REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Ile zarabiają pracownicy kolei?

2012-10-10 13:04
publikacja
2012-10-10 13:04

W Polsce jest obecnie trzynaście spółek zajmujących się przewozami pasażerskimi. Nie wszystkie z nich należą do Grupy PKP, a zarobki w zależności od firmy są zróżnicowane. Sprawdziliśmy, ile zarabiają kasjerzy, konduktorzy, maszyniści i dyżurni ruchu na polskiej kolei.

ile zarabiają pracownicy kolei
foto: Bartosz Jakubowski

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że przeciętne wynagrodzenie brutto w lipcu tego roku wynosiło 3,7 tys. brutto, w drugim kwartale 2011 roku zaś – 3573 zł. Średnia płaca w PR pod koniec ubiegłego roku wynosiła wraz z dodatkami 3209 zł brutto. Kasjerka zarabiała średnio 2319 zł brutto, konduktor 3122 zł brutto, a maszynista 4316 zł brutto. W kwietniu tego roku Radio Zet oszacowało zarobki szefa kolei na 59 tysięcy złotych miesięcznie, a jego zastępców na 40 tysięcy złotych miesięcznie.

 »Urzędnik zarabia o jedną trzecią więcej niż ty 

Jednak jak żali się Lyrooy z forum Info Kolej - Jestem pracownikiem z 24-letnim stażem na kolei, a obecnie w PR od początku istnienia. Wykształcenie średnie. Jadąc do pracy, często rozmawiamy z kolegami z rożnych spółek. Kiedyś wypadła mi kartka od wypłaty. Ależ uśmiali się ze mnie koledzy z PKP energetyka i PLK, gdy zobaczyli wynagrodzenie zasadnicze 1260 zł brutto. „Tyle to zarabia u nas sprzątaczka albo babcia klozetowa na dworcu, ale żeby specjalista, doświadczony wieloletni pracownik ze średnim!?” Kumpel z tym samym stażem i wykształceniem w PKP energetyka ma na rękę 2800 zł, ja mam nie raz mniej, niż 1600 zł, a pracuje w nocy ,niedziele i święta.

 Kalkulator płacowy Bankier.pl » Kalkulator płacowy Bankier.pl- sprawdź swoje wynagrodzenie
Zarobki pracowników PKP Intercity, w zależności od pełnionej funkcji, wykształcenia i stażu pracy wahały się od 1010 zł brutto do 4950 zł brutto podstawy - wynika z regulaminu wynagradzania PKP Intercity z 2010 roku. Do tego dochodziły dodatki za pracę w warunkach uciążliwych i niebezpiecznych, dodatek wyrównawczy, za staż pracy, nagrody jubileuszowe, a nawet dodatek językowy. Od 1 września tego roku pracownicy PKP Intercity otrzymali wywalczone podwyżki, w wysokości średnio 120 zł miesięcznie.

Pracownicy kolei


W Grupie PKP pracuje obecnie ponad 87 tys. osób. Dla porównania, w Śląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych pracuje obecnie 1870 osób – w 2008 roku było ich jeszcze 2600. W związku z decyzją województwa śląskiego od 1 stycznia przyszłego roku wszystkie przewozy regionalne w województwie śląskim będą wykonywały Koleje Śląskie, co daje możliwość zatrudnienia dodatkowych 300 osób, w tym 150 maszynistów i 50 kierowników pociągu.

struktura zatrudnienia na kolei

Kompetencje i rodzaje stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, określa stosowane rozporządzenie ministra infrastruktury z 16 sierpnia 2004 r. Wśród wymienionych zawodów znaleźli się m.in.: dyżurny ruchu, nastawniczy, zwrotniczy, kierownik pociągu, ustawiacz, manewrowy, maszynista, kierowca lokomotywy spalinowej, dyspozytor ruchu oraz dróżnik. Przewóz pasażerów to jednak nie wszystko. Na kolei pracują bowiem osoby, zajmujące się sprzątaniem, sprzedażą biletów i pracami naprawczymi. Aby wykonywać pracę maszynisty lub jego pomocnika, trzeba ukończyć technikum ze specjalnością mechaniczną, elektryczną lub elektrotechniczną. Cykl przygotowania zawodowego trwa 2 lata, w tym co najmniej rok na stanowisku pomocnika. Na stanowiskach związanych z obsługą klienta wymagane jest minimum wykształcenie średnie lub ukończony kurs. Od kandydatów na kierowników pociągu wymagane jest co najmniej roczne doświadczenie na stanowisku konduktora – czytamy na stronie PKP Intercity.

 »Benefity, czyli jak się kusi pracowników 

Przekształcenie Grupy PKP z Polskich Kolei Państwowych w 2001 roku wynikało z konieczności dostosowania się do dyrektyw Unii Europejskiej. Celem przemian było rozgraniczenie działalności przewozowej kolei od zarządzania liniami kolejowymi oraz utworzenie samodzielnych podmiotów prawa handlowego. Grupę tworzą obecnie spółki zajmujące się przewozami pasażerskimi (PKP Intercity S.A., PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.), przewozami towarowymi (PKP Cargo S.A., PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o.), infrastrukturą kolejową (PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP Energetyka Sp. z o.o. i inne) oraz innymi działaniami niezwiązanymi bezpośrednio z obsługą ruchu pasażerskiego. Oprócz Grupy PKP na polskiej kolei działa jeszcze przedsiębiorstwo Przewozy Regionalne, podlegające władzom samorządowym, Warszawska Kolej Dojazdowa, Szybka Kolej Miejska w Warszawie, Arriva RP, Usedomer Bäderbahn GmbH, Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie i Koleje Wielkopolskie.

Kto wozi więcej osób


Największy udział w rynku, mierzony liczbą przewiezionych pasażerów, posiadały spółki należące do samorządów – wynika z raportu „Rynek Transportu Kolejowego” z 2011 roku. Były to głównie Przewozy Regionalne (42,05 proc.), Koleje Mazowieckie (20,47 proc.) oraz PKP Intercity (13,98 proc.). Każdego dnia z usług PR korzysta 300 tysięcy osób. W pierwszym kwartale 2010 r. było ich ponad 29 mln (nieco mniej niż w tym samym kwartale 2009 roku). W tym samym okresie z przewozów PKP IC skorzystało 8,5 mln pasażerów, o ponad 4 mln mniej niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Rocznie z usług Grupy PKP korzysta ponad 74 mln osób. W styczniu 2011 roku wszyscy przewoźnicy obsłużyli blisko 22 mln osób, czyli o 18,5 tys. mniej, niż w rok wcześniej. Wzrosła natomiast praca przewozowa wykonywana przez przewoźników o 3,4 proc i wyniosła 1 346 mln pazażerokilometrów, o 44,3 mln więcej niż przed rokiem.

Justyna Niedbał
Bankier.pl
j.niedbal@bankier.pl

 

Źródło:
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (21)

dodaj komentarz
~kasjer
Kasjer w KŚ po ponad 30 latach pracy 2200 brutto praca ciężka może nie fizycznie ale psychicznie z ludźmi wszystkie święta za takie grosze to jest poniżające dla pracownika któryacałą swoją młodość oddał kolei
~max
I tak w Polsce zarabiamy grosze nie pieniądze.1200-1600zl to.co to pieniądz?gówno nie pieniądz za to mi tylko zostaje 600-800zl i gdzie tu żyć tak samo co za 2000-3000 może to są duże pieniądze ale to trochę za mało jak na kolejarze
ps.Moim zdaniem kolejarz powinien zarabiam MINIMUM 4000 do 5200 zwłaszcza pracownik
~Max
Takie zarobki to wszędzie teraz są na start,kobieta w supermarkecie tyle zarobi,a żadnej odpowiedzialności nie ma...
~Luki
Pracuję w PKP PLK na stanowisku elektromonter od 6 miesięcy. PLK teraz potrzebuje nowych pracowników i daje w miarę przyzwoite stawki nowym ludziom. Moje wynagrodzenie miesięczne netto po odliczeniu 100zl pobieranych na kase zapomogowo-pożyczkową i 20zl składki na przynależność do związku zawodowego nie spada poniżej 1700zl. Gdybym Pracuję w PKP PLK na stanowisku elektromonter od 6 miesięcy. PLK teraz potrzebuje nowych pracowników i daje w miarę przyzwoite stawki nowym ludziom. Moje wynagrodzenie miesięczne netto po odliczeniu 100zl pobieranych na kase zapomogowo-pożyczkową i 20zl składki na przynależność do związku zawodowego nie spada poniżej 1700zl. Gdybym nie należał do ZZ i KZP wynagrodzenie wynosiłoby ok. 1900-2000zl. Jak na początek całkiem nieźle. Po roku dochodzi 164zl deputatu węglowego i premia za staż pracy. Po zdaniu zrobieniu kursu i zdaniu egzaminu na automatyka urządzeń SRK otrzymuje sie wyższą grupę i stopień zaszeregowania wynagrodzenia. Nowi pracownicy zaczynają teraz od dość przyzwoitych stawek.
Zakład Linii Kolejowych IZ Częstochowa
~anna
Najlepiej płacą pracownikom biurowym na PKP a człowiek na zmiany z dojazdem po 17 godz ma ok 1700 zl na kolei
~hość
Prauje jako nastawniczy mam 11 lat pracy i pensje ok 1800zl albo mniej zależy od grafiku,praca ciężka .Mąż konduktor zabrali dodatki i tez 30 lat pracy a pensja ok.2 tys zl
~gośc
Pracuje jako nastawniczy ,mąż w lokomotywowni po 20 latach pracy ma 2,000 zl jak ma nd,a ja tez mam ok 1,800 zl i 12 lat na kolei skąd te zarobki biorą?
~zenek
Maszynista pociagu ( nie metra) po szkoleniu w Wielkiej Brytani to min. 17tys. PLN na reke miesiecznie (jedna z gorzej placacych firm)....
~kolejarz
Witam.Zarobki to porazka.Po 21 latach pracy i z 9-cioma kursami poczawszy od kierowcy drez.az do koparki wlacznie i ledwo 1900 czlowiek wyciagne. Nie warto konczyc kursow bo i tak wielkiej ruznicy w zarobkach nie ma od inteligenta z podstawowka siedzacego w schronisku.Zatrudniajac sie na pkp najlepiej byc blad idiotka i oblac egzaminy Witam.Zarobki to porazka.Po 21 latach pracy i z 9-cioma kursami poczawszy od kierowcy drez.az do koparki wlacznie i ledwo 1900 czlowiek wyciagne. Nie warto konczyc kursow bo i tak wielkiej ruznicy w zarobkach nie ma od inteligenta z podstawowka siedzacego w schronisku.Zatrudniajac sie na pkp najlepiej byc blad idiotka i oblac egzaminy na dyzurna ruchu to dostanie sie ciepla posadke w biurze.Pozdrawiam.
~Z-5
Co za powypisywane bzdury. Skąd te dane , chyba z marsa. Autor chyba był na haju zbierając dane zarobkowe fizycznych pracowników kolejowych.

Powiązane: Praca, płaca i kariera

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki