REKLAMA

Zostawiłem pieniądze w bankomacie – co robić?

Michał Kisiel2018-09-13 05:50analityk Bankier.pl
publikacja
2018-09-13 05:50

Wkładamy kartę, wpisujemy PIN, podajemy kwotę wypłaty, zabieramy plastik i… odchodzimy. Chwila roztargnienia może zdarzyć się każdemu, ale jeśli zostawiliśmy gotówkę w bankomacie, to niekoniecznie musimy pogodzić się ze stratą pieniędzy.

Bankomat może nie wypłacić gotówki w wyniku awarii, ale do rzadkości nie należy też sytuacja, gdy banknoty w maszynie zostawia klient. To ostatni etap transakcji i czasami śpieszący się lub roztargniony użytkownik zapomni o tym, co w niej najważniejsze – odbiorze pieniędzy.

W większości przypadków nieodebrane banknoty czekają w szczelinie bankomatu przez kilkadziesiąt sekund, a następnie są „wciągane” z powrotem do środka. W tym czasie przy ekranie bankomatu może pojawić się już następny klient. Dużo zależy zatem od uczciwości osoby, która po nas realizowała transakcję. Czasem klienci odnoszą pieniądze do obsługi oddziału (jeśli mamy do czynienia z maszyną postawioną obok banku), ale zdarza się również, że przywłaszczają sobie cudze środki, narażając się na odpowiedzialność karną.

/ fot. stockyimages / YAY Foto

Zostawiłem pieniądze w bankomacie - zanotuj gdzie i kiedy

Gdy zorientujemy się, że nasze pieniądze zostały w bankomacie, powinniśmy przede wszystkim precyzyjnie odnotować najważniejsze okoliczności. Najlepiej szybko zapisać dokładną godzinę pechowej transakcji oraz kwotę, która powinna była trafić do naszego portfela.

Ważne jest także miejsce. Warto wrócić do bankomatu i sfotografować lub zapisać jego numer oraz odnotować lokalizację. Powinniśmy także zwrócić uwagę na to, do kogo należy bankomat, który zatrzymał nasze pieniądze.

Bankomat nie wydał pieniędzy – trzeba złożyć reklamację

Następnym krokiem powinno być złożenie reklamacji w naszym banku, prowadzącym rachunek, z którego wypłacaliśmy pieniądze. Dotyczy to sytuacji, gdy:

  • bankomat nie wydał pieniędzy,
  • bankomat wydał niewłaściwą sumę,
  • zapomnieliśmy wyjąć pieniądze z bankomatu.

Jak zgłosić reklamację?

Na stronie internetowej naszego banku znajdziemy informację o formach, w jakich można przekazać reklamację bankowi. Z reguły można przekazać ją pisemnie w oddziale, przesłać pocztą na adres banku lub skorzystać z bankowości telefonicznej i internetowej.

Wiele instytucji w swoich systemach bankowości online ma opcję poczty wewnętrznej i przyjmuje zlecenia taką drogą. Inną czasem spotykaną możliwością jest wypełnienie formularza reklamacyjnego w serwisie www banku.

Zatrzymana gotówka – co powinno być w reklamacji?

Reklamacja powinna zawierać dokładne informacje o:

  • naszej tożsamości – imię, nazwisko, PESEL i adres zamieszkania,
  • numer rachunku bankowego powiązanego z transakcją lub karty płatniczej, której użyliśmy w pechowym bankomacie,
  • okolicznościach zdarzenia – lokalizacji bankomatu, kwocie wypłaty, czasie dokonania nieudanej transakcji,
  • preferowanej formie odpowiedzi na reklamację (np. pocztą wewnętrzną w systemie bankowości internetowej),
  • naszym żądaniu – uznaniu rachunku kwotą nieudanej transakcji.

Banki mają obowiązek rozpatrzenia reklamacji w terminie nie dłuższym niż 30 dni, ale w szczególnie skomplikowanych przypadkach prawo daje im możliwość przedłużenia tego okresu do 60 dni.

Bank skomunikuje się z właścicielem bankomatu i będzie miał możliwość prześledzenia dziennika transakcji, weryfikacji bilansu (ewentualnej nadwyżki gotówki wynikającej z niepodjętych wypłat) oraz zawartości specjalnej kasety w urządzeniu przeznaczonej na odrzucone banknoty.

Jeśli pieniądze wróciły z powrotem do bankomatu, czyli nie padliśmy ofiarą przywłaszczenia, odzyskamy swoje środki. Stan rachunku zostanie przywrócony, a nieprawidłowa transakcja nie zostanie zaksięgowana. Jeśli natomiast ktoś korzystający zaraz po nas z maszyny połakomił się na nasze pieniądze, to sprawa powinna być skierowana na policję. Chociaż bankomaty są zwykle monitorowane, to ujęcie sprawcy może okazać się trudne i w najgorszym razie będziemy musieli liczyć się ze stratą.

Znalazłem pieniądze w bankomacie - co robić?

Jeśli zdarzy się, że znajdziemy w szczelinie bankomatu gotówkę pozostawioną przez zapominalskiego poprzednika, powinniśmy przede wszystkim poczekać aż pieniądze zostaną z powrotem wciągnięte przez maszynę. To ułatwi prawowitemu właścicielowi, jeśli nie ma go już w okolicy, odzyskanie zguby.

W innym przypadku środki należy skontaktować się z właścicielem bankomatu, np. bankiem lub operatorem (jak chociażby Euronet). Odpowiedni numer telefonu znajdziemy zazwyczaj na urządzeniu lub ekranie maszyny. Instytucja ta poinformuje nas, co należy w takim przypadku zrobić. Pamiętajmy, że w takiej sytuacji koniecznie trzeba sporządzić protokół, który będzie dowodem, że zwróciliśmy pieniądze.

Źródło:
Michał Kisiel
Michał Kisiel
analityk Bankier.pl

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z psychologią finansów, analizuje jak płacą i zadłużają się Polacy. Doktor nauk ekonomicznych, zwolennik idei społeczeństwa bez gotówki. Pomysłodawca finansowego eksperymentu "2 tygodnie bez portfela", w ramach którego banknoty i karty płatnicze zamienił na smartfona.

Tematy
Załóż Konto Przekorzystne na selfie

Załóż Konto Przekorzystne na selfie

Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
open_mind
„Co zrobić” Gorąca modlitwa, ale też nie do przesady aby nie spowodować pożaru!
a-zet
"Zostawiłem pieniądze w bankomacie – co robić?"

Nic. Jak nie potrafisz pilnować pieniędzy to nie powinieneś ich mieć.
czytacz
Chyba trzeba myśleć dolną częścią ciała lub o dolnej części ciała przechodzącej obok osoby,aby nie odebrać gotówki z bankomatu i odejść!
marcin321
Ciekawostka - mi w oddziale banku wpłatomat zjadł kartę (bo zagadałem się z ładną klientką) i po 30s ją wciągnął. Niestety nie dało się jej odzyskać (w oddziale!) trzeba było wyrobić nową.

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki