Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Sprzedaż nowych aut kuleje. Mniej samochodów dotarło też do firm

Sprzedaż nowych aut kuleje. Mniej samochodów dotarło też do firm

Za salonami samochodowymi jeden z najgorszych miesięcy od wyjścia z pandemicznego dołka wiosną 2020 r. Choć łączna liczba rejestracji nowych aut była nieznacznie wyższa niż przed rokiem, to nowe wozy ponownie rzadziej docierały do firm rejestrujących na REGON – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

W październiku w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów zarejestrowano 32 tys. samochodów osobowych. To wynik o 10,7 proc. niższy niż we wrześniu i jednocześnie o 2,4 proc. wyższy niż w październiku 2021 r. W tym przypadku to jednak efekt niskiego poziomu bazy, bowiem w II poł. 2021 r. byliśmy już świadkami gwałtownych spadków liczby rejestracji nowych aut w Polsce, głównie ze względu na ich niską dostępność i długi czas oczekiwania na dostawę. Warto dodać, że tegoroczny październik był najgorszym dziesiątym miesiącem roku od siedmiu lat.

Od początku roku w bazie CEP przybyło 348 681 nowych samochodów osobowych. Tegoroczny wynik jest o 7,9 proc. niższy od osiągniętego w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wciąż jest jednak wyższy od zanotowanego w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2020 r., gdy mierzyliśmy się z wybuchem pandemii COVID-19. Różnica wynosi jednak jedynie 13,5 tys. sztuk, a biorąc pod uwagę wysokie wyniki osiągnięte w listopadzie i grudniu 2020 r., za półtora miesiąca może okazać się, że 2022 r. może być dla branży najgorszym od co najmniej sześciu lat.

Mniej aut dotarło do firm

Wyższa od ubiegłorocznej liczba rejestracji nowych aut to głównie wynik aktywności klientów indywidualnych, którzy w październiku 2022 r. zarejestrowali 8996 samochodów osobowych – o 12,1 proc. więcej niż w październiku 2021 r.

W tym czasie firmy zarejestrowały na RERGON 23 005 nowych osobówek – o 1 proc. mniej niż przed rokiem.

Walka potrwa do końca roku

W przypadku klientów indywidualnych październik przyniósł najwięcej rejestracji dwóch odmian toyoty yaris – klasycznego wariantu miejskiego (480 szt.) oraz yarisa cross (407 szt.). Podium uzupełniła dacia duster (353 szt.). Poza nim uplasowała się kia sportage (285 szt.).

Rejestracje nowych aut na klientów indywidualnych – październik 2022 r.

Lp. Model Wrzesień 2022 r. Październik 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota yaris 359 480 +33,7
2. toyota yaris cross 216 407 +88,4
3. dacia duster 408 353 -13,5
4. kia sportage 341 285 -16,4
5. toyota rav4 289 273 -5,5
6. kia stonic 262 256 -2,3
7. toyota corolla 157 232 +47,8
8. toyota aygo x 209 222 +6,2
9. skoda kamiq 287 207 -27,9
10. hyundai tucson 213 197 -15,6
11. volkswagen t-roc 212 179 -15,6
12. dacia sandero 194 175 -9,8
13. mazda cx-30 124 161 +29,8
14. skoda fabia 152 160 +5,3
15. skoda octavia 235 159 -32,3
16. kia picanto 80 158 +97,5
17. kia xceed 94 153 -10,5
17. renault captur 171 153 -10,5
19. skoda karoq 134 138 +3,0
20. kia rio 134 130 -3,0
1-20. 4271 4478 +4,8
Pozostałe 5246 4518 -13,9
Suma 9517 8996 -5,5

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Pomiędzy dusterem, kią sportage i toyotą yaris do ostatnich dni roku potrwa walka o miano najpopularniejszego model wśród polskich klientów indywidualnych. Na koniec października stawce przewodził duster (4569 szt.), jednak z nieznaczną przewagą nad kią sportage (4429 szt.) oraz toyotą yaris (4421 szt).

Znacznie mniejszym zainteresowaniem niż przed rokiem cieszy się toyota corolla (2352 szt. i 11. miejsce).

Corolla zdubluje octavię?

Model ten jest jednak najczęściej rejestrowanym przez firmy działające w Polsce. Nie inaczej było w październiku, gdy octavia (1098 szt.) wyprzedziła swoją największą konkurentkę od lat, czyli skodę octavię (1062 szt.).

Rejestracje nowych aut na firmy – październik 2022 r.

Lp. Model Wrzesień 2022 r. Październik 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 1489 1098 -26,3
2. skoda octavia 1569 1062 -32,3
3. toyota yaris 633 609 -3,8
4. dacia duster 794 592 -25,4
5. toyota rav4 545 515 -5,5
6. toyota yaris cross 360 461 +28,1
7. skoda fabia 778 441 -43,3
8. hyundai i30 496 440 -11,3
9. hyundai tucson 476 431 -9,5
10. skoda superb 462 429 -7,1
11. kia sportage 440 357 -18,9
12. kia ceed 389 328 -15,7
13. volvo xc60 436 322 -26,1
14. volkswagen golf 270 279 +3,3
14. ford focus 209 279 +33,5
16. audi q5 279 273 -2,2
16. volkswagen passat 237 273 +15,2
18. skoda kamiq 226 261 +15,5
19. skoda kodiaq 267 257 -3,7
20. volkswagen t-roc 271 256 -5,5
1-20. 10 626 8963 -15,7
Pozostałe 15 676 14 042 -10,4
Suma 26 302 23 005 -12,5

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Głównie z powodu zaburzonych dostaw w pierwszej połowie roku octavia znacząco odstaje od corolli, jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę rejestracji w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2022 r. W tym zestawieniu corolla może pochwalić się 15,1 tys. rejestracji, podczas gdy octavia zapisała na swoim koncie niespełna 7,9 tys. zarejestrowanych nowych egzemplarzy. Podium uzupełnia hyundai i30 (6,7 tys. szt.).

W czołowej dwudziestce znalazły się także trzy modele aut z segmentu premium, czyli takie, których podstawowe wersji kosztują więcej niż 150 tys. zł. To volvo xc60 (13. miejsce i 3,6 tys. szt.), mercedes-benz glc (19. miejsce i 2,7 tys. szt.) oraz bmw serii 3 (20. miejsce i 2,6 tys. szt.).

Zgodnie z danymi PZPM systematycznie obniża się udział aut benzynowych w rynku sprzedaży nowych aut w Polsce. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2022 r. ich udział wyniósł 48,7 proc. i było 4,1 pp. niższy niż w analogicznym okresie 2021 r. Niższy niż przed rokiem udział w sprzedaży nowych aut zanotowano także w przypadku diesli (11,1 proc. i -1,5 pp. r/r).

Auta benzynowe i diesle tracą na rzecz samochodów z napędami alternatywnymi, których udział w rynku przekroczyły już 40 proc. Wśród nich najprężniej rośnie udział klasycznych hybryd. Od początku roku do końca października zarejestrowano blisko 53,7 tys. aut z takim napędem, co stanowiło 15,4 proc. na rynku – o 2,8 pp. więcej niż w analogicznym okresie 2021 r.

Tematy
Komentarze
Sprzedaż nowych aut kuleje. Mniej samochodów dotarło też do firm
Marcin Kaźmierczak
Podziel się