REKLAMA

W życie wchodzą zmiany, na których zyskają pracownicy. Mają poprawić komfort pracy

Dominika Florek2023-11-16 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2023-11-16 06:00

W życie wchodzą zmiany w Kodeksie pracy, dzięki którym pracownicy otrzymają refundację szkieł kontaktowych. Pracodawcy będą również zobowiązani do zapewnienia dodatkowego sprzętu dla osób pracujących przy monitorach. Przepisy przewidują dwie opcje umożliwiające przystosowanie stanowisk do nowych wymogów.

W życie wchodzą zmiany, na których zyskają pracownicy. Mają poprawić komfort pracy
W życie wchodzą zmiany, na których zyskają pracownicy. Mają poprawić komfort pracy
fot. Kevin Ku / / Pexels

Od 17 listopada br. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące stanowisk pracy z monitorami. Nowelizacja przepisów ma poprawić komfort pracy i być dostosowana do rozwoju technologicznego.

Pracodawca będzie miał dwie opcje do wyboru. Nowe przepisy wskazują, że w przypadku stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy stanowisko pracy powinno być wyposażone w:

  • stacjonarny monitor ekranowy lub
  • podstawkę umożliwiającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędzi znajdowała się na wysokości oczu pracownika,
  • oraz w dodatkową klawiaturę i mysz.

Pracodawcy mają sześć miesięcy na dostosowanie do minimalnych wymagań stanowisk pracy, które utworzono przed wejściem w życie rozporządzenia.

Refundacja okularów i szkieł kontaktowych

Rozporządzenie ministra rodziny i polityki społecznej zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe zmienia przepisy dotyczące zapewnienia przez pracodawcę okularów. Od 17 listopada br. pracodawca będzie zobowiązany do zapewnienia pracownikowi "okularów lub szkieł kontaktowych" zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

W praktyce nowe przepisy dotyczące refundacji zakupu szkieł kontaktowych są wprowadzeniem do przepisów już istniejących standardów. Na podstawie Dyrektywy Rady z dnia 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z urządzeniami wyposażonymi w monitory ekranowe pracownicy mają prawo do okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok odpowiednich do rodzaju pracy, jeżeli w wyniku badań profilaktycznych okaże się to konieczne i kiedy nie mogą zostać użyte zwykłe okulary lub szkła kontaktowe korygujące wzrok.

"Wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i (lub) wzroku oraz być źródłem zagrożeń dla pracownika" - czytamy w załączniku do rozporządzenie.

Źródło:
Dominika Florek
Dominika Florek
redaktor Bankier.pl

Redaktor prowadząca (p.o.) dział „Twoje Finanse – Biznes” w Bankier.pl. Doktorantka na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Zajmuje się tematyką podatkową i konsumencką, śledzi także nowości w sektorze MSP. Monitoruje ofertę produktów bankowych dla firm, przygotowując rankingi kont dla przedsiębiorców. Śledzi zmiany legislacyjne i ich wpływ na przedsiębiorców. Prywatnie zgłębia temat motywacji podatkowej polskich podatników. Wierzy, że dobra książka potrafi wytłumaczyć świat lepiej niż niejeden wykres. Tel.: +48 539 733 969

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (3)

dodaj komentarz
marmaj
Tak, zyskają, jak nie stracą pracy :)
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
blind-oln
Kretyński to jest twój komentarz. Psim obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie narzędzi umożliwiających bezpieczne wykonywanie pracy. Pracownik nie może być narażony na utratę zdrowia przez to, że musi się garbić 8 godzin, bo pracodawca chce zaoszczędzić 100 zł na klawiaturze i podstawce.

Powiązane: Praca, płaca i kariera

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki