W Polsce jest obecnie trzynaście spółek zajmujących się przewozami pasażerskimi. Nie wszystkie z nich należą do Grupy PKP, a zarobki w zależności od firmy są zróżnicowane. Sprawdziliśmy, ile zarabiają kasjerzy, konduktorzy, maszyniści i dyżurni ruchu na polskiej kolei.

foto: Bartosz Jakubowski
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że przeciętne wynagrodzenie brutto w lipcu tego roku wynosiło 3,7 tys. brutto, w drugim kwartale 2011 roku zaś – 3573 zł. Średnia płaca w PR pod koniec ubiegłego roku wynosiła wraz z dodatkami 3209 zł brutto. Kasjerka zarabiała średnio 2319 zł brutto, konduktor 3122 zł brutto, a maszynista 4316 zł brutto. W kwietniu tego roku Radio Zet oszacowało zarobki szefa kolei na 59 tysięcy złotych miesięcznie, a jego zastępców na 40 tysięcy złotych miesięcznie.
| »Urzędnik zarabia o jedną trzecią więcej niż ty |
Jednak jak żali się Lyrooy z forum Info Kolej - Jestem pracownikiem z 24-letnim stażem na kolei, a obecnie w PR od początku istnienia. Wykształcenie średnie. Jadąc do pracy, często rozmawiamy z kolegami z rożnych spółek. Kiedyś wypadła mi kartka od wypłaty. Ależ uśmiali się ze mnie koledzy z PKP energetyka i PLK, gdy zobaczyli wynagrodzenie zasadnicze 1260 zł brutto. „Tyle to zarabia u nas sprzątaczka albo babcia klozetowa na dworcu, ale żeby specjalista, doświadczony wieloletni pracownik ze średnim!?” Kumpel z tym samym stażem i wykształceniem w PKP energetyka ma na rękę 2800 zł, ja mam nie raz mniej, niż 1600 zł, a pracuje w nocy ,niedziele i święta.
| » Kalkulator płacowy Bankier.pl- sprawdź swoje wynagrodzenie |
Pracownicy kolei
W Grupie PKP pracuje obecnie ponad 87 tys. osób. Dla porównania, w Śląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych pracuje obecnie 1870 osób – w 2008 roku było ich jeszcze 2600. W związku z decyzją województwa śląskiego od 1 stycznia przyszłego roku wszystkie przewozy regionalne w województwie śląskim będą wykonywały Koleje Śląskie, co daje możliwość zatrudnienia dodatkowych 300 osób, w tym 150 maszynistów i 50 kierowników pociągu.

Kompetencje i rodzaje stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, określa stosowane rozporządzenie ministra infrastruktury z 16 sierpnia 2004 r. Wśród wymienionych zawodów znaleźli się m.in.: dyżurny ruchu, nastawniczy, zwrotniczy, kierownik pociągu, ustawiacz, manewrowy, maszynista, kierowca lokomotywy spalinowej, dyspozytor ruchu oraz dróżnik. Przewóz pasażerów to jednak nie wszystko. Na kolei pracują bowiem osoby, zajmujące się sprzątaniem, sprzedażą biletów i pracami naprawczymi. Aby wykonywać pracę maszynisty lub jego pomocnika, trzeba ukończyć technikum ze specjalnością mechaniczną, elektryczną lub elektrotechniczną. Cykl przygotowania zawodowego trwa 2 lata, w tym co najmniej rok na stanowisku pomocnika. Na stanowiskach związanych z obsługą klienta wymagane jest minimum wykształcenie średnie lub ukończony kurs. Od kandydatów na kierowników pociągu wymagane jest co najmniej roczne doświadczenie na stanowisku konduktora – czytamy na stronie PKP Intercity.
| »Benefity, czyli jak się kusi pracowników |
Przekształcenie Grupy PKP z Polskich Kolei Państwowych w 2001 roku wynikało z konieczności dostosowania się do dyrektyw Unii Europejskiej. Celem przemian było rozgraniczenie działalności przewozowej kolei od zarządzania liniami kolejowymi oraz utworzenie samodzielnych podmiotów prawa handlowego. Grupę tworzą obecnie spółki zajmujące się przewozami pasażerskimi (PKP Intercity S.A., PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.), przewozami towarowymi (PKP Cargo S.A., PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o.), infrastrukturą kolejową (PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP Energetyka Sp. z o.o. i inne) oraz innymi działaniami niezwiązanymi bezpośrednio z obsługą ruchu pasażerskiego. Oprócz Grupy PKP na polskiej kolei działa jeszcze przedsiębiorstwo Przewozy Regionalne, podlegające władzom samorządowym, Warszawska Kolej Dojazdowa, Szybka Kolej Miejska w Warszawie, Arriva RP, Usedomer Bäderbahn GmbH, Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie i Koleje Wielkopolskie.
Kto wozi więcej osób
Największy udział w rynku, mierzony liczbą przewiezionych pasażerów, posiadały spółki należące do samorządów – wynika z raportu „Rynek Transportu Kolejowego” z 2011 roku. Były to głównie Przewozy Regionalne (42,05 proc.), Koleje Mazowieckie (20,47 proc.) oraz PKP Intercity (13,98 proc.). Każdego dnia z usług PR korzysta 300 tysięcy osób. W pierwszym kwartale 2010 r. było ich ponad 29 mln (nieco mniej niż w tym samym kwartale 2009 roku). W tym samym okresie z przewozów PKP IC skorzystało 8,5 mln pasażerów, o ponad 4 mln mniej niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Rocznie z usług Grupy PKP korzysta ponad 74 mln osób. W styczniu 2011 roku wszyscy przewoźnicy obsłużyli blisko 22 mln osób, czyli o 18,5 tys. mniej, niż w rok wcześniej. Wzrosła natomiast praca przewozowa wykonywana przez przewoźników o 3,4 proc i wyniosła 1 346 mln pazażerokilometrów, o 44,3 mln więcej niż przed rokiem.
Justyna Niedbał
Bankier.pl
j.niedbal@bankier.pl



























































