W sierpniu PKP Intercity ogłoszą wynik postępowania na dostawę i utrzymanie piętrowych pociągów - zapowiedział w rozmowie z PAP prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Dodał, że do końca roku ogłoszony zostanie przetarg na modernizację 32 wagonów sypialnych.


PKP Intercity poinformowało w zeszłym tygodniu, że dwie polskie spółki, Alstom Polska i Stadler Polska, złożyły oferty w postępowaniu na dostawę i utrzymanie piętrowych pociągów dla PKP Intercity, które będą mogły jeździć z prędkością do 200 km/h. Chodzi o zakup 42 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) z opcją zamówienia dodatkowych 30 pojazdów. To pierwsze tego typu zamówienie w Polsce i największe pod względem liczby pojazdów przeznaczonych do obsługi połączeń dalekobieżnych.
Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski w rozmowie z PAP podkreślił, że w tej chwili spółka szczegółowo analizuje obie oferty. - To jest bardzo obszerny materiał. Każda oferta to jest ponad tysiąc stron, więc my musimy bardzo to dokładnie posprawdzać, przeanalizować i jak będziemy gotowi, to ogłosimy wynik postępowania. Myślę, że potrwa to ok. trzech tygodni; w sierpniu będzie decyzja - powiedział Malinowski.
Przewoźnik informował wcześniej, że jest zainteresowany kupnem nowych wagonów sypialnych. - Nowe wagony sypialne są m.in. realizowane w ramach zamówienia na 300 nowych wagonów z umowy podpisanej z Fabryką Pojazdów Szynowych - H. Cegielski. Tam jest 27 wagonów dzienno-nocnych. Oprócz tego spółka przygotowuje modernizację 32 wagonów sypialnych. Zostały już wykonane RFI (Request for information - PAP) do przetargu na naprawę. Jak tylko polski przemysł będzie miał moce, to ten przetarg zostanie ogłoszony (...). Myślę, że w tym roku - poinformował Malinowski.
Zapowiedział, że przewoźnik będzie miał coraz więcej wagonów COMBO, czyli takich, które mają najwięcej miejsca, m.in. na rowery. - Tych wagonów przybędzie około 100 w tym roku. To będzie bardzo duży zastrzyk z punktu widzenia wagonów przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami czy wagonów, które mają strefy gastronomiczne. Zamontowaliśmy już 90 maszyn vendingowych w 45 wagonach, a wszystkie wagony, które będą przychodziły z modernizacji, będą też już wyposażone w maszyny vendingowe - podkreślił szef PKP Intercity.
Piętrowe pociągi PKP Intercity mają obsługiwać najpopularniejsze krajowe trasy, m.in. z Warszawy do Gdańska, Wrocławia, Krakowa, Łodzi czy Białegostoku. Każdy skład pomieści co najmniej 480 pasażerów i będzie wyposażony w nowoczesne udogodnienia, takie jak klimatyzacja, WiFi, gniazdka, strefy ciszy, przestrzeń dla dzieci, miejsca na rowery i duży bagaż oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub.r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022.
Firma oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) - połączenia ekspresowe.
Przewoźnik szacuje, że w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 88 mln, a w 2030 roku - do 110 mln.
Filip Ostrowski (PAP)
fos/ mmu/ js/