Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Delikatne odbicie sprzedaży w komisach samochodowych. Padł nowy rekord

Delikatne odbicie sprzedaży w komisach samochodowych. Padł nowy rekord

Maj przyniósł 69 589 rejestracji używanych samochodów z zagranicy – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Choć w porównaniu z ubiegłym rokiem sprzedaż używanych aut wciąż dołuje, to w relacji miesięcznej odnotowano nieznaczne odbicie. Auta rejestrowane w maju były jednak najstarsze w historii.

Trzynastka na horyzoncie

I to właśnie wspomniany rekord. Używany samochód osobowy sprowadzony do Polski w maju miał średnio 12 lat i 9 miesięcy. Statystyki zawyżały auta osobowe (średnio 13 lat i 7 miesięcy). Statystyczny diesel miał średnio o dwa lata mniej.

Używanych aut z zagranicy, które zarejestrowano w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów w maju, było o 13,9 proc., a nominalnie o blisko 10 tys. mniej niż przed rokiem. Względem kwietnia zanotowano jednak wzrost o 3 proc. Trudno w tym przypadku mówić o sezonowości, ponieważ wykluczając z analizy pełen zawirowań 2020 r., zarówno w 2021 r. jak i 2019 r. maj przynosił osłabienie ruchu w polskich komisach samochodowych. Być może jednak na wzrost wpłynął niski poziom kwietniowej bazy.

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2022 r. w Polsce przybyło 335 089 używanych samochodów z zagranicy – o 14 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Nominalnie na polskich drogach i parkingach pojawiło się o ponad 56 tys. mniej używanych aut z zagranicy.

Udział diesli spada, ale w żółwim tempie

Wciąż więcej niż co drugi rejestrowany samochód używany z zagranicy wyposażony jest w silnik benzynowy (58,2 proc.). Udział benzyniaków w ciągu roku wzrósł nawet o 0,8 pp. Względem pierwszych pięciu miesięcy 2021 r. spadł za to udział diesli (-0,9 pp.), który w analogicznym okresie 2022 r. wyniósł 41,5 proc.

Udział diesli i aut benzynowych znacznie szybciej osłabia się w przypadku nowych aut. W ciągu czterech pierwszych miesięcy 2022 r. te pierwsze stanowiły jedynie 10,2 proc. wszystkich rejestracji nowych aut osobowych (-4 pp. r/r). Udział aut benzynowych był także niższy niż w przypadku aut używanych z zagranicy. W okresie styczeń – kwiecień wyniósł on 49 proc. i był o 5,3 pp. niższy niż w analogicznym okresie 2021 r.

Opel astra vs audi a4

W komisach samochodowych wciąż królują te same modele, choć inaczej niż w poprzednich latach nie widać znacznej przewagi audi a4. Najpopularniejszy model ostatnich lat znajduje najwięcej nabywców także w obecnym roku (9304 szt.), to jednak w maju najczęściej rejestrowano sprowadzane z zagranicy ople astry (1950 szt.).

Import używanych aut w maju 2022 r. – najpopularniejsze modele

Model Liczba rejestracji (maj 2022 r.) Zmiana m/m [w proc.]
opel astra 1950 +2,8
audi a4 1896 -2,0
volkswagen golf 1728 -2,6
bmw serii 3 1422 +2,4
audi a3 1236 +2,1
ford focus 1211 +4,2
opel corsa 1182 +1,4
ford fiesta 1030 +3,9
volkswagen passat 971 -0,8
volkswagen polo 823 -14,1

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Spośród dziesięciu najpopularniejszych modeli maja, spadek liczby rejestracji w ujęciu miesięcznym zanotowało wspomniane już audi a4 (-2 proc. m/m) oraz trzy volkswageny: golf (-2,6 proc. m/m), polo (-14,1 proc. m/m) i passat (-0,8 proc. m/m).

Volkswagen passat, który triumfy święcił jeszcze w 2019 r., z roku na rok traci na popularności. Majowa liczba rejestracji tego modelu była o blisko 25 proc. niższa niż przed rokiem. Spośród dziesięciu czołowych modeli w polskich komisach wzrost liczby rejestracji w skali roku zanotowano jedynie w przypadku forda focusa (+1,2 proc. r/r).

Na spadek importu używanych aut z zagranicy w relacji rocznej wpływa przede wszystkim mniejsze zainteresowanie autami z Niemiec. W przypadku najpopularniejszego kierunku, z którego do polskich komisów trafiają używane samochody (blisko 52 proc. udziałów), ich liczba względem pierwszych pięciu miesięcy 2021 r. spadła o blisko 24 proc. Dwucyfrowy spadek zaliczył także import używanych aut z Belgii (-11,9 proc. r/r) i Włoch (-21,1 proc. r/r). Wzrosło za to zainteresowanie samochodami sprowadzanymi z Francji (+4,9 proc. r/r), Holandii (+7,1 proc. r/r), Austrii (+7,3 proc. r/r), Stanów Zjednoczonych (+7,7 proc. r/r) oraz krajów skandynawskich: Danii (+2,9 proc. r/r) i Szwecji (+13,6 proc. r/r).

Tematy
Komentarze
Delikatne odbicie sprzedaży w komisach samochodowych. Padł nowy rekord
Marcin Kaźmierczak
Podziel się