REKLAMA

Kia sprawdzi styl jazdy kierowców. I udostępni dane ubezpieczycielom

2025-07-08 07:40
publikacja
2025-07-08 07:40

Południowokoreańska Kia ogłosiła właśnie partnerstwo z LexisNexis, które może odmienić doświadczenia wielu kierowców. Dzięki współpracy ze spółką producent udostępni klientom analizę stylu ich jazdy, którą będą mogli wykorzystać do poprawy nawyków, a nawet obniżki kosztów ubezpieczenia.

Kia sprawdzi styl jazdy kierowców. I udostępni dane ubezpieczycielom
Kia sprawdzi styl jazdy kierowców. I udostępni dane ubezpieczycielom
fot. Alexander Fedosov / / Shutterstock

Analiza danych telemetrycznych będzie przeprowadzana przy użyciu modelu LexisNexis Drive Metrics. Dzięki niemu posiadacze aut Kia w krajach UE i Wielkiej Brytanii mogą otrzymać analizę ryzyka w aplikacji producenta i sprawdzić styl swojej jazdy.

Kia pozna styl jazdy kierowców

Posiadacze samochodów Kia dowiedzą się, w jaki sposób prowadzą pojazdy i jakie są ich nawyki (te dobre, jak i złe). Producent we współpracy z LexisNexis przekaże im informacje o przekraczaniu prędkości, gwałtownym hamowaniu, wzorcach przyspieszania, porze dnia, przebiegu i narażeniu na ryzyko. Dane mają być udostępniane w czasie rzeczywistym.

Dane dla ubezpieczycieli za zgodą kierowcy

Spersonalizowane informacje na życzenie kierowcy i za jego zgodą będą mogły być przekazane firmom ubezpieczeniowym w celu kalkulacji kosztu polisy na samochód. Dzięki danym telemetrycznym ubezpieczyciele dokładniej ocenią ryzyko dla konkretnego użytkownika pojazdu i ustalą składkę dopasowaną do jego profilu.

Wykorzystując usługę punktacji, która wykorzystuje nasz model Drive Metrics, producenci samochodów są lepiej przygotowani do wspierania swoich właścicieli i ubezpieczycieli poprzez dokładniejszą segmentację opartą na rzeczywistych ryzykach związanych z jazdą i umożliwienia bardziej spersonalizowanego ustalania cen składek ubezpieczeniowych - mówi James Burton, dyrektor zarządzający ds. ubezpieczeń w Europie i Wielkiej Brytanii, LexisNexis® Risk Solutions.

Potrzebna nowa aplikacja producenta

Dane dotyczące stylu jazdy będą dostępne w nowej aplikacji Kia, która połączy wcześniejsze oprogramowanie producenta, takie jak Kia Connect, Kia Charge, MyKia, Kia Warranty Book i Kia Owner's Manual. Kierowca w jednym miejscu otrzyma wszystkie informacje o użytkowaniu pojazdu oraz wskazówki dotyczące prowadzenia auta.

AD

Źródło:
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (19)

dodaj komentarz
zenonn
Współczesne samochody, szczególnie te nowsze i z segmentu premium, są wyposażone w zaawansowane systemy, które w różnym stopniu monitorują styl jazdy kierowcy. Nie chodzi tu o jedną konkretną markę, ale o ogólny trend w motoryzacji.

Główne cele monitorowania stylu jazdy:
Bezpieczeństwo: Systemy takie jak wykrywanie zmęczenia
Współczesne samochody, szczególnie te nowsze i z segmentu premium, są wyposażone w zaawansowane systemy, które w różnym stopniu monitorują styl jazdy kierowcy. Nie chodzi tu o jedną konkretną markę, ale o ogólny trend w motoryzacji.

Główne cele monitorowania stylu jazdy:
Bezpieczeństwo: Systemy takie jak wykrywanie zmęczenia kierowcy, asystent pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, czy systemy unikania kolizji, analizują zachowanie kierowcy (np. ruchy kierownicą, częstotliwość mrugania, reakcje na zagrożenia) i porównują je z „normalnymi” wzorcami. W przypadku wykrycia nieprawidłowości, systemy te mogą ostrzec kierowcę lub nawet samodzielnie zainterweniować (np. poprzez lekkie drżenie kierownicy, sygnały dźwiękowe, a nawet automatyczne hamowanie).
Ekonomia jazdy (ecodriving): Wiele systemów monitoruje takie parametry jak gwałtowne przyspieszenia i hamowania, utrzymywanie stałej prędkości, czy jazda na tempomacie. Celem jest pomóc kierowcy w bardziej ekonomicznej jeździe, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i mniejszą emisję CO2.
Optymalizacja zarządzania flotą (w przypadku firm): Firmy transportowe często wykorzystują systemy monitoringu GPS, które oprócz lokalizacji pojazdu, analizują również styl jazdy kierowców. Pozwala to na optymalizację kosztów paliwa, serwisowania pojazdów oraz zwiększenie bezpieczeństwa.
Ubezpieczenia oparte na stylu jazdy (usage-based ins-urance): Niektóre firmy ubezpieczeniowe oferują zniżki dla kierowców, którzy zgodzą się na monitorowanie swojego stylu jazdy. W tym przypadku dane są zbierane przez specjalne urządzenia instalowane w samochodzie.
zenonn
Marki i systemy (przykłady):

Praktycznie każda współczesna marka samochodów rozwija swoje systemy wspomagania kierowcy (ADAS - Advanced Driver Assistance Systems), które w mniejszym lub większym stopniu monitorują styl jazdy. Przykłady to:

Volkswagen: IQ. Drive Travel Assist (łączy asystenta pasa ruchu, adaptacyjny
Marki i systemy (przykłady):

Praktycznie każda współczesna marka samochodów rozwija swoje systemy wspomagania kierowcy (ADAS - Advanced Driver Assistance Systems), które w mniejszym lub większym stopniu monitorują styl jazdy. Przykłady to:

Volkswagen: IQ. Drive Travel Assist (łączy asystenta pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, system rozpoznawania znaków drogowych).
Mercedes-Benz: Attention Assist (system wykrywania zmęczenia, który analizuje ruchy kierownicą), zaawansowane rozpoznawanie przeszkód.
BMW: Active Cruise Control, systemy analizujące ruchy powiek i pozycję głowy.
Audi: Adaptive Cruise Control, wykrywanie ruchu pieszych.
Volvo: Znane z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, które monitorują otoczenie i zachowanie kierowcy.
Mazda, Toyota, Lexus: Stosują zaawansowane systemy monitorujące twarz kierowcy.
DS Automobiles: DS Drive Attention Monitoring (wykrywa oznaki zmęczenia).

Podsumowując, większość nowoczesnych samochodów, niezależnie od marki, posiada systemy, które w jakiś sposób monitorują styl jazdy kierowcy, głównie w celu zwiększenia bezpieczeństwa i efektywności.
zenonn odpowiada zenonn
Dane z kamer: w niektórych autach (np. Tesla, niektóre modele Mazdy, Toyoty, Volvo, Mercedes-Benz, BMW) kamery monitorują ruchy gałek ocznych, mimikę twarzy, pozycję głowy kierowcy, aby wykryć zmęczenie lub rozkojarzenie. Kamery zewnętrzne mogą również nagrywać zdarzenia drogowe.
Dane z nawigacji i map: systemy wiedzą o ograniczeniach
Dane z kamer: w niektórych autach (np. Tesla, niektóre modele Mazdy, Toyoty, Volvo, Mercedes-Benz, BMW) kamery monitorują ruchy gałek ocznych, mimikę twarzy, pozycję głowy kierowcy, aby wykryć zmęczenie lub rozkojarzenie. Kamery zewnętrzne mogą również nagrywać zdarzenia drogowe.
Dane z nawigacji i map: systemy wiedzą o ograniczeniach prędkości na danej drodze, promieniach zakrętów, początku terenu zabudowanego.
Wskaźniki zużycia paliwa: dane dotyczące ekonomii jazdy.
Dane z "czarnej skrzynki" (EDR - Event Data Recorder): W wielu nowych samochodach (od 7 lipca 2024 roku obowiązkowe w nowych typach pojazdów M1 i N1 w UE) znajduje się urządzenie rejestrujące dane przedwypadkowe (np. ostatnie 5 sekund przed kolizją) oraz powypadkowe (np. siła uderzenia, aktywacja poduszek powietrznych). Te dane są dostępne tylko dla uprawnionych służb (policja, biegli sądowi).
mimimetoo odpowiada zenonn
Ty jesteś botem, czy tylko kopiujesz odpowiedzi z jakiegoś chatbota?
nierzad
malutki kwiatek do totalnej inwigilacji.Pamietam jeszcze PRL,bylo wiecej swobody.
matheous
rozumiem, że ci co jeżdża ostrożnie i nie powodują wypadków będą mieli analogicznie niższe składki? bo jeśli nie to możemy pomachać marce KIA i niech sama sobie jeździ swoimi wynalazkami
nierzad
Ty myslisz,ze to tylko kia?
mimimetoo
A przeczytałeś news, który komentujesz? Na tym to ma polegać. Oczywistym jest, że bezpieczni kierowcy płaciliby mniej, za to jakieś majtczaki płaciliby krocie. Zdajesz sobie sprawę, że jeśli obecnie jeździsz w miarę dobrze, to i tak płacisz zawyżone ubezpieczenie? Ubezpieczyciel nie wie za dużo o tym jakim jesteś kierowcą, nie wie A przeczytałeś news, który komentujesz? Na tym to ma polegać. Oczywistym jest, że bezpieczni kierowcy płaciliby mniej, za to jakieś majtczaki płaciliby krocie. Zdajesz sobie sprawę, że jeśli obecnie jeździsz w miarę dobrze, to i tak płacisz zawyżone ubezpieczenie? Ubezpieczyciel nie wie za dużo o tym jakim jesteś kierowcą, nie wie ile jeździsz po A1, więc musi składkę w jakimś stopniu uśredniać (tak jak ryzyko), choćbyś 3/4 kilometrów pokonywał w korkach.
mirek6504
A jak mnie mechanik naciągnie na kase to KIA też przekażę to ubezpieczycielowi ,,
gronostaj
No i ubezpieczyciel będzie wiedział dokładnie kto ile korzysta z samochodu.
Chore czasy nadchodzą.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki