Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Polacy przesiadają się do większych aut, ale sprzedaż kuleje. TOP20 modeli z salonów w lutym

Polacy przesiadają się do większych aut, ale sprzedaż kuleje. TOP20 modeli z salonów w lutym

W lutym w Polsce zarejestrowano 33 538 nowych samochodów osobowych. I choć względem stycznia, podobnie jak przed rokiem, zanotowano wzrost, to producenci i dealerzy nie mogą być zadowoleni. Liczba rejestracji nowych aut była znacznie niższa niż przed rokiem.

Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, wynik osiągnięty przez salony samochodowe w lutym 2022 r. był o 15,7 proc. wyższy od styczniowego. W relacji do lutego 2021 r. zanotowano jednak ponad 11-procentową obniżkę sprzedaży nowych samochodów. Obniżkę w relacji rocznej obserwujemy od ośmiu miesięcy z rzędu. Tegoroczny luty był również najgorszym drugim miesiącem roku od sześciu lat.

W ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2022 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 62,5 tys. nowych aut osobowych. W relacji do analogicznego okresu 2021 r. spadek przekroczył 10 proc. Nominalnie na polskich drogach przybyło o 7,5 tys. nowych aut mniej niż w styczniu i lutym 2021 r.

Spada popularność aut benzynowych

Jedynym spadkiem, który może cieszyć, jest spadek udziałów aut benzynowych i diesli w rynku nowych aut. Choć samochody z silnikami benzynowymi wciąż stanowią ponad połowę wszystkich rejestracji nowych aut osobowych (w lutym 2022 r. było to 51,5 proc.), to w ciągu roku ich udział obniżył się o 3,6 p.p. Jeszcze mocniej – o 4,9 p.p. zmniejszył się udział aut z silnikami wysokoprężnymi. W lutym 2022 r. w taki napęd wyposażony był co dziesiąty nowy samochodów osobowy zarejestrowany w Polsce.

SUV-y i crossovery coraz popularniejsze

W lutym 2022 r. polscy klienci indywidualni zarejestrowali 10 166 samochodów osobowych, co było wynikiem o 8,8 proc. wyższym od styczniowego i jednocześnie o 5,8 proc. niższym niż w lutym 2021 r. Po krótkiej przerwie na czoło zestawienia powróciła toyota yaris (664 szt. zarejestrowane w lutym 2021 r.).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – luty 2022

Lp. Samochód Luty 22’ Styczeń 22’ Zmiana mdm
1. toyota yaris 664 499 +33,1%
2. kia sportage 479 457 +4,8%
3. hyundai tucson 466 388 +20,1%
4. dacia duster 460 334 +37,7%
5. toyota rav4 448 353 +26,9%
6. dacia sandero 409 565 -27,6%
7. toyota yaris cross 383 384 -0,3%
8. kia xceed 260 342 -24,0%
9. toyota corolla 243 249 -2,4%
10. skoda kamiq 215 174 +23,6%
11. kia stonic 208 195 +6,7%
11. toyota c-hr 208 131 +58,8%
13. skoda karoq 174 124 +40,3%
14. volkswagen tiguan 173 35 +394,3%
15. skoda fabia 149 121 +23,1%
16. skoda kodiaq 144 68 +111,8%
17. volkswagen t-roc 143 577 -75,2%
18. kia picanto 131 115 +13,9%
19. kia cee’d 130 215 -39,5%
20. peugeot 208 129 59 +118,6%
Łącznie (1.-20.) 5616 5385 +4,3%
Pozostałe 4550 3956 +15,0%
Suma 10 166 9341 +8,8%

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl

W czołowej dwudziestce coraz mocniej rozpychają się jednak większe modele – SUV-y i crossovery. Na kolejnych miejscach lutowego podium znaleźli się przedstawiciele tych typów nadwozia. Druga w rankingu popularności była kia sportage (479 szt.) a trzeci hyundai tucson (466 szt.). W czołowej dwudziestce znalazło się w sumie czternaście SUV-ów i mniejszych kompaktowych crossoverów.

Biorąc pod uwagę dwa pierwsze miesiące 2022 r., także prowadzi toyota yaris (1163 szt.). Był to jedyny model, którego sprzedaż wśród polskich klientów indywidualnych przekroczył 1 tys. egzemplarzy. Na kolejnych miejscach uplasowały się dacia sandero (974 szt.) i kia sportage (936).

Jak na REGON to z Azji

Znaczniejszy spadek rejestracji nowych aut osobowych zanotowano w lutym wśród firm rejestrujących na REGON. W lutym do bazy CEP wprowadzono 23 372 osobówki zarejestrowane przez działające w Polsce firmy. Choć to wynik o 19 proc. wyższy niż w styczniu, to w relacji miesięcznej zanotowano ponad 13-procentową obniżkę.

Wciąż najpopularniejsza wśród firm jest toyota corolla (1364 szt. zarejestrowane w lutym 2022 r.), która w lutowym zestawieniu popularności wyprzedziła inny model z logo Toyoty – SUV-a rav4 (1066 szt.). Na podium znalazł się hyundai tucson (742 szt.), który nieznacznie wyprzedził skodę octavię (738 szt.).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – luty 2022

Lp. Samochód Luty 22’ Styczeń 22’ Zmiana mdm
1. toyota corolla 1364 1430 -4,6%
2. toyota rav4 1066 764 +39,5%
3. hyundai tucson 742 305 +143,3%
4. skoda octavia 738 792 -6,8%
5. toyota yaris 694 435 +59,5%
6. hyundai i30 620 308 +101,3%
7. kia cee’d 503 641 -21,5%
8. kia sportage 465 403 +15,4%
9. volvo xc60 423 144 +193,8%
10. ford kuga 418 322 +29,8%
11. toyota camry 389 271 +43,5%
12. dacia duster 343 207 +65,7%
13. kia xceed 299 282 +6,0%
14. skoda superb 294 266 +10,5%
15. renault clio 290 128 +126,6%
16. opel corsa 288 150 +92,0%
17. toyota c-hr 286 222 +28,8%
18. bmw serii 3 262 267 -1,9%
19. skoda kodiaq 252 158 +59,5%
20. volkswagen tiguan 250 79 +216,5%
Łącznie (1.-20.) 9986 7574 +31,8%
Pozostałe 13 386 12 060 +11,0
Suma 23 372 19 634 +19,0%

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl

W czołowej dwunastce najpopularniejszych modeli wśród firm w lutym znalazło się dziewięć modeli japońskich i południowokoreańskich marek. Na uwagę zasługuje także dziewiąta pozycja modelu z segmentu aut premium – volvo xc60 (423 szt.).

Biorąc pod uwagę dwa pierwsze miesiące 2022 r., reszcie stawki wyraźnie odskoczyła toyota corolla (2794 szt.). Druga w zestawieniu toyota rav4 została zarejestrowana 1830 razy, a trzecia skoda octavia 1530 razy. Próg 1 tys. sztuk wprowadzonych w styczniu i lutym do bazy CEP zanotowała także kia cee’d, toyota yaris i hyundai tucson.

W czołowej dwudziestce znalazły się trzy modele premium, czyli takie, których podstawowe wersje kosztują co najmniej 150 tys. zł. Oprócz wspomnianego już volvo xc60 były to dwa modele produkowane przez BMW: seria 3 i seria 5.

Tematy
Komentarze
Polacy przesiadają się do większych aut, ale sprzedaż kuleje. TOP20 modeli z salonów w lutym
Marcin Kaźmierczak
Podziel się