Jak kulturalnie i z klasą zwolnić pracownika

Zwolnienia w firmie to nieprzyjemny czas nie tylko dla pracownika, ale w większości przepadków także dla menedżera, który musi tego dokonać. Przy wręczaniu wypowiedzenia należy być jednak rzeczowym, uczciwym i nie zapominać o szacunku do pracownika.

kulturalne zwolnienie pracownika
Źródło: Hemera / Thinkstock

Jak podkreślają psycholodzy biznesu, dobry menedżer to nie tylko ten, który potrafi zatrudnić właściwych pracowników i jest z nimi na każdym etapie ich kariery zawodowej. To także przywódca, który w sposób humanitarny potrafi rozstać się z pracownikiem, gdy tego wymaga sytuacja w firmie.

 

Rozczulamy lub wywołujemy gniew

Najczęściej osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie rozmowy derekrutacyjnej  wybierają jedno z dwóch rozwiązań: albo nadmiernie rozczulają się nad losem zwolnionego pracownika, lub twardo wytykają wszelkie jego błędy. Niestety takie skrajności nie są przejawem kulturalnego zwalniania pracowników.

Jeżeli zbyt uczuciowo podejdziemy do kwestii zwolnienia, wówczas źle po takiej rozmowie poczuje się nie tylko osoba zwolniona, ale również menedżer. Przy takim sposobie, mentor zazwyczaj opowiada jak bardzo docenia dotychczasowe osiągnięcia pracownika i jaką niepowetowaną stratą dla firmy będzie jego brak w zespole.  Tym samym w sobie wzbudza poczucie winy, a u pracownika rozżalenie i frustracje. Bo niby dlaczego go zwalniają, jak jest taki dobry?

 »Praca sezonowa: najwięcej zarobisz w Finlandii i Norwegii 

Także bezpardonowe i brutalne stawianie sprawy nie jest właściwym rozwiązaniem. W takich wypadkach, pracownikowi stawia się jasne dowody jego niekompetencji lub niesprostania oczekiwaniom firmy. Daje się mu parę godzin za posprzątanie biurka i załatwienie wszelkich formalności.

5 zasad kulturalnego zwalniania z pracy

Wspólnie z Izabelą Kielczyk psychologiem biznesu zastanawialiśmy się nad tym, jakie rady dać menedżerom, którzy odpowiedzialni są za wręczenie wypowiedzenia pracownikowi. Oto najważniejsze z nich:

1. Spójrz w przeszłość


Postaraj się spojrzeć na proces zwolnienia z punktu widzenia pracownika. Dla menedżera wręczenie wypowiedzenia jest trudne, tym bardziej przeżyje to pracownik. Przed samą rozmową spójrz w przeszłość i przeanalizuj działania pracownika. Powody zwolnienia zapisz sobie w formie faktów tak, abyś miał je przed sobą w momencie przeprowadzania rozmowy.

2. Rzeczowo i uczciwie przedstaw powody zwolnienia


10 wskazówek, jak nie powinno wyglądać CV»10 wskazówek, jak nie powinno wyglądać CV
Pracownikowi, tym bardziej jeżeli długo pracował w firmie, winne są jasne i klarowne powody jego zwolnienia. Oczywiście przedstawione rzeczowo, ale nie oschle i brutalnie. Warto zacząć rozmowę od słów: „Podjąłem decyzję, że Pana/Panią zwalniam, ponieważ (i tu mówimy fakty, a nie oceny)”. Przede wszystkim rozmowę prowadźmy w cztery oczy.

3. Opanuj emocje

Nie zwalniaj pracownika pod wpływem chwili, krzycząc i wyzywając go. Także w trakcie rozmowy nie wdawaj się w emocjonalne przepychanki z pracownikiem. Unikaj głosu pełnego gniewu, wyrzutu lub wręcz przeciwnie – tonu przepraszającego. Warto przy tym powiedzieć pracownikowi, że rozumiesz iż jest rozgoryczony i zmartwiony, ale ty swojej decyzji nie zmienisz.

4. Miej szacunek dla pracownika i doceń jego pracę

Pokaż pracownikowi, ze wierzysz w jego talent i umiejętności. Daj mu powód to tego, aby miał przeświadczenie, że jest w stanie gdzie indziej odnieść sukces i tam w pełni wykorzystać swoje umiejętności. Oczywiście wymaga to prawdziwej wiary w to, co w drugiej osobie jest najlepsze.

5. Skup się na rezultacie

paliwo»Zostałem posądzony o kradzież paliwa
Nie skupiaj się na tym, jak zwolnić tylko dlaczego. Wytłumacz mu, dlaczego została podjęta decyzja o jego zwolnieniu i jaki jest tego rezultat. Niech pracownik ma poczucie, że to on ponosi odpowiedzialność za swoje działania w firmie. Jednocześnie daj mu odczuć, że on sam jest panem swojego losu i że może podejmować decyzje, które w przyszłości pozwolą mu uniknąć podobnych zdarzeń.

Bądź człowiekiem z klasą

Osoby, które z góry widzą, że nie dadzą rady przebrnąć przez tę trudną rozmowę, decydują się na zatrudnienie firmy, która pomoże im w zwolnieniu pracownika. Chodzi tu nie tylko o sam proces zwolnienia, ale także o pomoc w znalezieniu nowych możliwości, zarówno dla firmy, jak i dla pracownika.

Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez menedżerów podczas zwalniania pracowników? Odpowiada Izabela Kielczyk, psycholog biznesu i coach managerów:
- Prowadzenie rozmowy o zwolnieniu w biegu, bez przygotowania.  Czasem nawet na schodach lub sms-em.
- Wypominanie niepowodze,ń które zdarzyły w czasie okresu pracy.
- Pouczenia i dawanie dobrych rad czego powinien pracownik unikać w przyszłość – menedżer staje się karzącym rodzicem i traktuje pracownika jak niegrzeczne dziecko np: „ sam sobie jesteś winien”, „ jakbyś lepiej pracował to by cię to nie spotkało” itd.
- Krytyka osobista pracownika typu : „jest Pan nieodpowiedzialny”
- Ostre oceny naruszające godność pracownika
- Podawanie sloganów typu „nie pasuje Pan do zespołu”, a nie prawdziwych powodów zwolnienia.
- Mówienie w stylu „Musi Pan odejść, „Musimy się rozstać” –pokazują pracownikowi  że szef boi się wziąć odpowiedzialność za swoja decyzję.
- Mówienie, że to nie ja podjąłem decyzje a „góra” kazała mi cię zwolnić.

Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl

Barbara Sielicka

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 0 ~Sss

Tak tak ciągle zwolnienia A potem pretensje

! Odpowiedz
6 0 ~G_S

Problem robi się jak chcemy zachować nasz dobry wizerunek a chcemy wywalić z pracy człowieka który w tej pracy miał wypadek i jest niepełnosprawny , Najlepiej dogadać się z konkurencją , niech zaproponują mu super-hiper warunki . Gościu się sam zwalnia , przechodzi do konkurencji , my zatrudniamy na jego miejsce kogoś innego a konkurencja nie ma problemów , bo i tak zatrudnia go próbnie na 3 miesiące - po których się nie sprawdzi i wyleci . Dodatkowo jako bonus zyskujemy to , że nasi pracownicy zaczynają zauważać , iż konkurencja nie jest taka fajna . Będą lepiej pracować bez premii .

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 4 ~Maciej

Ech coś mi się wydaje,że ten artykuł nie jest przypadkowy.

! Odpowiedz
0 0 ~widmo

w renifer bank pan jarek -byly regionalny w kuchni zwalnial mojego kolege i kazal mi wypierd.... jak wszedlem zeby swiadkow nie bylo- czy to zwolnienie z klasa?

! Odpowiedz
0 0 ~rudaa

:D:D az takie przekrety robil??....

! Odpowiedz
0 0 ~Bóbr

Dlaczego nie powinno być? Bo TY nie jesteś na stanowisku kierowniczym?

! Odpowiedz
0 0 ~dw

Takiego artykulu nie powinno byc zwlaszcza na bankier.pl. Ale z drugiej strony, pracownicy moga troche wnioskow wyciagnac z tego :)

!
Polecane
Najnowsze
Popularne