W lutym w Polsce zarejestrowano 33 538 nowych samochodów osobowych. I choć względem stycznia, podobnie jak przed rokiem, zanotowano wzrost, to producenci i dealerzy nie mogą być zadowoleni. Liczba rejestracji nowych aut była znacznie niższa niż przed rokiem.
Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, wynik osiągnięty przez salony samochodowe w lutym 2022 r. był o 15,7 proc. wyższy od styczniowego. W relacji do lutego 2021 r. zanotowano jednak ponad 11-procentową obniżkę sprzedaży nowych samochodów. Obniżkę w relacji rocznej obserwujemy od ośmiu miesięcy z rzędu. Tegoroczny luty był również najgorszym drugim miesiącem roku od sześciu lat.
W ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2022 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 62,5 tys. nowych aut osobowych. W relacji do analogicznego okresu 2021 r. spadek przekroczył 10 proc. Nominalnie na polskich drogach przybyło o 7,5 tys. nowych aut mniej niż w styczniu i lutym 2021 r.
Spada popularność aut benzynowych
Jedynym spadkiem, który może cieszyć, jest spadek udziałów aut benzynowych i diesli w rynku nowych aut. Choć samochody z silnikami benzynowymi wciąż stanowią ponad połowę wszystkich rejestracji nowych aut osobowych (w lutym 2022 r. było to 51,5 proc.), to w ciągu roku ich udział obniżył się o 3,6 p.p. Jeszcze mocniej – o 4,9 p.p. zmniejszył się udział aut z silnikami wysokoprężnymi. W lutym 2022 r. w taki napęd wyposażony był co dziesiąty nowy samochodów osobowy zarejestrowany w Polsce.
SUV-y i crossovery coraz popularniejsze
W lutym 2022 r. polscy klienci indywidualni zarejestrowali 10 166 samochodów osobowych, co było wynikiem o 8,8 proc. wyższym od styczniowego i jednocześnie o 5,8 proc. niższym niż w lutym 2021 r. Po krótkiej przerwie na czoło zestawienia powróciła toyota yaris (664 szt. zarejestrowane w lutym 2021 r.).
Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – luty 2022
Lp. | Samochód | Luty 22’ | Styczeń 22’ | Zmiana mdm |
1. | toyota yaris | 664 | 499 | +33,1% |
2. | kia sportage | 479 | 457 | +4,8% |
3. | hyundai tucson | 466 | 388 | +20,1% |
4. | dacia duster | 460 | 334 | +37,7% |
5. | toyota rav4 | 448 | 353 | +26,9% |
6. | dacia sandero | 409 | 565 | -27,6% |
7. | toyota yaris cross | 383 | 384 | -0,3% |
8. | kia xceed | 260 | 342 | -24,0% |
9. | toyota corolla | 243 | 249 | -2,4% |
10. | skoda kamiq | 215 | 174 | +23,6% |
11. | kia stonic | 208 | 195 | +6,7% |
11. | toyota c-hr | 208 | 131 | +58,8% |
13. | skoda karoq | 174 | 124 | +40,3% |
14. | volkswagen tiguan | 173 | 35 | +394,3% |
15. | skoda fabia | 149 | 121 | +23,1% |
16. | skoda kodiaq | 144 | 68 | +111,8% |
17. | volkswagen t-roc | 143 | 577 | -75,2% |
18. | kia picanto | 131 | 115 | +13,9% |
19. | kia cee’d | 130 | 215 | -39,5% |
20. | peugeot 208 | 129 | 59 | +118,6% |
Łącznie (1.-20.) | – | 5616 | 5385 | +4,3% |
Pozostałe | – | 4550 | 3956 | +15,0% |
Suma | – | 10 166 | 9341 | +8,8% |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl
W czołowej dwudziestce coraz mocniej rozpychają się jednak większe modele – SUV-y i crossovery. Na kolejnych miejscach lutowego podium znaleźli się przedstawiciele tych typów nadwozia. Druga w rankingu popularności była kia sportage (479 szt.) a trzeci hyundai tucson (466 szt.). W czołowej dwudziestce znalazło się w sumie czternaście SUV-ów i mniejszych kompaktowych crossoverów.
Biorąc pod uwagę dwa pierwsze miesiące 2022 r., także prowadzi toyota yaris (1163 szt.). Był to jedyny model, którego sprzedaż wśród polskich klientów indywidualnych przekroczył 1 tys. egzemplarzy. Na kolejnych miejscach uplasowały się dacia sandero (974 szt.) i kia sportage (936).
Jak na REGON to z Azji
Znaczniejszy spadek rejestracji nowych aut osobowych zanotowano w lutym wśród firm rejestrujących na REGON. W lutym do bazy CEP wprowadzono 23 372 osobówki zarejestrowane przez działające w Polsce firmy. Choć to wynik o 19 proc. wyższy niż w styczniu, to w relacji miesięcznej zanotowano ponad 13-procentową obniżkę.
Wciąż najpopularniejsza wśród firm jest toyota corolla (1364 szt. zarejestrowane w lutym 2022 r.), która w lutowym zestawieniu popularności wyprzedziła inny model z logo Toyoty – SUV-a rav4 (1066 szt.). Na podium znalazł się hyundai tucson (742 szt.), który nieznacznie wyprzedził skodę octavię (738 szt.).
Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – luty 2022
Lp. | Samochód | Luty 22’ | Styczeń 22’ | Zmiana mdm |
1. | toyota corolla | 1364 | 1430 | -4,6% |
2. | toyota rav4 | 1066 | 764 | +39,5% |
3. | hyundai tucson | 742 | 305 | +143,3% |
4. | skoda octavia | 738 | 792 | -6,8% |
5. | toyota yaris | 694 | 435 | +59,5% |
6. | hyundai i30 | 620 | 308 | +101,3% |
7. | kia cee’d | 503 | 641 | -21,5% |
8. | kia sportage | 465 | 403 | +15,4% |
9. | volvo xc60 | 423 | 144 | +193,8% |
10. | ford kuga | 418 | 322 | +29,8% |
11. | toyota camry | 389 | 271 | +43,5% |
12. | dacia duster | 343 | 207 | +65,7% |
13. | kia xceed | 299 | 282 | +6,0% |
14. | skoda superb | 294 | 266 | +10,5% |
15. | renault clio | 290 | 128 | +126,6% |
16. | opel corsa | 288 | 150 | +92,0% |
17. | toyota c-hr | 286 | 222 | +28,8% |
18. | bmw serii 3 | 262 | 267 | -1,9% |
19. | skoda kodiaq | 252 | 158 | +59,5% |
20. | volkswagen tiguan | 250 | 79 | +216,5% |
Łącznie (1.-20.) | – | 9986 | 7574 | +31,8% |
Pozostałe | – | 13 386 | 12 060 | +11,0 |
Suma | – | 23 372 | 19 634 | +19,0% |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl
W czołowej dwunastce najpopularniejszych modeli wśród firm w lutym znalazło się dziewięć modeli japońskich i południowokoreańskich marek. Na uwagę zasługuje także dziewiąta pozycja modelu z segmentu aut premium – volvo xc60 (423 szt.).
Biorąc pod uwagę dwa pierwsze miesiące 2022 r., reszcie stawki wyraźnie odskoczyła toyota corolla (2794 szt.). Druga w zestawieniu toyota rav4 została zarejestrowana 1830 razy, a trzecia skoda octavia 1530 razy. Próg 1 tys. sztuk wprowadzonych w styczniu i lutym do bazy CEP zanotowała także kia cee’d, toyota yaris i hyundai tucson.
W czołowej dwudziestce znalazły się trzy modele premium, czyli takie, których podstawowe wersje kosztują co najmniej 150 tys. zł. Oprócz wspomnianego już volvo xc60 były to dwa modele produkowane przez BMW: seria 3 i seria 5.