REKLAMA
TYLKO U NAS

Premier: Głosowanie Hołowni za procedowaniem prezydenckiego projektu o CPK źle wróży na przyszłość

2025-09-26 16:45, akt.2025-09-26 17:06
publikacja
2025-09-26 16:45
aktualizacja
2025-09-26 17:06

Sejm zdecydował w piątek o skierowaniu do komisji prezydenckiego projektu ustawy o CPK po pierwszym czytaniu, a opowiedziała się za tym część posłów Polski 2050, w tym Szymon Hołownia. W ocenie premiera Donalda Tuska, decyzja marszałka Sejmu źle wróży na przyszłość.

Premier: Głosowanie Hołowni za procedowaniem prezydenckiego projektu o CPK źle wróży na przyszłość
Premier: Głosowanie Hołowni za procedowaniem prezydenckiego projektu o CPK źle wróży na przyszłość
fot. Jacek Szydlowski / / FORUM

Sejm w piątek nie przyjął wniosku Lewicy o odrzucenie w pierwszym czytaniu prezydenckiego projektu ustawy o zapewnieniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tym samym projekt skierowano do dalszych prac w komisji infrastruktury. Zakłada on m.in. wcześniejsze uruchomienie nowego lotniska.

Za odrzuceniem prezydenckiego projektu w pierwszym czytaniu głosowało 203 posłów, przeciw było 211, a 12 wstrzymało się od głosu. Wśród głosujących przeciw wnioskowi Lewicy było 9 posłów Polski 2050, w tym marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Z kolei 12 posłów tego ugrupowania wstrzymało się od głosu.

Do wyników głosowania odniósł się w Sejmie Donald Tusk.

- To jest zły znak ze strony Polski 2050 i marszałka Hołowni. W sprawie CPK mamy swoją mądrą, sensowną wersję z kolejami dużych prędkości. Jest racjonalna i zaczęliśmy to budować. Nie chcemy, żeby nam w tym przeszkadzali ci, którzy narysowali tysiąc plansz, wydali setki milionów złotych na swoje pensje i niczego nie zrobili. Prezydent Nawrocki jest po stronie tamtych ludzi. Jest mi przykro, że marszałek Hołownia i tak duża grupa posłów z jego ugrupowania stanęła w tej kwestii po stronie prezydenta Nawrockiego, bo to bardzo źle wróży na przyszłość - podkreślił Tusk.

Prezydencki projekt przewiduje m.in. zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku pod Baranowem do końca 2031 r., uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 r. oraz rozwój ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości. Zakłada on też: przeniesienie całego ruchu lotniczego z warszawskiego Lotniska Chopina na CPK najpóźniej do końca 2032 r., wprowadzenie zakazu dofinansowywania połączeń lotniczych przez państwowe podmioty oraz finansowanie programu CPK za pomocą skarbowych papierów wartościowych na co najmniej 66,18 mld zł.

Szef kancelarii prezydenta Zbigniew Bogucki prezentując w Sejmie założenia ustawy podkreślał, że projekt jest „kontynuacją woli obywateli” i ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa oraz rozwoju infrastruktury transportowej. Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek wskazywał z kolei, że rząd nie potrzebuje ustawy do realizacji CPK, ponieważ inwestycja jest już konsekwentnie prowadzona.

Hołownia ws. głosowania nad projektem o CPK: nie jest to w żaden sposób naruszenie koalicji

Nie jest to w żaden sposób naruszenie koalicji – zapewnił marszałek Sejmu Szymon Hołownia, po głosowaniu ws. prezydenckiego projektu noweli o CPK. Jak dodał, komisja sejmowa chce pracować nad tym projektem, by wykazać też jego absurdy. Zapewnił też, że wyjaśnił to premierowi, a jego wyjaśnienia zostały przyjęte.

W piątek Sejm nie przyjął wniosku Lewicy o odrzucenie w pierwszym czytaniu prezydenckiego projektu ustawy o zapewnieniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tym samym projekt skierowano do dalszych prac w komisji. Za odrzuceniem wniosku było 211 posłów, przeciw 203, a 12 wstrzymało się od głosu.

Za odrzuceniem prezydenckiego projektu było 151 posłów Koalicji Obywatelskiej, 24 posłów PSL i żaden z głosujących posłów PiS. Z kolei na 28 posłów Polski 2050 biorących udział w głosowaniu 7 posłów było za wnioskiem Lewicy, 9 przeciw, a 12 wstrzymało się od głosu. Przeciw głosował m.in. marszałek Sejmu i lider Polski 2050 Szymon Hołownia.

Po głosowaniu marszałek Hołownia mówił dziennikarzom o rozmowie z premierem Donaldem Tuskiem, która miała dotyczyć sposobu głosowania przez klub Polska 2050 nad prezydenckim projektem.- Komisja infrastruktury naprawdę chce pracować nad tą ustawą, żeby wykazać absurdy też, które się w niej znajdują – tłumaczył Hołownia. – Wyjaśniłem to panu premierowi. Moje wyjaśnienia zostały przyjęte. Nie jest to w żaden sposób naruszenie czy koalicji, czy naszego stosunku do meritum tej ustawy do tego, co się w niej znajduje. Rozstaliśmy się w zgodzie, w pokoju więc nie należy się tu chyba doszukiwać jakichś specjalnych sensacji – ocenił marszałek.

Hołownia dodał, że piątkowe głosowanie nad projektem miało charakter proceduralny, więc posłowie „zdecydowali, jak zdecydowali”. – To nie jest uchwalenie ustawy i w związku z powyższym, ponieważ to nie jest uchwalenie ustawy, a my z opozycją ustaw nie uchwalamy, tylko z koalicją rządową, posłowie u nas zdecydowali, jak zdecydowali. Jeden czuł w tę stronę, nie było dyscypliny; drugi był bardziej przekonany do tego - powiedział marszałek Sejmu.

Jego zdaniem, projekt noweli o CPK zawiera „wiele błędów” i jest „w znacznej mierze” „powieleniem” oraz „powtórzeniem” rozwiązań proponowanych wcześniej przez Prawo i Sprawiedliwość. Jak stwierdził, jest to „cały czas ta sama gra” środowiska Prawa i Sprawiedliwości, czyli składanie „tej samej” ustawy i „tych samych” rozwiązań dot. CPK, które „nie posuną sprawy do przodu”. – My potrzebujemy CPK i my to CPK wybudujemy – przekonywał marszałek. - Chodzi o to tylko, jak to zrobić i czy robić to tak, jak oni nie umieli zrobić, czy zrobić to wreszcie porządnie – tak, jak to powinno wyglądać – dodał.

Hołownia powiedział ponadto, że on sam jako poseł, uważa że należy być „niezwykle ostrożnym” z odrzucaniem projektów ustaw w pierwszym czytaniu – zwłaszcza w przypadku projektów „bardzo szeroko komentowanych przez obywateli w konsultacjach społecznych”. - To jest temat bardzo nośny i myślę, że komisja infrastruktury jest właściwym miejscem, żeby się tym projektem zająć i – jeżeli to w ogóle będzie możliwe – próbować go naprawić – powiedział marszałek.

W ramach obowiązującego Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Linia KDP na odcinku Warszawa – Łódź przez CPK ma skrócić czas przejazdu na tym odcinku z ok. 70 do 40 minut, a z Warszawy do lotniska w Baranowie podróż ma potrwać mniej niż 20 minut. Po wybudowaniu całej kolei „Y” podróż z Poznania do Warszawy ma trwać ok. 1 godz. 40 minut zamiast 2 godz. 20 min, jak obecnie.

Lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 r. W tym terminie planowane jest też otwarcie linii KDP Warszawa – Łódź. Odcinki z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają być gotowe trzy lata później. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

gkc/ drag/ lm/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (3)

dodaj komentarz
bingbnagbong
chcę rozwoju gospodarczego i dobrej pracy dl wszystkich Polaków więc tak samo chcę podróżować jak inni szybka i dostępna kolej dla wszystkich nie tylko dla wybranych . co mnie interesuje warsawa jak by znikła i powstało jezioro też bebdzie dobrze . stolica dawnopowinna byc przeniesiona do Piotrkowa Trybunalskiego i utworzone miasto chcę rozwoju gospodarczego i dobrej pracy dl wszystkich Polaków więc tak samo chcę podróżować jak inni szybka i dostępna kolej dla wszystkich nie tylko dla wybranych . co mnie interesuje warsawa jak by znikła i powstało jezioro też bebdzie dobrze . stolica dawnopowinna byc przeniesiona do Piotrkowa Trybunalskiego i utworzone miasto federalne :)))))
samsza
Nie ma znaczenia co pan H zrobi.
Właściwym czasem na działanie było wotum zaufania dla Tuska, coś chciał ugrać to trzeba było głosować przeciw i potem negocjować.
Po ptakach...
podatnik-
Gołym okiem widać,że realizują się praktycznie ustalenia z kolacji u Bielana o powstaniu nowego bytu politycznego w składzie: don sutenero. "misiek" Kamiński, Bielan, Hołownia i gumfilc z ZSL'u!

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki