Tak jak poprzedni tydzień należał do Caracali, a dokładnie do tematu zakończenia negocjacji z Airbus Helicopters ws. umowy offsetowej, tak w minionych dniach głośno było o podpisaniu umowy dotyczącej budowy fabryki silników Mercedesa oraz rozmowach z Toyotą na temat inwestycji w Polsce. Nie są to jednak jedyne podmioty, które ogłosiły w ostatnich dniach swoje plany rozwoju nad Wisłą.
"To jest kolejny etap realizacji Planu na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Odeszliśmy od etapu wyprzedawania, nie jesteśmy tylko montownią sprzętu AGD, co też cieszy, ale w szczególności cieszymy się z tych inwestycji, które sprowadzają do nas inwestycje wysoko zaawansowane technologicznie, które przekładają się na wiele pozytywnych aspektów rozwoju gospodarczego" - powiedział na konferencji dot. fabryki Daimlera w Jaworze wicepremier Morawiecki.
Przy ogłoszeniu tej informacji obecny był członek zarządu Mercedes-Benz Cars - Markus Schaefer.


W fabryce w Jaworze mają być produkowane zaawansowane technologicznie czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne z przeznaczeniem dla całej gamy modelowej, od najmniejszej klasy A po limuzyny klasy S. Będą to motory nowej generacji, spełniające europejskie normy emisji spalin badane w rzeczywistych warunkach drogowych, a nie jak do tej pory - w warunkach laboratoryjnych.
Szacowane wpływy z inwestycji do budżetu państwa i budżetów Jednostek Samorządu Terytorialnego to 55 mln zł w okresie realizacji inwestycji oraz 440 mln zł w okresie utrzymania. Spółka zapowiada, że 100 proc. produkowanych w fabryce silników będzie eksportowanych na kwotę około 2 mld zł rocznie, co ma pozytywnie wpłynąć na bilans handlowy Polski. Eksportowane silniki Daimler AG, według szacunków, będą stanowiły około 1 proc. całego polskiego eksportu.


W czwartek dowiedzieliśmy się także, rząd prowadzi rozmowy z Toyotą na temat inwestycji w Polsce - taką informację przekazał dziennikarzom Morawiecki, nie podając jednak szczegółów.
Niedawno "Puls Biznesu" informował, że Japończycy chcą zbudować w Polsce kolejną fabrykę, w której powstawać będą automatyczne skrzynie biegów. Miałaby powstać w Wałbrzychu na Dolnym Śląsku. koncern ma również rozważać rozbudowę zakładu silników w Jelczu-Laskowicach i otwarcie w Polsce centrum B+R. Łącznie Toyota miałaby zainwestować miliard złotych.


W październiku uzyskaliśmy również informację o planach sieci Hilton w Polsce.
"W sierpniu Hilton WorldWide ogłosił, że w Gdańsku i Lublinie powstaną hotele marki Hampton by Hilton. W najbliższych latach firma ma planach otwarcie w naszym kraju 9 hoteli różnych swoich marek" - czytamy w komunikacie.
Kilka dni temu Hilton dokonał oficjalnego otwarcia działającego od sierpnia DoubleTree by Hilton we Wrocławiu. Najnowszy obiekt to pierwszy na Dolnym Śląsku, czwarty w Polsce i 73 hotel tej marki w Europie.
Łącznie z wrocławskim hotelem Hilton WorldWide ma 14 hoteli w Polsce.


Dobre informacje napłynęły również dla Kielc. Szwajcarska spółka z branży maszynowej w grudniu rozpocznie działalność w Kieleckim Parku Technologicznym (KPT). To pierwsza inwestycja przedsiębiorstwa poza Szwajcarią i pierwsza przemysłu szwajcarskiego w Kielcach. Jednym z czynników, który zdecydował o rozpoczęciu działalności w Polsce była bliskość rynków zbytu, tj. zakładów produkcyjnych klientów spółki, zlokalizowanych w Aleksandrowie Łódzkim i w Siedlcach.
Według Mazurkiewicza (dyrektora KPT), jeżeli inwestorzy będą zadowoleni z rozwoju swojego biznesu, możliwa będzie budowa własnego zakładu spółki.


Dowiedzieliśmy się także o planach LG Chem, które zainwestuje w Polsce ponad 1,3 mld zł do końca 2018 r. w budowę fabryki baterii do samochodów elektrycznych.
"Powstanie ponad 700 nowych miejsc pracy. Inwestycja będzie zlokalizowana w Klastrze LG w Biskupicach Podgórnych, które są częścią Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, zarządzanej przez Agencję Rozwoju Przemysłu" - napisano w raporcie.
"Rok później fabryka będzie produkować ponad 100.000 baterii rocznie, wyłącznie do samochodów elektrycznych o wysokiej wydajności, które będą mogły pokonywać dystans do 320 km na jednym ładowaniu" - napisano w komunikacie.
Będzie to pierwsza fabryka masowej produkcji baterii litowych branży automotive w Europie. LG Chem produkuje baterie między innymi do chevroleta volt.


PAP/IAR/ISBnews