Jak ważna jest optymalizacja kosztów związanych z obsługą w banku, wiedzą szczególnie przedsiębiorcy, dla których dokonywanie licznych transakcji finansowych to codzienność. Są jednak sposoby, dzięki którym przedsiębiorcy ograniczą ilość „za darmo” oddawanych bankowi pieniędzy.
Zapytaliśmy przedstawicieli wybranych banków, w jaki sposób firmy mogą zaoszczędzić na kontaktach z bankiem. Nasi rozmówcy wskazują przede wszystkim konieczność odpowiedniego doboru produktów bankowych do profilu działalności przedsiębiorstwa. Zanim zdecydujemy się na konkretne konto, kredyt czy kartę kredytową, warto przeanalizować dotychczasową działalność firmy.
– W Raiffeisen Banku małe firmy, które stale utrzymują na rachunku powyżej 40 tys. zł, bezpłatnie korzystają z konta i elektronicznych kanałów dostępu oraz mają 70 darmowych przelewów krajowych. Bank dodatkowo umożliwia klientowi otwarcie kont lokacyjnych w różnych walutach z funkcjonalnością automatycznego transferu nadwyżek oraz uzupełniania niedoborów, dzięki czemu środki mogą cały czas pracować na wyżej oprocentowanym rachunku – mówi Marek Gurbski z Raiffeisen Bank Polska.
Konto to podstawa
Dla przedsiębiorcy najważniejsze jest minimalizowanie kosztów i maksymalizowanie wygody przy najczęściej dokonywanych, bankowych działaniach. Szczególnie nabiera to znaczenia, gdy myślimy o młodych, dynamicznych przedsiębiorcach, którzy chcą mieć tanie i proste w obsłudze konto. Chcą również oszczędzić czas poprzez szybki dostęp do podstawowych funkcji konta oraz do bankowych informacji.
Taką oszczędność proponuje m.in. Inteligo. Jak wyjaśnia nam Gabriela Jaszcza, odpowiedzialna za sprzedaż w Inteligo, w ramach jednego konta można otworzyć dowolną liczbę rachunków, co znacznie ułatwia zarządzanie finansami firmy. Takie ułatwienie ma przede wszystkim pomóc swobodnie zarządzać środkami, które są na przykład powiązane z osobnymi projektami. Rachunki te są darmowe, gdy średnie miesięczne saldo wyniesie zaledwie 100 zł, a przedsiębiorca może skorzystać z prostych i szybkich przelewów na dowolne rachunki za 1 zł. Także przelewy do ZUS i US wykonywane przez internet są w Inteligo darmowe.
– Bardzo intuicyjną funkcją jest możliwość przesłania potwierdzenia transakcji w postaci podpisanego cyfrowo dokumentu na dowolny e-mail lub na numer faksu. Konto umożliwia realizację przelewów krajowych i zagranicznych, szybkie uzyskanie debetu, doładowanie telefonów komórkowych oraz usługę BILIX, czyli wygodne płatności za faktury – dodaje Jaszcza.
Oszczędności na kredycie
Przedsiębiorcy korzystają także z kredytów i, jak wskazują bankowcy, w tej materii również można pokusić się o oszczędności. Tu warto wspomnieć o ofercie ING Banku Śląskiego, który przedsiębiorcom oferuje linię kredytową. Przedsiębiorca, który skorzysta z takiego zaangażowania kredytowego, płaci odsetki wyłącznie od kwoty wykorzystanego limitu, bank nie pobiera natomiast opłat od kwoty niewykorzystanej. Aleksandra Chaber z Departamentu Zarządzania Rynkiem Klienta Detalicznego ING Banku Śląskiego jednocześnie podkreśla, że linia kredytowa daje poczucie bezpieczeństwa finansowego przy równoczesnej optymalizacji kosztów.
Na możliwe oszczędności przy kredycie zwraca także uwagę Marek Gurbski z Raiffeisen Bank Polska: - U nas firma otrzymuje propozycję limitu globalnego, który wspólnie z doradcą może rozdysponować na różne produkty kredytowe. Zakup drobnych środków trwałych można finansować obrotowym kredytem ratalnym, a do części zakupów można wykorzystywać karty kredytowe – w tym ostatnim przypadku klient ma możliwość skorzystania do 56 dni z darmowego kredytu, a swoje środki może przeznaczyć na płatności przelewowe lub gotówkowe. Oszczędność daje też faktoring, który nie tylko umożliwia odzyskanie środków zamrożonych w fakturach, ale udostępnia zaawansowane narzędzie monitorujące należności.
Bezpłatnie w banku?
Wiele banków reklamuje się niskimi opłatami stałymi za prowadzenie konta oraz bezpłatnymi przelewami. To drugie ważne jest dla przedsiębiorców, którzy wykonują wiele transakcji każdego dnia. Dla nich powstał pakiet SYMFONIA Biznes LUKAS Banku, gdzie przedsiębiorca może wykonać 100 bezpłatnych przelewów internetowych, nie płaci też za 5 wpłat gotówki w miesiącu i ma do dyspozycji 5 bezpłatnych rachunków pomocniczych.
– Z drugiej strony przedsiębiorcom, którzy nie są tak aktywni, rekomendujemy wybór pakietu z wyższymi opłatami za przelewy, ale niską opłatą stała. Warto również pamiętać o kompleksowości obsługi. Banki internetowe często kuszą niską ceną. Przedsiębiorcy, wybierając je, nie zawsze biorą pod uwagę fakt, że np. wpłaty na własny rachunek muszą być dokonane za pośrednictwem innego banku, co naraża ich na dodatkowe koszty – dodaje Agnieszka Gorzkowicz z Lukas Banku.

Równie ważne, jak darmowe przelewy, jest także możliwość darmowych wypłat z bankomatów - usprawnia to przedsiębiorcom zarządzanie ich gotówką. Taką opcję ma np. Inteligo, gdzie przedsiębiorca może wypłacić gotówkę za darmo z ponad 3500 bankomatów PKO BP, eService i BZ WBK oraz dokonywać wpłat w 3250 oddziałach PKO BP.
Internet przyszłością bankowości
Na dodatkowe oszczędności może liczyć firma, która zdecyduje się na korzystanie z internetu w kontakcie z bankiem. Eksperci wskazują, że wybór elektronicznego kanału dostępu do konta powinno być pierwszym krokiem do obniżenia kosztów bankowych.
Na elektroniczne rozwiązania stawia ING Bank Śląski gdzie firma, która dokonuje transakcji internetowych nie płaci za przelewy na rachunki prowadzone w ING, ma także bezpłatne przelewy do ZUS i urzędu skarbowego. Przelewy na rachunki prowadzone w innych bankach kosztują natomiast 0,90 zł.
O czym zapominają przedsiębiorcy?
Naszych ekspertów zapytaliśmy także o produkty, o których przedsiębiorcy nie wiedzą lub zapominają, a które mogą przynieść dla nich wymierne korzyści w postaci oszczędności. Justyna Rysiak z Banku Pekao SA wskazuje, że szansą na oszczędności może być skorzystanie z pakietu usług. Jest on korzystny dlatego, że w przypadku jednej firmy zakup nowego dodatkowego produktu, ewentualnie droższej wersji pakietu biznesowego, zwróci się już po jednym dniu lub jednej transakcji.
– Naszym nowym produktem, jest Pakiet Mój Biznes Płatniczy. Jest to produkt skierowany do sektora handlu i usług. Dedykowany jest głównie firmom, które korzystają lub zamierzają korzystać z terminala do akceptacji kart, a także tych, które często przeprowadzają operacje gotówkowe. Posiadacze pakietu mogą także korzystać z preferencyjnych stawek prowizji za wpłaty i wypłaty gotówkowe oraz niższej prowizji za przyznanie limitu debetowego lub kredytu w rachunku bieżącym. Terminale POS (do akceptacji kart płatniczych), umożliwiają także sprzedaż doładowań kart telefonicznych – dodaje Justyna Rysiak.
Na inną rzecz zwraca uwagę Agnieszka Gorzkowicz z Lukas Banku, konkretnie na tworzenie pozytywnej historii konta firmowego. Przedsiębiorcy często prowadzą swoje rozliczenia poprzez konto osobiste, chcąc w ten sposób uniknąć opłat, np. prowizji za wpłaty gotówkowe, lub opłat za przelewy. Wiąże się to jednak z ograniczeniem lub wręcz brakiem zdolności kredytowej, kiedy klient jej potrzebuje. Dlatego czasami lepiej wybrać konto firmowe z bezpłatnymi wpłatami gotówki i przelewami.
Czas jest w cenie
W kontakcie z bankiem można zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale również czas. Przedsiębiorca powinien zwracać uwagę na procedury i wymogi formalne wymagane przy konkretnych czynnościach bankowych. Powinien także skorzystać z bankowości internetowej lub, gdy jest to możliwe - z bankowości mobilnej. W ten sposób uniknie się stania w kolejkach.
Maksymalizacja czasu i pieniędzy może przynieść firmie ogromne korzyści. Warto więc poświęcić więcej czasu na analizę ofert banków, aby wybrać tę, która pozwoli nam zaoszczędzić najwięcej.
Produkty bankowe należy dobierać na miarę potrzeb firmy. Większość banków posiada szeroką ofertę pakietów, dostosowanych do wymagań różnych grup przedsiębiorców. Różnią się one ceną i zakresem dostępnych w ramach abonamentu usług. Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą bez trudu znajdą produkty, które cenowo nie będą odbiegać od oferty dla klientów indywidualnych. Jednak taka oferta może być już niezadowalająca dla większej firmy, zatrudniającej kilku lub kilkunastu pracowników, której oczekiwania będą znacznie większe. Warto także zwrócić uwagę na zakres produktów dostępnych w ramach pakietu. Może się bowiem okazać, że lepiej płacić kilka lub kilkanaście złotych miesięcznie za konto, a mieć darmowe przelewy, niż mieć bezpłatny rachunek bieżący z wysokimi prowizjami za poszczególne operacje. Wybierając konto warto sprawdzić jakie warunki bank oferuje w produktach depozytowych i kredytowych. Wbrew pozorom oferta jest bardzo zróżnicowana i różnice w cenach mogą być wysokie.
Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@firma.bankier.pl
» Fikcyjne uprawnienia kontroli skarbowej
» Nie masz konta bankowego w Polsce? Nie dostaniesz zwrotu VAT
» Abonament medyczny? Nie, dziękuję






















































