Dla każdego przedsiębiorcy możliwość szybkiego sprzedania swoich towarów i usług rzetelnemu kontrahentowi jest jedną z najważniejszych spraw w prowadzeniu firmy. Właśnie wystartował kolejny portal, który - za darmo - ma pomagać w tym przedsiębiorcom. Żeby jednak skorzystać z jego funkcji, przedsiębiorca musi podzielić się swoimi danymi.

Źródło: aleo.pl
Platforma aleo.pl, bo o niej mowa, to portal uruchomiony przez należącą do grupy ING spółkę ING Usługi dla biznesu. - Na rynku istnieje kilka platform aukcyjnych B2B, jednak większość z nich nie jest wykorzystywana przez przedsiębiorców na masową skalę. Wyjątkiem jest Allegro, które już kilka lat temu uruchomiło sekcję dla firm. W tej chwili kupujący mogą wybierać spośród kilkuset tysięcy dostępnych tam ofert z kategorii usługi, biuro i reklama oraz przemysł – wyjaśnia Tomasz Karwatka, prezes zarządu Divante, Grupa OEX.
I może dlatego platforma aleo.pl działa podobnie jak Allegro.pl. Z tą jednak różnicą, że skierowana jest tylko do przedsiębiorców (zarówno osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, jak i do dużych firm). Za jej pomocą przedsiębiorca może wystawić swoje towary i usługi na sprzedaż. Może także ogłosić zapotrzebowanie na zakup określonego towaru.
Jakie działania umożliwia platforma?
Za jej pomocą przedsiębiorca może wystawiać towary lub zgłaszać zamówienia. Może także negocjować ceny poprzez organizowanie aukcji zakupowych i sprzedażowych oraz zaprezentować kontrahentom katalog produktów i usług. Platforma daje także możliwość utworzenie własnego sklepu B2B(business to business).
Same aukcje mogą przebiegać na wiele sposobów. Przedsiębiorca, który najpierw chce się zorientować w rynku, może złożyć zapytanie ofertowe, którym przyciągnie potencjalnych wykonawców. Gdy będzie usatysfakcjonowany odzewem, wówczas może założyć aukcję, która trwa od 20 do 120 minut plus dogrywki. Aukcję można zorganizować publicznie lub tylko dla wybranej grupy przedsiębiorców. - W ciągu 2-3 miniut można zorganizować aukcję internetową i nie ponosi się z tego tytułu żadnych kosztów. To główna i najważniejsza zaleta platformy – mówi Michał Bolesławski, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego.
Aleo.pl - Platforma transakcyjna dla firm
Na zalety takiej platformy wskazuje także Karwatka: - Na Aleo.pl opublikowanych jest na razie ok. 10 tysięcy ogłoszeń, jednak niewątpliwą zaletą tego portalu są rozbudowane funkcjonalności, dopasowane do potrzeb klienta biznesowego. Platforma umożliwia np. łatwy import produktów/usług z posiadanego przez firmę e-sklepu lub założenie takiego serwisu za jej pośrednictwem. Dla firm na pewno ważna będzie także możliwość zamieszczania w tym miejscu zapytań ofertowych. Poza tym, dzięki narzędziom ostępnym na tej platformie, przedsiębiorca będzie mógł prześwietlić kontrahenta, z którym zamierza rozpocząć współpracę.
Ile to kosztuje
Mimo że platformę stworzyła grupa ING, konto założyć mogą nie tylko klienci ING Banku Śląskiego. Korzystanie z serwisu jest bezpłatne. Warunkiem zalogowania się jest jednak wypełnienie formularza oraz dokonanie przelewu aktywizacyjnego w kwocie 1 zł z konta firmowego.
![]() | » Skarbówka nie zablokuje ci konta, ale uzyska o nim cenne informacje |
- Podstawową korzyścią portali aukcyjnych B2B jest ułatwienie znalezienia partnerów biznesowych, czyli z jednej strony szansa dotarcia do szerokiego grona potencjalnych odbiorców swoich usług lub produktów, a z drugiej możliwość wyboru spośród ofert wielu dostawców. Należy jednak pamiętać, że klienci korzystający z takich portali podczas podejmowania decyzji zakupowych kierują się przede wszystkim niską ceną – dodaje Tomasz Karwatka.
Nie jest jednak tak pięknie
Korzystanie z platformy aleo.pl wiąże się także z pewnym ryzykiem. O ile bowiem możemy znaleźć za jej pomocą kontrahenta, o tyle nie sprawdzimy, czy oferowany przez niego towar nie okaże się bublem. Poza tym trzeba także zwrócić uwagę na dane, które za pomocą platformy zdobywa bank. Nie są to już tylko dane osobowe (bardzo szczegółowe, ponieważ chodzi o przedsiębiorstwa), w tym adresy e-mailowe, ale również m.in. informacje o dokonywanych na platformie transakcjach.
Można się więc spodziewać, że w przyszłości bank wykorzysta te dane do przesyłania przedsiębiorcom ofert produktów bankowych, zyskuje więc bardzo cenną i już zweryfikowaną bazę danych potencjalnych klientów. ING Bank Śląski zapowiedział także, że wkrótce udostępni usługi finansowe dla korzystających z platformy, ale za nie przedsiębiorca już zapłaci. Platforma jest więc kolejnym kanałem sprzedażowym banku, tym razem skierowanym do firm.
A co na to sami zainteresowani?
- Ta platforma to nic innego, jak narzędzie banku do poznania sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Wielkie korporacje, w tym banki, nie znają bowiem specyfiki funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce. Moim zdaniem 80 proc. ofert bankowych skierowanych dla firm to oferty kosmiczne, które tylko obnażają niewiedzę instytucji finansowych - mówi Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.
![]() | » 4 zalety prowadzenia własnej firmy |
Podobnego zdania są przedstawiciele Lewiatana, którzy wprawdzie nie chcą oceniać tej inicjatywy, ale z ich doświadczeń wynika, że firmy niekoniecznie chętnie korzystają z tego rodzaju platform.
Z kolei zdaniem Karwatki sukces serwisu Aleo.pl w dużej mierze uzależniony będzie od jego skutecznej promocji. Na pewno jednak konkurencja jest silna, zarówno ze strony Allegro, jak i portali zakupów grupowych, które także posiadają oferty specjalnie dla biznesu. Dynamiczny rozwój branży e-commerce z pewnością będzie sprzyjał pojawianiu się kolejnych podobnych inicjatyw dla sektora B2B.
Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl