REKLAMA
BANKIER.PL

Apple, Google, Microsoft na dywaniku. UE chce realnej tarczy przed finansowymi przekrętami

Wojciech Boczoń2025-09-26 06:00analityk Bankier.pl
publikacja
2025-09-26 06:00

Bruksela wysłała do Apple, Google, Microsoftu i Booking.com formalne zapytania o to, jak ograniczają oszustwa finansowe w swoich usługach. Chodzi m.in. o fałszywe aplikacje bankowe, podszyte oferty inwestycyjne i oszustwa na rezerwacjach.

Apple, Google, Microsoft na dywaniku. UE chce realnej tarczy przed finansowymi przekrętami
Apple, Google, Microsoft na dywaniku. UE chce realnej tarczy przed finansowymi przekrętami
fot. AI / / Bankier.pl

Komisja Europejska poprosiła Apple, Google, Microsoft i Booking.com o szczegółowe informacje, jak identyfikują i ograniczają ryzyko oszustw finansowych na swoich platformach – podał Reuters. Zapytania wysłano w trybie DSA, czyli unijnego aktu o usługach cyfrowych. Unia zwraca uwagę na rosnący koszt fraudów w Europie — w grę wchodzą już miliardy euro strat konsumentów — oraz na to, że rozwój narzędzi AI ułatwia przestępcom skalowanie kampanii.

Bankier.pl

DSA nakłada na największe platformy obowiązek oceny i ograniczania ryzyk systemowych, a także szybkiego reagowania na nielegalne treści i praktyki. Jeśli po analizie odpowiedzi Bruksela uzna, że działania firm są niewystarczające, może wszcząć formalne postępowania i nałożyć kary sięgające do 6 proc. globalnych przychodów. Wcześniej podobne działania dotyczyły m.in. platform społecznościowych i marketplace’ów, a teraz regulator wyraźnie wskazuje na oszustwa finansowe jako priorytet.

CERT Polska raportował, że tylko w lutym 2025 r. na listę ostrzeżeń trafiło blisko 6,4 tys. domen powiązanych z fałszywymi inwestycjami. Równolegle CSIRT KNF i banki od miesięcy alarmują o fali reklam inwestycyjnych wykorzystujących wizerunki znanych osób i generatywne wideo, a lista ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami jest uzupełniana całodobowo. To pokazuje skalę problemu, z którym platformy muszą sobie poradzić nie tylko na poziomie moderacji reklam, ale też w wynikach wyszukiwania i w sklepach z aplikacjami.

Do tego dochodzą działania krajowych instytucji. UOKiK prowadzi kampanie informacyjne dotyczące fałszywych inwestycji i podszywania się pod znane marki. Jeżeli unijne egzekwowanie DSA przyniesie twardsze standardy w walce z reklamami scamów i weryfikacją aplikacji, polscy użytkownicy i banki mogą realnie zyskać — mniej wprowadzających w błąd reklam, szybsze blokowanie niebezpiecznych stron oraz ciaśniejsza kontrola nad fałszywymi aplikacjami finansowymi.

Bankier.pl
Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r. Tel. 881 083 389.

Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zyskaj 500 zł w promocji „Mobilni zyskują”
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zyskaj 500 zł w promocji „Mobilni zyskują”

Komentarze (1)

dodaj komentarz
samsza
Obywatel chce wydać więcej kasy, a to powinien dostać zgodę urzędnika.

Powiązane: Scamming out

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki