Na zlecenie UKE zbadano opinię Polaków o rynku telekomunikacyjnym. Wyniki pokazały, że jesteśmy zadowoleni z oferowanych nam usług i coraz niższych cen. Ponadto spadają opłaty za abonament w sieciach komórkowych, zaś w przypadku telefonu stacjonarnego koszty idą w górę.
foto: Image licensed by Ingram Image
Na przełomie października i listopada tego roku na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej konsorcjum firm PBS i Centrum Badań Marketingowych Indicator przeprowadziło badanie na temat korzystania przez Polaków ze środków komunikacji elektronicznej. Zbadano trzy grupy – klientów indywidualnych, instytucjonalnych, oraz osoby powyżej 50 roku życia. Jak się okazuje, głównym kryterium różnicującym grupy klientów jest wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie oraz dochody.
Polacy rezygnują z coraz droższej telefonii stacjonarnej
Według badania UKE rynek telekomunikacyjny w Polsce jest bardzo rozwinięty – 86% osób posiada telefon komórkowy, 60% ma dostęp do internetu, a 31% użytkowników posiada telefon stacjonarny. URE zaznacza, że w ciągu dwóch lat liczba osób posiadających telefon komórkowy wzrosła o 1,8%. Rynek telefonii stacjonarnej skurczył się natomiast aż o 7,9%. Z tej formy komunikacji korzystają przede wszystkim starsi klienci – 43% badanych w wieku 50+ ma w domu telefon stacjonarny. Coraz częściej decydujemy się także na oferty łączone, przede wszystkim telewizja + internet oraz internet + telefon.
![]() |
» W jakiej sieci telefonii komórkowej mała firma zyska najwięcej? |
Z badania wynika także, że w ciągu ostatnich dwóch lat ceny na rynku komunikacji elektronicznej spadły. Najtańszy wciąż jest telefon na kartę (średnio 36 zł miesięcznie brutto, dwa lata temu 42 zł). Dostęp do internetu kosztuje przeciętnie 55 zł w przypadku łącza stacjonarnego (spadek o 2 zł), a za internet mobilny trzeba płacić średnio 52 zł miesięcznie (spadek o 4 zł). Podrożał natomiast dostęp do telefonii stacjonarnej – z 49 zł w 2011 roku do 51 zł w roku 2013. Najwięcej płacą użytkownicy telefonii komórkowej na abonament, średnio 62 zł miesięcznie.
Polacy są coraz bardziej zadowoleni z oferowanych na rynku usług telekomunikacyjnych. Według 67% ankietowanych rynek zmienia się na lepsze. Pozytywne zmiany dostrzega też 70% przedsiębiorców. Głównymi powodami zadowolenia użytkowników są spadające ceny, wzrost liczby dostawców oraz rozwój nowych technologii.
Klientom w wieku 50+ internet jest niepotrzebny
Wciąż nie do końca dobrze przedstawia się sposób korzystania z internetu wśród osób powyżej 50 roku życia. Spośród ankietowanych aż 55% osób nie korzysta z sieci w ogóle, a za powód podają głównie brak takiej potrzeby (35% ankietowanych) oraz brak umiejętności (27%). Takie dane zdaniem urzędników należy uznać za niepokojące: - W tej grupie funkcjonują najsilniejsze stereotypy dotyczące korzystania z Internetu, a to może negatywnie odbijać się na wielu aspektach życia tych osób, np. na rozwoju zawodowym – komentuje Magdalena Gaj, prezes UKE.
Marcin Lekki
Bankier.pl