Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Sprzedaż nowych aut wystrzeliła, ale gorzej być nie mogło. Ranking modeli marca

Sprzedaż nowych aut wystrzeliła, ale gorzej być nie mogło. Ranking modeli marca

Za polskimi salonami samochodowymi pierwszy od ponad roku kwartał zakończony na plusie w relacji rocznej. Większa liczba rejestracji nowych aut wynika jednak z tąpnięcia, jakie przeżyła branża moto w marcu 2020 r. na progu pandemii koronawirusa.

W marcu 2021 r. w Polsce zarejestrowano 55 533 nowych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. W porównaniu z marcem 2020 r., gdy rozpoczynająca się w Polsce pandemia koronawirusa storpedowała sprzedaż aut, był to wynik o 63,4 proc. wyższy. Wyraźną tendencję wzrostową widać również w relacji miesięcznej. Względem lutego sprzedaż nowych aut w Polsce wzrosła bowiem o 27,6 proc.

Pierwszy kwartał na plusie od ponad roku

Do salonów tłumniej ruszyli zwłaszcza klienci instytucjonalni i to właśnie dzięki firmom rejestrującym auta na REGON branża zawdzięcza tak znaczące odbicie. W marcu 2021 r. firmy zarejestrowały 35,4 tys. nowych aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t, co było wynikiem o 31,4 proc. wyższym niż w lutym i o 65,6 proc. wyższym w relacji do marca 2020 r. W tym samym czasie klienci indywidualni wprowadzili do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów 12,4 tys. nowych samochodów (+15,1 proc. m/m i +50,3 proc. r/r).

Od początku roku do końca marca w Polsce przybyło 117 865 nowych samochodów osobowych – o 9,5 proc., a nominalnie o ponad 10 tys. więcej niż w pierwszym kwartale 2020 r.

Jeszcze mocniej od sprzedaży osobówek wzrosła sprzedaż aut dostawczych. W marcu w bazie CEP zarejestrowano 7684 takich pojazdów – o 77,5 proc. więcej niż w marcu 2020 r. Biorąc pod uwagę wszystkie auta dostawcze zarejestrowane od początku roku, ich liczba była o 35,1 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2020 r.

W marcu 2021 r. największą popularnością wśród polskich klientów cieszyły się Toyota (7902 szt.) oraz Skoda (6219 szt.). Obie marki odskoczyły Volkswagenowi (3768 szt.). W pogoni za podium nie ustaje Kia (2762 szt.).

Również wśród najpopularniejszych modeli dominowały toyoty i skody, które w pierwszej szóstce obsadziły pięć miejsc. Pierwsze miejsce od wielu miesięcy utrzymuje toyota corolla (2746 szt.). Na drugie miejsce wskoczyła jednak inna z toyot – yaris (1986 szt.). Trzecia była skoda octavia (1813 szt.). Wynik powyżej 1000 sprzedanych egzemplarzy osiągnęły jeszcze: dacia duster (1449 szt.), skoda fabia (1270 szt.), toyota c-hr (1047 szt.) oraz hyundai tucson (1027 szt.).

Identycznie prezentuje się czołówka, jeśli spojrzymy na wyniki sprzedażowe zanotowane w pierwszym kwartale 2021 r.

Samochód Roku 2021 ucieka konkurentom

Polscy klienci indywidualni, podobnie jak w poprzednich miesiącach, również w marcu 2021 r. najchętniej wybierali toyotę yaris, która jako jedyna zbliżyła się do 1 tys. zarejestrowanych egzemplarzy. Spośród czołowej piątki toyota yaris zanotowała jednak najmniejszy wzrost nowych rejestracji względem lutego (+4,4 proc. m/m). Szybciej rosła sprzedaż nowych egzemplarzy toyoty corolli (681 szt. i +12,7 proc. m/m) i zwłaszcza dacii duster (672 szt. i +48 proc. m/m).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – marzec 2021

Lp. Model Marzec 21’ Luty 21’ Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota yaris 991 949 +4,4
2. toyota corolla 681 604 +12,7
3. dacia duster 672 454 +48,0
4. hyundai tucson 506 402 +25,9
5. skoda fabia 360 283 +27,2
6. kia sportage 347 333 +4,2
7. toyota rav4 303 198 +53,0
7. skoda kamiq 303 223 +35,9
9. toyota c-hr 287 375 -23,5
10. skoda karoq 274 153 +79,1
11. skoda octavia 265 233 +13,7
12. suzuki vitara 248 201 +23,4
13. kia stonic 246 182 +35,2
14. volkswagen tiguan 237 183 +29,5
15. kia rio 177 192 -7,8
16. hyundai i30 171 130 +31,5
17. toyota aygo 170 305 -44,3
18. volkswagen t-cross 164 123 +33,3
19. suzuki sx4 s-cross 162 137 +18,2
20. hyundai i20 158 196 -19,4
1-20. 6722 5856 +14,8
Pozostałe 5708 4941 +15,5
Suma 12 430 10 797 +15,1

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Spośród czołowej dziesiątki spadek sprzedaży względem lutego zanotowano jedynie w przypadku toyoty c-hr (287 szt. i -23,5 proc. m/m).

Toyota yaris dominującą pozycję wśród polskich klientów indywidualnych potwierdza od początku roku. W pierwszym kwartale 2021 r. w Polsce zarejestrowano 2743 egzemplarze tego modelu. Próg 1 tys. rejestracji wśród polskich klientów indywidualnych przekroczyły jeszcze: toyota corolla, dacia duster, hyundai tucson i kia sportage.

Firmy napędziły sprzedaż

Wzrost liczby rejestracji zarówno względem marca 2020 r., jak i lutego 2021 r. szczególnie widać wśród firm rejestrujących nowe auta na REGON. W marcu 2021 r. kupili oni 35 419 nowych samochodów osobowych – o 31,4 proc. więcej niż w lutym oraz o 65,6 proc. więcej niż przed rokiem.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – marzec 2021

Lp. Model Marzec 21’ Luty 21’ Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 2065 1568 +31,7
2. skoda octavia 1548 1299 +19,2
3. toyota yaris 995 675 +47,4
4. skoda fabia 910 552 +64,9
5. dacia duster 777 598 +29,9
6. toyota c-hr 760 570 +33,3
7. volvo xc60 731 366 +99,7
8. skoda superb 726 526 +38,0
9. volkswagen golf 711 407 +74,7
10. nissan qashqai 578 418 +38,3
11. toyota rav4 567 453 +25,2
12. volkswagen tiguan 544 407 +33,7
13. hyundai tucson 521 432 +20,6
14. kia cee’d 459 376 +22,1
15. ford focus 450 355 +26,8
16. volkswagen passat 446 293 +52,2
17. renault clio 442 320 +38,1
18. hyundai i30 420 376 +11,7
19. skoda kamiq 410 289 +41,9
20. mercedes-benz (klasa a) 393 227 +73,1
1-20. 14 453 10 507 +37,6
Pozostałe 20 966 16 450 +27,5
Suma 35 419 26 957 +31,4

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Podobnie jak w ubiegłym roku oraz pierwszych miesiącach 2021 r. o palmę pierwszeństwa wśród firm rywalizują: toyota corolla (1568 szt.) oraz skoda octavia (1299 szt.), które jako jedyne były rejestrowane częściej niż 1 tys. razy. Oba modele zaliczyły także wzrost sprzedaży o ok. 35 proc. względem lutego.

Kilkudziesięcioprocentowe wzrosty sprzedaży względem lutego były w marcu normą. Wyjątkiem była jednak trzecia na liście najpopularniejszych modeli toyota yaris (675 szt.), która zanotowała wynik o 8,8 proc. gorszy w relacji miesięcznej. Jeszcze mocniej w porównaniu z lutym spadła sprzedaż toyoty rav4 (453 szt. i -25,7 proc. m/m). Tym samym spośród SUV-ów produkowanych przez Toyotę cieszył się model c-hr.

Identycznie prezentuje się podium najpopularniejszych modeli wśród firm, jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie nowe pojazdy, które trafiły do bazy CEP w pierwszym kwartale 2021 r. W porównaniu z pierwszym kwartałem 2020 r. w klasyfikacji zaszło jednak kilka zmian. Do czołowej czwórki awansowała toyota rav4, wypadła z niej za to skoda fabia. W czołowej dziesiątce znalazły się z kolei nie widziane w niej przed rokiem: dacia duster, volkswagen t-roc oraz volkswagen tiguan.

Tematy
Komentarze
Sprzedaż nowych aut wystrzeliła, ale gorzej być nie mogło. Ranking modeli marca
Marcin Kaźmierczak
Podziel się