Akcje tej spółki spadały przez cały 2022 r., narażając udziałowców na stratę prawie 100% zainwestowanego kapitału. To przyniosło jej tytuł najgorszej giełdowej firmy. Notowania Carvany zaliczyły w czwartek spektakularny wzrost po prezentacji nowych prognoz.


Akcje internetowej platformy do sprzedaży samochodów wzrosły we czwartek o 56% do 24,23 dol. po zaktualizowaniu prognoz firmy. Carvana, której wróżono bankructwo, odbiła się od dna i przewiduje osiągnięcie 50 mln dol. skorygowanego zysku EBITDA w II kwartale. Już na początku roku spółka sygnalizowała, że jej bilans zamknie się na plusie, jednak nie podawała szacowanych kwot.
Drugą opublikowaną prognozą, która wpłynęła na kurs akcji, jest całkowity zysk brutto na jednostkę produktu. Carvana przewiduje, że przekroczy on 6000 USD, co oznaczałoby wzrost o 63% względem II kwartału zeszłego roku.
Akcje spółki zaczynały rok, kosztując około 4 dol. za sztukę. Od początku 2023 r. Carvana zaliczyła wzrost o 425% - zwraca uwagę Yahoo Finance. Notowania spółki są jednak wciąż daleko od swojego szczytu z sierpnia 2021 roku, kiedy ich kurs osiągnął 370,10 dol.


Shortujący tracą okrągłą sumę
Po wczorajszym rajdzie na akcjach Carvany shortujący zaksięgowali kolejną potężną porażkę. Od początku roku traderzy, obstawiający spadki, stracili na tym ponad 1 mld dolarów (tylko wczoraj 400 mln dol.). - Shortowanie Carvany nie było w tym roku opłacalną transakcją, a dzisiejszy ruch cen uczynił ją jeszcze gorszą - komentował Ihor Dusaniwsky, analityk S3 Partners w wywiadzie z agencją Bloomberg. Mimo wszystko Carvana mierzy się wciąż z przewagą shortów (60% akcji w wolnym obrocie).
Spółka prowadząca platformę do handlu używanymi samochodami, oferująca ich dostawę pod drzwi klienta lub osobisty odbiór w punktach rozsianych po całym kraju, święciła triumfy w czasie lockdownów i rządowych transferów pieniężnych. Internetowa sprzedaż kwitła, a ceny używanych samochodów rosły. Jej Eldorado zakończyło się w 2022 r. z kolejnymi podwyżkami stóp procentowych.
Carvana nie wykorzystała czasów prosperity, a trudniej dostępne kredyty konsumenckie oraz rosnące koszty finansowania ze strony inwestorów, uderzyły w firmę. Jej zadłużenie przekroczyło w zeszłym roku 7 mld dol. w relacji do 340 mln dol. kapitału. Cena akcji spadła o prawie 99 proc. Te wyniki sprawiły, że Carvana otrzymała tytuł najgorszej spółki giełdowej 2022 roku, przyznany jej przez Yahoo Finance na podstawie zachowania notowań oraz nastawienia inwestorów badanego w ankiecie.
Wielu analityków obstawiało, że spółkę czeka bankructwo. Niektórzy (w tym Morgan Stanley i Wedbush) obniżyli swoją docelową prognozę cen akcji do 1 dol. Spółka zaczęła drastycznie ciąć koszty, zwalniając 4000 osób. Pierwsze efekty stały się widoczne w raporcie za I kwartał 2023 r. Pomimo spadku sprzedaży o 25% i stracie 1,51 dol. na akcję (mniejsza niż konsensus), całkowity zysk brutto sięgnął 341 mln dol. (wzrost o 14% r./r.), a koszty SG&A wyniosły 472 mln USD dol. (spadek o 35% r./r.).