Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Polacy rejestrują najmniej nowych aut od sześciu lat. Te modele wybierają najczęściej

Polacy rejestrują najmniej nowych aut od sześciu lat. Te modele wybierają najczęściej

Listopad przyniósł delikatne odbicie liczby rejestracji nowych aut w Polsce. To jednak głównie rezultat niskiego poziomu bazy – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Miesiąc przed końcem roku zanosi się, że dobiegający końca będzie gorszy nawet od 2020 r., gdy na świecie rozszalała się pandemia COVID-19.

W listopadzie w Polsce zarejestrowano 34 196 nowych samochodów osobowych. Było ich o 7 proc. więcej zarówno względem października, jak i listopada 2021 r. Od początku roku w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów zarejestrowano 382 877 nowych osobówek – o 6,7 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2021 r.

Biorąc pod uwagę pierwsze jedenaście miesięcy, tegoroczny wynik wciąż jest nieznacznie wyższy od zanotowanego w 2020 r., gdy byliśmy świadkami rozprzestrzenienia się pandemii COVID-19. Żeby tak się nie stało, grudzień 2022 r. powinien przynieść maksymalnie o 6 tys. rejestracji mniej niż zanotowano w grudniu 2020 r. Problem jednak w tym, że ostatni miesiąc 2020 r. zakończył się z 51,5 tys. rejestracji nowych aut osobowych. Oznacza to, że grudzień 2022 r. powinien obfitować w co najmniej 45,5 tys. rejestracji. Tymczasem najlepsze tegoroczne miesiące – marzec i czerwiec – przyniosły ledwie 39,5 tys.
zarejestrowanych aut osobowych.

Firmy papierkiem lakmusowym

Podobnie jak w poprzednich miesiącach papierkiem lakmusowym były rejestracje nowych osobówek dokonywane przez firmy. Na wynik wyższy niż w październiku i listopadzie 2021 r. wpłynął właśnie wzrost liczby rejestracji dokonanych na REGON. W listopadzie było ich 25 017 – o 8,7 proc. więcej niż w październiku oraz o 7,9 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym czasie liczba rejestracji dokonanych przez klientów indywidualnych wzrosła odpowiednio o 2 proc. oraz 4,7 proc.

Rejestracje nowych aut na firmy – listopad 2022 r.

Lp. Model Październik 2022 r. Listopad 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 1098 1898 +72,9
2. skoda octavia 1062 883 -16,9
3. hyundai i30 440 661 +50,2
4. kia sportage 357 519 +45,4
5. toyota yaris 609 517 -15,1
6. skoda fabia 441 516 +17,0
7. toyota rav4 515 489 -5,0
8. toyota yaris cross 461 470 +2,0
9. dacia duster 592 457 -22,8
10. renault arkana 192 404 +110,4
11. volkswagen t-roc 256 382 +49,2
12. skoda superb 429 365 -14,9
13. hyundai tucson 431 356 -17,4
14. dacia sandero 77 353 +358,4
15. kia ceed 328 344 +4,9
16. volkswagen passat 273 337 +23,4
17. volvo xc60 322 317 -1,6
18. volkswagen arteon 242 315 +30,2
19. audi q5 273 313 +14,7
20. skoda kamiq 261 297 +13,8
1-20. 8659 10 193 +17,7
Pozostałe 14 346 14 824 +3,3
Suma 23 005 25 017 +8,7

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Od kilku miesięcy jest już jasne, że podobnie jak przed rokiem, najczęściej rejestrowanym samochodem osobowym w 2022 r. w Polsce zostanie toyota corolla. Model ten z pewnością będzie święcił triumfy także wśród firm rejestrujących auta na REGON. Listopad 2022 r. przyniósł 1898 rejestracji corolli przez firmy, podczas gdy druga w zestawieniu skoda octavia zanotowała 883 zarejestrowane egzemplarze. Trzeci był hyundai i30 (661 szt.).

Te trzy modele okupują także tegoroczne podium. Bezapelacyjnym liderem jest jednak corolla, która od początku roku do końca listopada rejestrowana była 17 032 razy. Druga octavia może pochwalić się 8757 zarejestrowanymi egzemplarzami, a przy trzecim w kolejności hyunda’u i i30 zapisano 7339 zarejestrowanych sztuk.

Walka do ostatniego dnia

Znacznie ciekawiej ostatni miesiąc zapowiada się w przypadku aut osobowych rejestrowanych przez polskich klientów indywidualnych. Listopad należał pod tym względem do toyoty yaris cross. Większy z yarisów trafił do CEP 635 razy, podczas gdy druga w zestawieniu dacia duster 357, wyprzedzając przy tym kię sportage jedynie o jeden pojazd (356 szt.).

Rejestracje nowych aut na klientów indywidualnych – listopad 2022 r.

Lp. Model Październik 2022 r. Listopad 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota yaris 407 635 +56,0
2. dacia duster 353 357 +1,1
3. volkswagen t-roc 285 356 +24,9
4. toyota corolla 480 333 -30,6
5. dacia sandero 175 259 +48,0
6. toyota rav4 222 257 +15,8
7. hyundai tucson 256 255 -0,4
8. fiat tipo 207 240 +15,9
9. volkswagen tiguan 179 231 +29,1
10. skoda fabia 232 218 -6,0
11. toyota c-hr 138 203 +47,1
12. toyota aygo 153 189 +23,5
13. suzuki vitara 197 177 -10,2
14. seat leon 153 173 +13,1
15. volkswagen t-cross 80 152 +90,0
16. skoda kamiq 160 146 -8,8
17. kia cee’d 120 142 +18,3
18. skoda octavia 273 131 -52,0
19. renault clio 76 107 +40,8
20. renault captur 49 102 +108,2
1-20. 4195 4663 +11,2
Pozostałe 4801 4516 -5,9
Suma 8996 9179 +2,0

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Duster przewodzi stawce, jeśli weźmiemy pod uwagę pierwsze jedenaście miesięcy 2022 r. Polscy klienci indywidualni zarejestrowali w tym czasie 4926 nowych egzemplarzy tego modelu. Przy drugiej w rankingu popularności i dostępności toyocie yaris cross zapisano 4798 szt., a przy trzeciej kii sportage 4785 szt. Nie bez szans na miano najpopularniejszego modelu wśród „Kowalskich” pozostaje klasyczna toyota yaris (4754 szt.). Przed końcem roku wszystko jest więc możliwe, a wiele będzie zależało, jak od wielu miesięcy, od dostępności poszczególnych modeli, ale także od rejestracji dokonywanej przez przedstawicieli salonów samochodowych.

Tematy
Komentarze
Polacy rejestrują najmniej nowych aut od sześciu lat. Te modele wybierają najczęściej
Marcin Kaźmierczak
Podziel się