z niego wywiązywać. Z perspektywy czasu oceniamy tą decyzje pozytywnie – firma była w stanie wejść na kolejny etap rozwoju a i inwestorzy zrealizowali odpowiednią stopę zwrotu na swojej inwestycji. W połowie roku 2006 właścicielem porównywarki Ceneo.pl została Grupa Allegro.

Ze sprzedaży swojego serwisu cieszyć się mogli także pomysłodawcy witryny Wizaz.pl. Na zakup popularnego serwisu dla kobiet zdecydowało się wydawnictwo Edipresse. Podobny los spotkał portal o piłce nożnej Ekstraklasa.net. Tym razem szczęśliwym nabywcą został inny gracz medialnego rynku – Grupa Wydawnicza Polskapresse. Kolejni wygrani to pomysłodawcy serwisu Ocen.pl. Za witrynę dla studentów notowaną na GPW Platforma Mediowa Point Group (właściciel m.in. „Wprost”) zapłaciła 90 tys. zł. Tabela 1. przedstawia zestawienie wybranych transakcji z ostatnich 5 lat.


Znaleźć inwestora


Trudno zbudować dochodowy e-biznes bez nakładów finansowych. Nawet historia Naszej-klasy pokazuje, że niejednokrotnie wzrost popularności wymusza na pomysłodawcy potrzebę szukania inwestora. W projekt Maćka Popowicza zainwestował fundusz European Founders, a następnie estoński Forticom. Podobnie jest w przypadku projektów, które dopiero zaczynają swoją e-biznesową wędrówkę. – Coraz trudniej zaistnieć na rynku bez wsparcia finansowego – potwierdza Bartłomiej Knichnicki z funduszu Trinity Adventure. – Środki potrzebne są nie tylko na stworzenie produktu, ale też na marketing, biuro czy pensje dla pracowników. Tu z pomocą przychodzą inwestorzy, którzy wykładają gotówkę w zamian za określony udział w projekcie. Oprócz pieniędzy wnoszą swoje doświadczenie i kontakty, często ważniejsze niż banknoty.


Takie wsparcie otrzymali pomysłodawcy odwiedzanej przez ponad 20 mln użytkowników z całego świata miesięcznie wyszukiwarki plików Filestube.com. Idea polskich informatyków, która podbija globalny rynek, zainteresowała fundusz Xevin Investements. – Współpraca z funduszem pozwoli nam na sprawniejszą i szybszą realizację strategii dalszej ekspansji oraz zwiększenia popularności FilesTube.com w światowym internecie. Xevin Investments, oprócz kapitału, dysponuje wiedzą i umiejętnościami, niezbędnymi do realizacji strategii rozwoju naszej firmy – mówił tuż po finalizacji umowy Arkadiusz Seńko, jeden z twórców projektu. Wyszukiwarka rozwija się dynamicznie, bijąc na głowę takich gigantów jak Onet.pl czy Wp.pl. – Interesują nas ciekawe, innowacyjne pomysły na biznes oraz odpowiedni ludzie, którzy za nimi stoją – doświadczeni, pracowici, dynamiczni – mówi Marek Rusiecki z funduszu Xevin Investements. Tabela 2. przedstawia zestawienie wybranych inwestycji z ostatnich 3 lat.



Dobry pomysł i kompetentny zespół skłonił właścicieli funduszu Team Europe Ventures do inwestycji w projekt Infakt.pl (aplikacja umożliwiająca zarządzanie fakturami). Założony przez znanego internetowego przedsiębiorcę, Łukasza Gadowskiego fundusz w zamian za 30 proc. udziałów udzielił spółce finansowego wsparcia niezbędnego do dalszego rozwoju. W Polsce fundusz zainwestował również w serwis społecznościowy Epuls.pl, którego obecnym właścicielem jest wydawnictwo G+J Polska, a także w grupę Pomocni.pl, do której należą serwisy Niania.pl czy Remontuj.pl.

Wsparcie inwestora niedawno uzyskał także portal aukcyjny Podbij.pl. Kwotę 350 tys. zł zainwestował fundusz LST Capital. Docelowo portal Podbij.pl zostanie wprowadzony do alternatywnego systemu obrotu na rynku NewConnect. W planach funduszu są także kolejne inwestycje w podmioty z sektora e-commerce. – Inwestujemy w spółki o dobrych fundamentach i atrakcyjnych wycenach, których dokapitalizowanie i późniejsza odsprzedaż akcji pozwoli na wygenerowanie wysokich zysków – mówił po transakcji Dariusz Janus, prezes zarządu LST Capital.

Myślisz o własnej firmie?

www.MamBiznes.pl

Ten portal dostarczy Ci bezpłatnej, fachowej i kompleksowej wiedzy na temat zakładania i prowadzenia własnej firmy.

 
Jednak nie wszystkie inwestycje skazane są na sukces. Czasami specjaliści z funduszy seed fund muszą przełknąć gorycz porażki. Tak było w przypadku inwestycji krakowskiego funduszu IIF w serwis Monetto.pl. Działająca od roku 2008 witryna pożyczek społecznościowych zakończyła swoją działalność w lutym tego roku. Upadek przypieczętowała sprzedaż domeny serwisu na Allegro. Łukasz Banach, pomysłodawca Monetto.pl, nie poddaje się, czego dowodem jest Grupust.pl, kolejny serwis zakupów grupowych. Wydaje się jednak, że działanie na rynku, na którym niekwestionowanym liderem jest Groupon.pl, z góry jest skazane na porażkę.


Sen o potędze


Internet ma jeszcze wiele do zaoferowania. Wiele jest też potrzeb, które mógłby zaspokoić. Niestety relatywnie niskie koszty wejścia na ten rynek powodują, że amatorów zarobienia „szybkich” pieniędzy jest coraz więcej. Codziennie pojawiają się nowe projekty, za którymi nie stoi ani ciekawy pomysł, ani klarowny model biznesowy. A statystyki są bezlitosne - tylko jeden na dziesięć startupów znajduje kupca bądź inwestora.

Grzegorz Marynowicz
Analityk Bankier.pl

Źródło:
Grzegorz Marynowicz
Grzegorz Marynowicz
analityk Bankier.pl

Pomysłodawca i redaktor prowadzący serwisu MamBiznes.pl - pierwszego w Polsce projektu skierowanego wyłącznie dla młodych przedsiębiorców. W 2009 portal został przejęty przez Grupę Bankier.pl. Autor kilkuset artykułów i poradników dotyczących przedsiębiorczości, działalności gospodarczej i e-biznesu. Pomysłodawca takich cykli jak: „Tak się robi e-biznes” czy „Startupy na dywaniku”. Tel.: 504 256 447

Tematy
Załóż eKonto w promocji i zyskaj 150 zł od Bankier.pl + do 300 zł od mBanku + do 300 zł w programie poleceń

Załóż eKonto w promocji i zyskaj 150 zł od Bankier.pl + do 300 zł od mBanku + do 300 zł w programie poleceń

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Zakupy w sieci

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki