Zwolnienia w firmie to nieprzyjemny czas nie tylko dla pracownika, ale w większości przepadków także dla menedżera, który musi tego dokonać. Przy wręczaniu wypowiedzenia należy być jednak rzeczowym, uczciwym i nie zapominać o szacunku do pracownika.

Jak podkreślają psycholodzy biznesu, dobry menedżer to nie tylko ten, który potrafi zatrudnić właściwych pracowników i jest z nimi na każdym etapie ich kariery zawodowej. To także przywódca, który w sposób humanitarny potrafi rozstać się z pracownikiem, gdy tego wymaga sytuacja w firmie.
Rozczulamy lub wywołujemy gniew
Najczęściej osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie rozmowy derekrutacyjnej wybierają jedno z dwóch rozwiązań: albo nadmiernie rozczulają się nad losem zwolnionego pracownika, lub twardo wytykają wszelkie jego błędy. Niestety takie skrajności nie są przejawem kulturalnego zwalniania pracowników.
Jeżeli zbyt uczuciowo podejdziemy do kwestii zwolnienia, wówczas źle po takiej rozmowie poczuje się nie tylko osoba zwolniona, ale również menedżer. Przy takim sposobie, mentor zazwyczaj opowiada jak bardzo docenia dotychczasowe osiągnięcia pracownika i jaką niepowetowaną stratą dla firmy będzie jego brak w zespole. Tym samym w sobie wzbudza poczucie winy, a u pracownika rozżalenie i frustracje. Bo niby dlaczego go zwalniają, jak jest taki dobry?
»Praca sezonowa: najwięcej zarobisz w Finlandii i Norwegii |
Także bezpardonowe i brutalne stawianie sprawy nie jest właściwym rozwiązaniem. W takich wypadkach, pracownikowi stawia się jasne dowody jego niekompetencji lub niesprostania oczekiwaniom firmy. Daje się mu parę godzin za posprzątanie biurka i załatwienie wszelkich formalności.
5 zasad kulturalnego zwalniania z pracy
Wspólnie z Izabelą Kielczyk psychologiem biznesu zastanawialiśmy się nad tym, jakie rady dać menedżerom, którzy odpowiedzialni są za wręczenie wypowiedzenia pracownikowi. Oto najważniejsze z nich:
1. Spójrz w przeszłość
Postaraj się spojrzeć na proces zwolnienia z punktu widzenia pracownika. Dla menedżera wręczenie wypowiedzenia jest trudne, tym bardziej przeżyje to pracownik. Przed samą rozmową spójrz w przeszłość i przeanalizuj działania pracownika. Powody zwolnienia zapisz sobie w formie faktów tak, abyś miał je przed sobą w momencie przeprowadzania rozmowy.
2. Rzeczowo i uczciwie przedstaw powody zwolnienia
![]() | »10 wskazówek, jak nie powinno wyglądać CV |
3. Opanuj emocje
Nie zwalniaj pracownika pod wpływem chwili, krzycząc i wyzywając go. Także w trakcie rozmowy nie wdawaj się w emocjonalne przepychanki z pracownikiem. Unikaj głosu pełnego gniewu, wyrzutu lub wręcz przeciwnie – tonu przepraszającego. Warto przy tym powiedzieć pracownikowi, że rozumiesz iż jest rozgoryczony i zmartwiony, ale ty swojej decyzji nie zmienisz.
4. Miej szacunek dla pracownika i doceń jego pracę
Pokaż pracownikowi, ze wierzysz w jego talent i umiejętności. Daj mu powód to tego, aby miał przeświadczenie, że jest w stanie gdzie indziej odnieść sukces i tam w pełni wykorzystać swoje umiejętności. Oczywiście wymaga to prawdziwej wiary w to, co w drugiej osobie jest najlepsze.
5. Skup się na rezultacie
![]() | »Zostałem posądzony o kradzież paliwa |

Jaką formę opodatkowania wybrać?
Własna działalność gospodarcza a podatki
Założyłeś własną firmę? Kolejnym krokiem w jest wybór sposobu rozliczania się ze skarbówką z tytułu osiąganych dochodów. Odpowiednia formy opodatkowania, dopasowana do potrzeb przedsiębiorcy, niesie ze sobą korzyści finansowe. Warto o nich wiedzieć!<BR>
Pobierz e-booka zostawiając zgody, albo zapłać 20 zł
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl
Bądź człowiekiem z klasą
Osoby, które z góry widzą, że nie dadzą rady przebrnąć przez tę trudną rozmowę, decydują się na zatrudnienie firmy, która pomoże im w zwolnieniu pracownika. Chodzi tu nie tylko o sam proces zwolnienia, ale także o pomoc w znalezieniu nowych możliwości, zarówno dla firmy, jak i dla pracownika.
Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez menedżerów podczas zwalniania pracowników? Odpowiada Izabela Kielczyk, psycholog biznesu i coach managerów: - Prowadzenie rozmowy o zwolnieniu w biegu, bez przygotowania. Czasem nawet na schodach lub sms-em. - Wypominanie niepowodze,ń które zdarzyły w czasie okresu pracy. - Pouczenia i dawanie dobrych rad czego powinien pracownik unikać w przyszłość – menedżer staje się karzącym rodzicem i traktuje pracownika jak niegrzeczne dziecko np: „ sam sobie jesteś winien”, „ jakbyś lepiej pracował to by cię to nie spotkało” itd. - Krytyka osobista pracownika typu : „jest Pan nieodpowiedzialny” - Ostre oceny naruszające godność pracownika - Podawanie sloganów typu „nie pasuje Pan do zespołu”, a nie prawdziwych powodów zwolnienia. - Mówienie w stylu „Musi Pan odejść, „Musimy się rozstać” –pokazują pracownikowi że szef boi się wziąć odpowiedzialność za swoja decyzję. - Mówienie, że to nie ja podjąłem decyzje a „góra” kazała mi cię zwolnić. |
Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl