Choć skończył się już okres rozliczeń rocznych, to w urzędach skarbowych trwa teraz wyrywkowa kontrola naszych deklaracji PIT. Jeżeli urzędnik znajdzie jakieś błędy, wezwie nas do ich wyjaśnienia. Aby wizyta w skarbówce nie kojarzyła się tak źle, ministerstwo przygotowało nowy, „bardziej przyjazny i zrozumiały” wzór wezwania – „zaproszenia” do US.



30 kwietnia minął termin składania zeznań rocznych PIT za 2014 rok. Kto nie zdążył, powinien jak najszybciej złożyć PIT po terminie wraz z czynnym żalem. Jednak również Ci podatnicy, którzy rozliczyli swoją deklarację na czas, mogą otrzymać wezwanie do fiskusa. Jeśli urzędnik podczas czynności sprawdzających znajdzie jakiś błąd w PIT albo braki, wezwie podatnika do złożenia wyjaśnień - również podczas osobistej wizyty w skarbówce.
Czytelne i zrozumiałe pisma urzędowe
Od początku maja zaczął obowiązywać nowy zestandaryzowany wzór zaproszenia/wezwania do urzędu skarbowego. Jak przekonuje Ministerstwo Finansów „został on opracowany z myślą o zapewnieniu podatnikom pełniejszej i bardziej przystępnej niż dotychczas informacji na temat wizyty w urzędzie skarbowym. Wzór ten jest sformułowany bardziej przyjaznym i zrozumiałym językiem w odróżnieniu od dotychczas stosowanego”.
Przyjaźniej, bo w treści pisma czytamy: " ... organ podatkowy prosi o osobiste stawienie się …” i „zapraszamy do skorzystania z naszych usług”. Choć numerów Dzienników Ustaw i fragmentów przepisów prawnych chyba nie da się wyeliminować - wszak to pismo urzędowe, a nie zaproszenie na herbatkę imieninową.

Nie wiadomo jednak, czy takie bardziej przyjazne zaproszenie wpłynie także na milszy klimat rozmowy z urzędnikiem skarbówki.
Zmiany na lepsze, choć bardzo powolne
Zastanawia jeszcze jedno – ostatnie zdanie z komunikatu resortu finansów: „Docelowo od 2016 roku Administracja Podatkowa będzie się starała, aby wszystkie pisma z urzędów skarbowych były dla podatników bardziej czytelne.” Czy „bardziej zrozumiały” język nie znaczy to samo co „bardziej czytelny”? Może ktoś żartobliwe zauważy, że bardziej czytelna jest większa czcionka pisma, a niekoniecznie prostszy język dokumentu.
I dlaczego tak długo będzie trzeba czekać na takie pozytywne zmiany? Być może dlatego, że urzędnicy w ramach Systemu Obsługi i Wsparcia Podatnika przygotują cały komplet wzorów dokumentów stosowanych w relacji urzędu z podatnikami. Całość ma być gotowa po wakacjach.
Katarzyna Sudaj