Rosnąca po wiosennym lockdownie sprzedaż używanych aut w Polsce zwolniła – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Osłabł zwłaszcza import z Niemiec. Do polskich komisów trafia za to coraz więcej używanych aut z Belgii.
W sierpniu w Polsce zarejestrowano 76 638 używanych aut sprowadzonych po raz pierwszy do Polski. To wynik o 13,2 proc. gorszy od zanotowanego w lipcu. Importerzy sprowadzili także o 9,7 proc. mniej używanych aut w relacji do sierpnia 2019 r.
Import używanych aut do Polski – najpopularniejsze modele w sierpniu 2020 r.
Lp. | Model | Liczba sprowadzonych egzemplarzy |
1. | audi a4 | 2595 |
2. | opel astra | 2236 |
3. | volkswagen golf | 2230 |
4. | bmw serii 3 | 1732 |
5. | audi a3 | 1495 |
6. | volkswagen passat | 1455 |
7. | ford focus | 1267 |
8. | opel corsa | 1228 |
9. | audi a6 | 1129 |
10. | ford fiesta | 1119 |
11. | bmw serii 5 | 1104 |
12. | volkswagen polo | 1090 |
13. | ford mondeo | 1061 |
14. | nissan qashqai | 891 |
15. | opel meriva | 885 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Pękło pół miliona
I choć ruch w komisach samochodowych był i tak większy niż jeszcze w czerwcu, a liczba rejestracji od początku roku przekroczyła pół miliona, importerów może niepokoić wyhamowanie trendu wzrostowego, a także wynik osiągnięty od początku roku. W tym czasie w wydziałach komunikacji zarejestrowano 541 866 aut osobowych – o 20,6 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r.
Spadek sprzedaży aut używanych jest i tak niższy niż w przypadku nowych samochodów. Sprzedaż tych ostatnich spadła w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2020 r. w relacji do analogicznego okresu ubiegłego roku o 27,9 proc.
Niezmienne pozostają za to preferencje Polaków dotyczące najczęściej wybieranych modeli, wśród których palmę pierwszeństwa w dalszym ciągu dzierży audi a4. W sierpniu Polacy dokonali 2595 pierwszy rejestracji tego modelu. Wynik powyżej dwóch tysięcy egzemplarzy przekroczył jeszcze opel astra (2236) oraz volkswagen golf (2230).
Spośród pierwszej piętnastki w relacji do lipca najmocniej spadła sprzedaż w przypadku forda mondeo (1061 egzemplarzy i -19,2 proc. m/m) oraz audi a6 (1129 egzemplarzy i -18 proc. m/m).
Najstabilniej kształtowała się sprzedaż volkswagenów – wspomnianego już golfa (-5,6 proc. m/m) oraz mniejszego modelu polo (1090 egzemplarzy i -3,7 proc. m/m).
Od początku roku do końca sierpnia Polacy zarejestrowali najwięcej egzemplarzy audi a4 (18 026 sztuk). Na drugim miejscu uplasował się volkswagen golf (15 101 sztuk), a na trzecim goniący go opel astra (14 482 sztuk).
Rośnie import z Beneluxu i Skandynawii
Krajem, z którego importerzy najchętniej sprowadzają do Polski używane samochody, w dalszym ciągu pozostają Niemcy. W sierpniu 2020 r. w Polsce zarejestrowano po raz pierwszy 30 437 aut osobowych zza Odry. Był to jednak wynik o 41 proc. gorszy niż w lipcu. Jeszcze mocniej w relacji miesięcznej spadła sprzedaż aut używanych sprowadzonych ze Stanów Zjednoczonych. W sierpniu było to 3377 sztuk (-50,2 proc. m/m)
W stosunku do lipca wzrosła za to liczba aut sprowadzonych z państw Beneluksu i Skandynawii. Z Belgii sprowadzono 7436 aut osobowych (+24,6 proc. m/m), a z Holandii 5530 (+52,4 proc. m/m). Sprzedaż aut sprowadzonych do Polski ze Szwecji wzrosła w tym czasie ponad dwukrotnie (4269 egzemplarzy), plasując ten kraj na piątym miejscu. Polacy zarejestrowali także 2668 aut sprowadzonych z Danii (+24,3 proc. m/m).
Coraz mniej diesli
Średni wiek sprowadzonych w sierpniu do Polski aut osobowych wyniósł 11 lat i 9 miesięcy (o 1 miesiąc mniej niż w lipcu). Spada także udział diesli. Trend spadkowy widoczny jest od marca. Jak obliczył IBRM Samar, udział diesli w imporcie aut używanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy wynosi 43,1 proc.
Najwięcej aut sprowadzonych z zagranicy zarejestrowano w sierpniu w woj. wielkopolskim (70 628 egzemplarzy). Wielkopolska odnotowała także najniższy w całym kraju spadek importu w relacji miesięcznej (-16,6 proc.).